Моите коментари
При реализацията на чл. 47 и чл. 49 от Закона за насърчаване на заетостта в дирекции "Бюро по труда" са депозирани запитвания в случай, че безработното лице, което е сключило договор на тези основания ползва отпуск за бременност и раждане и респективно и отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст дали имат правната възможност договорът да бъде изменен, като срокът да бъде продължен.
В досегашно действащия текст на чл. 49 от ППЗНЗ не е предвидена такава възможност и пред гореизложеното давам предложение да бъде създадена нова ал. 2, със следния текст:
"Нова ал.2: При временна невъзможност на лицето/лицата да изпълни/изпълнят задълженията си по договор по чл. 41, ал. 4, по чл. 45, ал. 5 поради продължително ползване на отпуск на основание чл. 163, 164 и 164б от Кодекса на труда , удостоверено със съответния документ издаден от компетентен за това орган, срокът на договора може да бъде продължен, като могат да се договарят и допълнителни условия.
"Досегашната ал. 2 става ал. 3"
Мотиви: Ползването на горецитираните отпуски представляват обективна невъзможност да бъдат изпълнени задълженията по договорите сключени на основание чл. 47 и 49 от ЗНЗ, а именно: да осъществяват самостоятелната стопанска дейност, която е одобрена с Решението на директора на дирекция "Бюро по труда" по представения бизнес проект.
Ал. 7 от чл. 15 от ППЗНЗ също следва да бъде изменена, така че да кореспондира с текстът на чл. 20, ал. 4, т. 1 от ЗНЗ
В проекта на Постановлението на МС за изменение и допълнение на ППЗНЗ не е предвидено текстът на чл. 15, ал. 6 от ППЗНЗ да кореспондира на изменение текст на чл. 20, ал. 4, т. 1 от ЗНЗ, и именно:
Съгласно чл. 20, ал. 4, т. 1 от ЗНЗ (в сила от 01.01.2024 г.) "(4) Регистрацията на безработните лица се прекратява и в случаите, когато:1. (изм. - ДВ, бр. 101 от 2015 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 01.01.2024 г.) не изпълнят действията и сроковете в плана за действие";
В досегашно действащия ППЗНЗ чл. 15, ал. 6 е указано, че "Планът за действие включва препоръките на трудовия посредник, действията и сроковете за изпълнение на съответните препоръки. До 18-ия месец от регистрацията с продължително безработното лице се сключва споразумение за интеграция в заетост".
При така изложеното следва да се предвиди текстът на ал. 6 от чл. 15 от ППЗНЗ да се измени, като да кореспондира на текстът на чл. 20, ал. 4, т. 1 от ЗНЗ.
В проекта на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на закона за насърчаване на заетостта в чл. 14, ал. 5 (досегашната), която след приемането на новата ал. 2, ще стане ал. 6 не е предвидено да бъде променен текстът, който да кореспондира с новоприетата ал. 2, а именно:
Предложение:
В случай, че се приеме новата ал. 2 и досегашните ал. 2, 3, 4 и 5 станат съответно 3, 4, 5 и 6 следва в досегашната ал. 5, която ще стане ал. 6 след думите "Уведомяването по" вместо "ал.3 и 4" да бъде изписано "ал. 4 и 5".
В проекта на ПМС за изменение и допълнение на ППЗНЗ в чл. 14, ал. 1 не е предвидена възможността на търсещите работа лица да се регистрират освен в Дирекции "Бюро по труда" но и в Областните дирекции "Бюро по труда". Последните, съгласно чл. 24, ал. 4 от приетия нов УП на АЗ (ДВ. бр. 2 от 05.01.2024 г.) -осъществяват непосредствено услугите, свързани с регистрирането на търсещи работа лица, насърчаването и подпомагането на заетостта, професионалното ориентиране, обучението на възрастни, валидирането на професионални знания и умения, активирането на икономически неактивни лица, посредничеството по информиране и наемане на работа на български граждани в други страни и на български граждани и чужденци в Република България, прилагане на нормативната уредба за заетост на чужденци.
В проекта на ПМС още в чл. 14, ал. 2 от ППЗНЗ също не е предвидено, че търсещите работа лица имат право на регистрация освен в Дирекция "Бюро по труда", но и в Областна дирекция "Бюро по труда", която съгласно приетия нов УП на АЗ ще осъществява непосредствено услугите, свързани с регистрирането им.
Предложение: да се допълнят текстовете на ал. 1 и 2 (досегашно действащата, която ще стане 3) с текстове, които да си кореспондират с приетия в УП на АЗ чл.24, ал. 4 (ДВ. бр. 2/05.01.2024 г.)
