03.02.2024 21:20
Предложения по плана (4)
Предложения за нови мерки:
- В чл. 264, ал. 1 на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс думите "Наличието или липсата на непогасени данъчни задължения за имота се удостоверява в данъчната оценка." да се заменят с "Наличието или липсата на непогасени данъчни задължения за имота и размерът на данъчната оценка се удостоверяват чрез служебна проверка в информационната система, поддържана от Министерството на финансите в изпълнение на чл. 5а от Закона за местните данъци и такси.". Вид на мярката: "Служебно събиране на информация/Установяване на обстоятелства по служебен път". Отговорна институция: Министерството на финансите.
Мотиви: Удостоверението за данъчна оценка е напълно излишна като самостоятелен документ при сделки с недвижими имоти при положение, че цялата необходима информация се съхранява в информационната система по чл. 5а от ЗМДТ и нотариусите и съддите по вписванията биха могли да я получат директно оттам.
- В чл. 7 на Закона за местните данъци и такси:
- в ал. 1 след думата "услугата" се добавя "съгласно Приложение №3".
- Създава се ново Приложение №3, което да представлява текстът на съществуващата Методика за определяне на разходоориентиран размер на таксите, приета с ПМС №1 от 5.01.2012 г.
- Да се добави нова ал. 3 със следния примерен текст: "(3) Общинските съвети изпращат до Министерството на финансите проектите на актове за приемане или изменение на наредбите по чл. 9 за предварително съгласуване относно съобразността на посочените в тях суми за такси с Приложение №3. Становището на Министерството на финансите е неделима част от преписката по приемането на акта от общинския съвет. В случай на отрицателно становище областният управител е длъжен да оспори на наредбата пред съответния административен съд съгласно чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация."
- В преходните и заключителните разпоредби се създава параграф със следното примерно съдържание: "До 31.12.2025 г. Министерството на финансите извършва проверка за съобразеност с Приложение № 3 на всички наредби по чл. 9, приети до датата на обнародването на този закон, и изпраща становищата по тях на съответните областни управители. В случаите на отрицателни становища, в срок от 1 месец от получаване на съответното становище областният управител оспорва наредбата пред адмнинистративния съд.".
Мотиви: В момента разпоредбата на чл. 7, ал. 1 практически е пожелателна и общините не се съобразяват нея когато приемат наредби по чл. 9. Не съществува системен контролен механизъм. Контролът е предимно инцидентен и се осъществява когато частно лице с правен интерес реши да оспори конкретна такса в административния съд, което в никакъв случай не може да се приеме за качествен контрол, какъвто гражданите заслужават.
- В Закона за движението по пътищата подробно да се уредят споменатият мимоходом в чл. 140, ал. 6 национален регистър на пътните превозни средства и споменатият мимоходом в чл. 159, ал. 1, т. 2 централен регистър на водачите на моторни превозни средства.
03.02.2024 21:12
Предложения по плана (1)
По проекта на ПМС:
В т. 3 на ПМС да се укаже срок за внасяне на доклада, напр. 31 март 2025 г.
При положение, че всички 280 мерки обективно погледнато са неизпълними за 10-те месеца до 31.12.2024 г., предлагам т.3 да се преформулира по следния начин: "Ежегодно до 31 март министър-председателят внася за разглеждане от Министерския съвет доклад за изпълнението на решението през предходната календарна година."
Общи предложения за плана:
1. Няма да е лошо мерките по плана все пак да се разделят на фази, защото изпълнението на едни мерки зависи от изпълнението на други. По-надолу в изложенито за конкретни мерки ще дам при мери за това. Също така, в началните фази на плана могат да се поставят най-лесните за изпълнение мерки, както и тези, които ще имат положителен ефект върху най-голям брой физически и/или юридически лица.
2. Законът за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, който пристъства в много от мерките, следва да бъде подложен на сериозен ремонт и да бъде приведен в съответствие с чл. 4, ал. 2 и 3 на ЗОАРАКСД. Тоест в ЗОБВВПИ да останат единствено изискванията, на които трябва да отговаря даден субект, за да получи даден лиценз или разрешително, а в подзаконов нормативен акт (напр. наредба, издадена от министъра на вътрешните работи) да бъдат изброени документите, с които се удостоверява изпълнението на тези изисквания. По този начин ЗОБВВПИ ще се оптимизира като съдържание, а същевременно процесът по постепенно отпадане на изисквани документи с напредъка в дигитализацията на държавните и общинските регистри ще стане много по-гъвкав в сравнение с настоящия тежък процес по промени в закон.
3. Навсякъде в ЗОБВВПИ да се предвиди текстът "документ за платена такса в размер, определен с тарифата по чл. 12" да се допълни с "Документ не се изисква когато плащането е извършено по електронен път."