Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на "Пристанище Варна" ЕАД

Обществени консултации с участието на "Пристанище Варна" ЕАД

Неактивна

Моите коментари


16.02.2024 12:47 Предложение от "Пристанище Варна" ЕАД

Съществуващ текст от проекта на Наредбата за изменение на Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен

Предложение за изменение или допълнение

Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение

Относно параграф 245 от проекта на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №Із-1971: Създава се чл. 574а: „Чл. 574а. (1) За снабдяване на морски и речни плавателни средства с гориво и смазочни материали (корабно бункероване) на наливно-изливни пристани и пристанища за обществен транспорт се предвиждат автоматизирани наливно-изливни ръкави за предотвратяване изтичането на горивото и смазочните материали при аварийно разкъсване на връзката с кораба.

(2) В случаите по ал. 1, минималните разстояния от местата за престой на автоцистерните с гориво и смазочни материали (когато е предвидено корабното бункероване да се извършва с автоцистерни) до съседните строежи се определят съгласно табл. 66, т. 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 11.“, предлагаме следното:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Изискването за „наливно-изливни ръкави“ да отпадне от ал. 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Създава се ал. 3, която да гласи че:

  • Допуска се на пристанища за обществен транспорт да се претоварва растително масло с пламна температура по-висока от 2000С в авто и жп цистерни ако претоварването се извършва с автоматизирани системи за предотвратяване изтичането на маслото при аварийно разкъсване на връзката с кораба. Претоварването да е съпроводено от допълнителни мерки за пожарна безопасност, отразени в технологичните карти по чл.34 от Наредба №9 от 14 октомври 2013 г. за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата и специализираните пристанищни обекти.

 

Към момента на територията на Р. България няма специализирани наливно-изливни пристани и пристанища за обществен транспорт за корабно бункероване. Създава се неяснота и възможност за погрешно тълкуване, в т.ч. необходимост от промяна на технологичните карти за бункероване на кораби от автоцистерни и/или извършващи товаро-разтоварни операции от и до брегови съоръжения, ЖП и автоцистерни.

Факт е, че до момента не сме срещали в практиката си подобни съоръжения за трансфер на нефтопродукти, в т.ч. в страни членки на Европейския съюз. Доколкото сме запознати липсват специфични изисквания на Конвенция MARPOL, а така също и в нормативните документи в Р. България.

 

Растителните масла не се класифицират, като опасни вещества съгласно Регламент (ЕО) №1272/2008 (CLP) и не подлежат на Регламент (ЕО) №1907/2006 (REACH) и за това критериите при товаро-разтоварни операции не следва да се отнасят към категорията на горимите течности. Операциите по товарене и разтоварване на растителните масла се извършва при нормална температура на околната среда, без те да са съпроводени от източници на възпламеняване и нагряване на течността.

 

 

 

 

 

 

 

16.02.2024 12:41 Предложение от "Пристанище Варна" ЕАД

Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен

Предложение за изменение или допълнение

Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение

Чл. 570. (Изм. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянието от наливно-изливни пристани за ЛЗТ и ГТ до различни обекти се определя при спазване изискванията на раздели "Складове за ЛЗТ и ГТ от I категория" и "Складове за ЛЗТ и ГТ от II категория". Разстоянията от пристани за ГГ се определят като за течности с пламна температура до 28 °С включително.

1. Съдържанието на чл. 570 да се разшири, като към него се добави ал. 2, която да гласи че:

Разстоянията от наливно изливни пристани за растителни масла с пламна температура по-висока от 200°С до съседни сгради и съоръжения се определят по табл. 39.

Растителните масла не се класифицират, като опасни вещества съгласно Регламент (ЕО) №1272/2008 (CLP) и не подлежат на Регламент (ЕО) №1907/2006 (REACH) и за това критериите при товаро-разтоварни операции не следва да се отнасят към категорията на горимите течности. Операциите по товарене и разтоварване на растителните масла се извършва при нормална температура на околната среда, без те да са съпроводени от източници на възпламеняване и нагряване на течността.

 

16.02.2024 12:39 Предложение от "Пристанище Варна" ЕАД

Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен

Предложение за изменение или допълнение

Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение

Чл. 567. (Доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянията от наливно-изливни устройства на морски и езерни пристани до товарни, пътнически и служебни пристани са, както следва: най-малко 300 m - при работа с ЛЗТ и ГГ, и най-малко 200 m - при работа с ГТ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Изискванията за разстояния в чл. 567 да бъдат променени на:

  • най-малко 200 m - при работа с ЛЗТ и ГГ;
  • най-малко 100 m - при работа с ГТ;
  • