Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Кирил Тонев

Обществени консултации с участието на Кирил Тонев

Неактивна

Моите коментари


03.04.2024 18:09 Нужда от допълнителни уточнения и стандартизация на калкулациите
1. В проекта липсват разписани детайли за фискалните устройства.
В Наредба Н-18 към ЗДДС би следвало да настъпят промени.
Основните номенклатури за вид плащане са в лева.
Към момента в номентклатурите на фискланите устройства съществува валутно плащане с програмируем курс за превалутиране.
Не е разписано какво се случва след датата на приемане на еврото с тези номенлатури и под каква форма се предава информацията към НАП.
Дали ще има преходен период или от 0 часа и 0 минути в дена на приемане на еврото номенклатурите автоматично трябва да станат в евро.
Това определя вероятна нужда от промяна в фирмуъра на фискалните устройства,
за което е нужно да се предвиди срока за който фирмуърите на производителите на фискални устройства да преминат одобрения през БИМ (института по метрология).
Трябва да се опише процеса за това със срокове и конкретика.
 
2. Важно е да се опише по-задълбочена процедура по калкулациите в продажбите,
тъй като калкулациите са еднопосочни от лев към евро поради закръглянето.
А има разминаване в начина на изчисляване на ДДС в Наредба Н18 и в ЗДДС.
По наредба се отчислява от сумата за плащане, а в закона се начислява.
Крайно време е да има синхронизация на двете, което ще отнеме време отново,
поради вероятна промяна в фирмуърите на фискалните устройства. Но няма да е в тежест, тъй като фирмуърите могат да се обновяват по APN канал (както е разписано в Наредба Н-18).
 
Пример:
Закона допуска съществуването на фактура, чиито редове са с различни ставки на ДДС,
стига да са отделени данъчните основи и да е изчислен данъка поотделно за всяка една от тях, като сумата за плащане ще е равна на сбора на данъчните основи и данъка за всяка една от тях.
Но примера важи и за общия случай - с една ставка за целия документ.
Това обуславя нуждата от изчисление на ДДС за всеки ред поотделно (единична цена умножена по количество = данъчна основа на реда), без да се закръгля или да се закръгля до достатъчно голям брой символи (примерно 6 след запетаята),
за да се гарантира, че сбора на поредовите ДДС суми ще е равен на калкуиранта сума на ДДС от общата даънчна основа за конкретна ставка.
Ако следваме проекта на закона, следва в преходния период да изчислим единична цена в евровата равностойност.
В случаите, в които издателя на фактурата е регистрирано за целите на ДДС лице, то единичната цена ще е без включен данък.
От там следва, че при изчисляване на общата сума за плащане на един документ изхождайки от единични цени в лева и втора калкулация от единични цени в евро,
ще е изкючително вероятно да имаме разминаване в равенството <сума за плащане в лева> / 1.95583 = <сума за плащане в евро>
Нужно е въвеждане на единен начин за калкулация, не само с оглед въвеждане на еврото, но и с оглед стандартизация на калкулациите в първични счетоводни документи.
Като към това се добави и оеднаквяването на излисленията за данък и сума за плащане между ЗДДС и Наредба Н-18
 
 
3. С оглед текущо описаното в проекта се допускат ситуации на смесени разплащания по продажби - частично в лева и доплащане в евро,
като рестото е винаги в евро, освен в случаите попадащи в чл. 25 ал.1.
Калкулациите за ресто ще са изключително усложнени при смесено плащане. Основното плащане трябва да е в лева а допълващото в евро.
В обратния случай е нужно да се конкретизира методиката за калкулиране, тъй като няма винаги:
сума лева с точност до стотинка => превалутиране => сума евро => сума евро закръглена до евроцент
да е равносилно на обратната сметка:
сума евро закръглена до евроцент => превалутиране => сума лева => сума лева закръглена до стотинка
 
Пример:
Продажба на стойност 100.03лв. (51.14 евро - според заложеното в законодателството изчисление и закръгляне)
Смесено плащане 20 евро + 80лева.
Ако основното плащане е 80лева и се доплаща в евро, то 100лв.-80лв. = 20.03лв. за доплащане = 10.24 евро.
Доплащане от 20 евро с ресто 9.76евро.
При основно плащане 20 евро и доплащане 80 лв.:
51.14евро - 20евро = 31.14 евро за доплащане => превалутирани в обранта посока (евро към лев) = 60.90 лева. за доплащане.
Доплащане с 80лв. - 60.90 = ресто 19.10лв. което трябва да се върне на клиента в евро = 9.77евро.
Разлика от 0.01лв.
Много вероятно е сумата остатък за доплащане в лева да не е равна на сумата за доплащане в евро,
тъй като закръгляме и след закръгляне пресмятанията не са със същото число, а с закръглено (по-голямо или по-малко).
 