В проекта на ПМС за измение и допълнение на ППЗНЗ не е предвидено да бъде изменен и допълнен текстът на чл. 8, ал. 2 от Правилника, като в досегашно действащия, ал. регламентира следното:
"При констатирани нарушения по ал. 1, т. 1 Съветът за сътрудничество уведомява директора на дирекция "Регионална служба по заетостта" и директора на териториалната дирекция на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда", а при наличие на достатъчно данни за извършено престъпление от общ характер - и органите на досъдебното производство".
Предложение:
Да се измени текста на ал.2 от чл. 8
В проекта на ПМС за изменение и допълнение на ППЗНЗ не е предвидена промяна на чл. 5, т. 3 във връзка с приетия нов УП на АЗ с Постановление № 1 от 02.01.2024 г., публикувано в ДВ бр. 2 от 05.01.2024 г.
В досегашно действащия ППЗНЗ" Органи, които осъществяват държавната политика по насърчаване на заетостта по региони, са:
В проекта на ПМС за изменение и допълнение за ППЗНЗ в чл. 6, ал. 3 е предвидено, думата "упълномощени" да се замени с "оправощени".
В държавен вестник чл. 2 от 05.01.2024 г. е обнародвано Постановление № 1 от 2 януари 2024 г. за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Агенцията по заетостта, приет с Постановление № 73 на Министерския съвет от 2023 г., което съгласно §22 от Заключителните разпоредби влиза в сила от 01.01.2024 г.
В УП на АЗ е предвидено, че дейността на 9 Регионални служби по заетостта се прекратява, считано от 01.01.2024 г., като дейностите извършвани до 31.12.2023 г. от тух ще се осъщестяват и Областните дирекции "Бюро по труда" - 30 на брой, съгласно приложение № 1 към Правилника.
В проекта на ПМС за изменение и допълнение на ППЗНЗ не е предвидено думите "директорът на дирекция "Регионална служба по заетостта" да бъдат замени.
Предложение: Да се предвиди думите директорът на дирекция "Регионална служба по заетостта" да бъдат заменени с думите "Директорът на Областна дирекция "Бюро по труда" или друг орган по осмотрение на законодателя.
При така изложеното текстовете на чл. 13, ал. 5, 6 и 7 от досегашно действащия ППЗНЗ не кореспондират с текстовете на чл. 20, т. 29 и чл. 24, ал. 6 т. 1 от УП на АЗ.
Предложение:
Да се предвиди изменение и допълнение на текстовете на чл. 13, ал. 5, 6 и 7 от ППЗНЗ, като в тях да бъде предвидено отказите на директорите на Областните дирекции "Бюро по труда" и директорите на дирекции "Бюро по труда" за предоставяне на услуги по чл. 17, ал. 1, т. 6, 7 и 8 и ал. 2, т. 4 - 7 ЗНЗ, както и частичното им предоставяне с какъв акт да бъдат обективирани. Още да бъде предвидено решенията на директорите на дирекции "Бюро по труда" и на директорите на Областните дирекции "Бюро по труда" по административен ред пред кой горестоящ административен орган ще се обжалват.
В държавен вестник чл. 2 от 05.01.2024 г. е обнародвано Постановление № 1 от 2 януари 2024 г. за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Агенцията по заетостта, приет с Постановление № 73 на Министерския съвет от 2023 г., което съгласно §22 от Заключителните разпоредби влиза в сила от 01.01.2024 г.
В УП на АЗ е предвидено, че дейността на 9 Регионални служби по заетостта се прекратява, считано от 01.01.2024 г., като дейностите извършвани до 31.12.2023 г. от тух ще се осъщестяват и Областните дирекции "Бюро по труда" - 30 на брой, съгласно приложение № 1 към Правилника.
В чл. 20 от УП на АЗ се добавя т. 29, със следния текст: 29. главният директор/заместник главният директор на Главна дирекция „Услуги по заетостта“ е горестоящ административен орган по смисъла на чл. 81 от Административнопроцесуалния кодекс спрямо директорите на областните дирекции „Бюро по труда“.“
чл. 24, ал. 6 от УП на АЗ, предвижда: "Областните дирекции „Бюро по труда“ се представляват и ръководят от директори, които се назначават от изпълнителния директор на Агенцията и са:
1. горестоящи административни органи по смисъла на чл. 81 от Административнопроцесуалния кодекс спрямо директорите на дирекции „Бюро по труда“ в съответната област при административното обжалване на индивидуалните административни актове".
В проекта на ПМС за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на заетостта не е предвидено да бъде изменени и допълнени текстовете на ал. 5, 6 и 7 към чл. 13.
Съгласно чл. 13, ал. 5, 6 и 7 от ППЗНЗ: