Моите коментари
Съществуващ текст от проекта на Наредбата за изменение на Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен | Предложение за изменение или допълнение | Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение |
Относно параграф 245 от проекта на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №Із-1971: Създава се чл. 574а: „Чл. 574а. (1) За снабдяване на морски и речни плавателни средства с гориво и смазочни материали (корабно бункероване) на наливно-изливни пристани и пристанища за обществен транспорт се предвиждат автоматизирани наливно-изливни ръкави за предотвратяване изтичането на горивото и смазочните материали при аварийно разкъсване на връзката с кораба. (2) В случаите по ал. 1, минималните разстояния от местата за престой на автоцистерните с гориво и смазочни материали (когато е предвидено корабното бункероване да се извършва с автоцистерни) до съседните строежи се определят съгласно табл. 66, т. 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 11.“, предлагаме следното:
| 1. Изискването за „наливно-изливни ръкави“ да отпадне от ал. 1
2. Създава се ал. 3, която да гласи че:
| Към момента на територията на Р. България няма специализирани наливно-изливни пристани и пристанища за обществен транспорт за корабно бункероване. Създава се неяснота и възможност за погрешно тълкуване, в т.ч. необходимост от промяна на технологичните карти за бункероване на кораби от автоцистерни и/или извършващи товаро-разтоварни операции от и до брегови съоръжения, ЖП и автоцистерни.
Растителните масла не се класифицират, като опасни вещества съгласно Регламент (ЕО) №1272/2008 (CLP) и не подлежат на Регламент (ЕО) №1907/2006 (REACH) и за това критериите при товаро-разтоварни операции не следва да се отнасят към категорията на горимите течности. Операциите по товарене и разтоварване на растителните масла се извършва при нормална температура на околната среда, без те да са съпроводени от източници на възпламеняване и нагряване на течността.
|
Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен | Предложение за изменение или допълнение | Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение |
Чл. 570. (Изм. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянието от наливно-изливни пристани за ЛЗТ и ГТ до различни обекти се определя при спазване изискванията на раздели "Складове за ЛЗТ и ГТ от I категория" и "Складове за ЛЗТ и ГТ от II категория". Разстоянията от пристани за ГГ се определят като за течности с пламна температура до 28 °С включително. | 1. Съдържанието на чл. 570 да се разшири, като към него се добави ал. 2, която да гласи че: Разстоянията от наливно изливни пристани за растителни масла с пламна температура по-висока от 200°С до съседни сгради и съоръжения се определят по табл. 39. | Растителните масла не се класифицират, като опасни вещества съгласно Регламент (ЕО) №1272/2008 (CLP) и не подлежат на Регламент (ЕО) №1907/2006 (REACH) и за това критериите при товаро-разтоварни операции не следва да се отнасят към категорията на горимите течности. Операциите по товарене и разтоварване на растителните масла се извършва при нормална температура на околната среда, без те да са съпроводени от източници на възпламеняване и нагряване на течността. |
Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен | Предложение за изменение или допълнение | Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение |
Чл. 567. (Доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянията от наливно-изливни устройства на морски и езерни пристани до товарни, пътнически и служебни пристани са, както следва: най-малко 300 m - при работа с ЛЗТ и ГГ, и най-малко 200 m - при работа с ГТ.
| 1. Изискванията за разстояния в чл. 567 да бъдат променени на:
2. Съдържанието на чл. 567 да се разшири, като към него се добави ал. 2, която да гласи че:
| Липса на горна граница на пламна температура или прагове за ГТ с пламна температура над 55℃, ще попречат на органите по пожарна безопасност да съгласуват технологичните карти за обработка на различни наливни товари, както и свързани с това бизнес проекти. Изискванията на Наредба № Iз – 1971, са остарели и при тяхното определяне не са взети под внимание съвременните технологични решения и възможности, както за обработка на наливните товари, така и за обезпечаване на мерките за постигане на пожарната безопасност. Действащата нормативна уредба в страни членки на Европейския съюз, например Кралство Нидерландия, Германия и Румъния налага значително по-ниски изисквания за минимални отстояния при наливно-изливни пристани.