03.04.2024 18:08 Нужда от допълнителни уточнения и стандартизация на калкулациите
1. В проекта липсват разписани детайли за фискалните устройства.
В Наредба Н-18 към ЗДДС би следвало да настъпят промени.
Основните номенклатури за вид плащане са в лева.
Към момента в номентклатурите на фискланите устройства съществува валутно плащане с програмируем курс за превалутиране.
Не е разписано какво се случва след датата на приемане на еврото с тези номенлатури и под каква форма се предава информацията към НАП.
Дали ще има преходен период или от 0 часа и 0 минути в дена на приемане на еврото номенклатурите автоматично трябва да станат в евро.
Това определя вероятна нужда от промяна в фирмуъра на фискалните устройства,
за което е нужно да се предвиди срока за който фирмуърите на производителите на фискални устройства да преминат одобрения през БИМ (института по метрология).
Трябва да се опише процеса за това със срокове и конкретика.
 
2. Важно е да се опише по-задълбочена процедура по калкулациите в продажбите,
тъй като калкулациите са еднопосочни от лев към евро поради закръглянето.
А има разминаване в начина на изчисляване на ДДС в Наредба Н18 и в ЗДДС.
По наредба се отчислява от сумата за плащане, а в закона се начислява.
Крайно време е да има синхронизация на двете, което ще отнеме време отново,
поради вероятна промяна в фирмуърите на фискалните устройства. Но няма да е в тежест, тъй като фирмуърите могат да се обновяват по APN канал (както е разписано в Наредба Н-18).
 
Пример:
Закона допуска съществуването на фактура, чиито редове са с различни ставки на ДДС,
стига да са отделени данъчните основи и да е изчислен данъка поотделно за всяка една от тях, като сумата за плащане ще е равна на сбора на данъчните основи и данъка за всяка една от тях.
Но примера важи и за общия случай - с една ставка за целия документ.
Това обуславя нуждата от изчисление на ДДС за всеки ред поотделно (единична цена умножена по количество = данъчна основа на реда), без да се закръгля или да се закръгля до достатъчно голям брой символи (примерно 6 след запетаята),
за да се гарантира, че сбора на поредовите ДДС суми ще е равен на калкуиранта сума на ДДС от общата даънчна основа за конкретна ставка.
Ако следваме проекта на закона, следва в преходния период да изчислим единична цена в евровата равностойност.
В случаите, в които издателя на фактурата е регистрирано за целите на ДДС лице, то единичната цена ще е без включен данък.
От там следва, че при изчисляване на общата сума за плащане на един документ изхождайки от единични цени в лева и втора калкулация от единични цени в евро,
ще е изкючително вероятно да имаме разминаване в равенството <сума за плащане в лева> / 1.95583 = <сума за плащане в евро>
Нужно е въвеждане на единен начин за калкулация, не само с оглед въвеждане на еврото, но и с оглед стандартизация на калкулациите в първични счетоводни документи.
Като към това се добави и оеднаквяването на излисленията за данък и сума за плащане между ЗДДС и Наредба Н-18
 
 
3. С оглед текущо описаното в проекта се допускат ситуации на смесени разплащания по продажби - частично в лева и доплащане в евро,
като рестото е винаги в евро, освен в случаите попадащи в чл. 25 ал.1.
Калкулациите за ресто ще са изключително усложнени при смесено плащане. Основното плащане трябва да е в лева а допълващото в евро.
В обратния случай е нужно да се конкретизира методиката за калкулиране, тъй като няма винаги:
сума лева с точност до стотинка => превалутиране => сума евро => сума евро закръглена до евроцент
да е равносилно на обратната сметка:
сума евро закръглена до евроцент => превалутиране => сума лева => сума лева закръглена до стотинка
 
Пример:
Продажба на стойност 100.03лв. (51.14 евро - според заложеното в законодателството изчисление и закръгляне)
Смесено плащане 20 евро + 80лева.
Ако основното плащане е 80лева и се доплаща в евро, то 100лв.-80лв. = 20.03лв. за доплащане = 10.24 евро.
Доплащане от 20 евро с ресто 9.76евро.
При основно плащане 20 евро и доплащане 80 лв.:
51.14евро - 20евро = 31.14 евро за доплащане => превалутирани в обранта посока (евро към лев) = 60.90 лева. за доплащане.
Доплащане с 80лв. - 60.90 = ресто 19.10лв. което трябва да се върне на клиента в евро = 9.77евро.
Разлика от 0.01лв.
Много вероятно е сумата остатък за доплащане в лева да не е равна на сумата за доплащане в евро,
тъй като закръгляме и след закръгляне пресмятанията не са със същото число, а с закръглено (по-голямо или по-малко).

Моля изчакайте