Моите коментари
7/7 Настояваме да оттеглите проекта и да изпълните влязлото в сила на 29.06.2023 г. съдебно решение на АССГ, по адм. дело № 3066/2023 г., като незабавно преустановите незаконната си практика да отказвате издаване на лични документи на български граждани.
6/7 В духа на изложеното тук становище е и практиката на българските съдилища до момента – вж. решенията по следните административни дела на Административен съд – София град: адм. дело № 749/2022 г., адм. дело № 11694/2021 г., достъпни тук: https://search-sofia-adms-g.justice.bg/Acts/GetActContent?BlobID=328930d4-1c8b-4be2-b218-245765ed7cd8 и тук: https://search-sofia-adms-g.justice.bg/Acts/GetActContent?BlobID=e41583a2-d650-4d7d-b95c-e8914c4f22e5.
5/7 Липсата на документ за самоличност ограничава правото на личен живот, лишава засегнатите от тяхната гражданска самоличност и маргинализира необратимо цели общности. В случай че предложените промени бъдат приети, те ще противоречат на Закона за българските лични документи, но и на на други нормативни актове от по-висок ранг, гарантиращи правата на човека - Конституцията, Европейската конвенция за правата на човека, Хартата на основните права на Европейския съюз. По данни на МРРБ от май тази година, достъпни тук https://www.parliament.bg/pub/PK/57077549-354-06-414.pdf, над 70 000 българи са със заличен в НКНПА постоянен адрес, поради което изпитват затруднения при снабдяване с лична карта. Вместо властите да разрешат този сериозен проблем, МВР опитва да усложни ситуацията, като промени ПИБЛД и задължи заявителите да представят документ, с който за тях ще е невъзможно да се снабдят.
4/7 В същото време, да се изисква удостоверяване по чл. 92 от ЗГР е напълно излишно, тъй като заявяването на адрес по тази разпоредба има за последица отразяване на данните за новия адрес в НБД Население, а от тази база данни черпи данни и информационният фонд за българските лични документи, който се поддържа в МВР.
3/7 Ако се приемат предложените промени, МВР ще се узакони практиката на органите на МВР да отпращат лицата, които заявяват лична карта, но са със заличен постоянен адрес в НКНПА.
2/7
Предложените промени предвиждат ново задължение за заявителите на лична карта в случаите на заличаване на адреса им от Националния класификатор на настоящите и постоянни адреси (НКНПА). Това ново задължение се състои в представяне на удостоверителен документ от друг административен орган, за това че са заявили постоянен адрес. Твърди се, че с предложените промени ще се разрешат затрудненията с издаването на първа лична карта на българските граждани при определена хипотеза. Но всъщност промените целят да легитимират на подзаконово равнище незаконната практика на МВР да отказва издаване на лична карта на лица, чиито постоянен адрес е заличен от НКНПА.
1/7
С проекта на постановление за изменение и допълнение на Правилника за издаване на българските лични документи (ПИБЛД) се предлагат норми, които противоречат на Закона за българските лични документи (ЗБЛД). Това е така, тъй като с това постановление се въвежда ново изискване при заявяване на лична карта. Неизпълнението на това изискване би било основание за отказ да бъде издадена лична карта. А съгласно чл. 1, ал. 3 и чл. 4, ал. 4 от ЗБЛД основанието и редът за отказ да бъде издадена лична карта се определят единствено със закон. Компрометираната регистрация по постоянен адрес не е предвидена изрично в закон като основание за отказ да бъде издадена лична карта. Въвеждайки за пръв път ново изискване за издаване на лична карта, което не е предвидено в закон в тесния смисъл на това понятие, предложеният подзаконов нормативен акт е очевидно противозаконен и като такъв би подлежал на отмяна.