Поради специфики на съществуващата пристанищна инфраструктура, пристанищният оператор би могъл да направи разстановка на корабите, която да осигури предвидените в Наредбата отстояния. Цялостният процес ще се следи и съгласува от органите отговорни за извършване на маневрената дейност на корабите – „Системата за управление на трафика“ и за контрол на обработката на товарите в терминалите - съответната териториална Дирекция на „Морска администрация“.
|
Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен | Предложение за изменение или допълнение | Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение |
Чл. 566. (1) (Доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянията между наливно-изливните устройства за течности с пламна температура до 28°С включително и за ГГ, разположени на морски и езерни пристани, са най-малко 200 m, а между устройствата за течности с пламна температура над 28°С - най-малко 150 m. (2) За речните пристани разстоянията по ал. 1 са най-малко съответно 300 и 200 m. (3) (Доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянието между дългите страни (бордовете) на съседните танкери за ЛЗТ и ГГ е най-малко 60 m, а между късите им страни (нос, кърма) - най-малко 30 m. (4) Разстоянията от борда на танкер до носа или кърмата на друг танкер са най-малко 45 m. (5) При танкери за ГТ разстоянията по ал. 3 и 4 са съответно най-малко 40, 20 и 30 m. (6) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г., изм. - ДВ, бр. 89 от 2014 г.) Минималните разстояния по ал. 3, 4 и 5 се спазват задължително и при разполагането на танкери за ЛЗТ, ГГ и ГТ до кораби на пристани с друго предназначение.
| 1. Изискванията за разстояния в чл. 566, ал. 1 да бъдат променени на:
2. Към Чл. 566 се създава нова алинея 6 със следния текст:
3. Старата ал. 6 да стане ал. 7. | Изискванията на Наредба № Iз – 1971, са остарели и при тяхното определяне не са взети под внимание съвременните технологични решения и възможности, както за обработка на наливните товари, така и за обезпечаване на мерките за постигане на пожарната безопасност. Действащата нормативна уредба в страни членки на Европейския съюз, например Кралство Нидерландия, Германия и Румъния налага значително по-ниски изисквания за минимални отстояния при наливно-изливни пристани. Липса на горна граница на пламна температура или прагове за ГТ с пламна температура над 55℃.
Привеждане на нормативната база в съответствие с разпорежданията на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и международните правила за заставане и швартоване на кораби в пристанищата с цел постигане на гъвкавост при товарните процесина пристанищата без това да е в нарушение на принципите за пожарна безопасност.
|
Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен | Предложение за изменение или допълнение | Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение |
Чл. 519. Минималните разстояния от надземни резервоари за амонячна вода са, както следва: 1. до помпени станции за ЛЗТ - 8 m; 2. до помпени станции за ГТ - 5 m; 3. до оста на хидрантите на наливно-изливните устройства за ЛЗТ и ГТ - 5 m; 4. до оста на железопътни линии за редовно движение - 20 m; 5. до оста на вътрешнообектови и маневрени железопътни линии - 12 m; 6. до края на платното на пътища от републиканската пътна мрежа - 10 m; 7. до вътрешнообектови пътища - 5 m; 8. до съседни резервоари за амонячна вода - 1 m; 9. до съседни сгради разстоянията се определят по табл. 39, като складовете за амонячна вода се приравняват към производства от категория по пожарна опасност Ф5Д.
| Създава се нов член 519 А
Чл. 519 А. Минималните разстояния от надземни резервоари за растителни масла /олио и други/ с пламна температура над 200°С са, както следва: 1. до помпени станции за ЛЗТ - 8 m; 2. до помпени станции за ГТ - 5 m; 3. до оста на хидрантите на наливно-изливните устройства за ГТ - 5 m; 4. до оста на железопътни линии за редовно движение - 20 m; 5. до оста на вътрешнообектови и маневрени железопътни линии - 10 m; 6. до края на платното на пътища от републиканската пътна мрежа - 20 m; 7. до вътрешнообектови пътища - 8 m; 8. до съседни резервоари за ГТ - 10 m; 9. до съседни сгради разстоянията се определят по таблица 39, като резервоарите, помпените станции и наливнно изливните устройства за растително олио се приравняват към производства от категория по пожарна опасност Ф5В
Предлагаме изваждане на растителните масла с пламна температура над 200⁰С от общата категория ГТ и разрешаване товарообработката им в пристанища за обществен транспорт при спазване на необходимите противопожарни мерки. | Растителните масла не се класифицират, като опасни вещества съгласно Регламент (ЕО) №1272/2008 (CLP) и не подлежат на Регламент (ЕО) №1907/2006 (REACH) и за това критериите при товаро-разтоварни операции не следва да се отнасят към категорията на горимите течности. Операциите по товарене и разтоварване на растителните масла се извършва при нормална температура на околната среда, без те да са съпроводени от източници на възпламеняване и нагряване на течността.
|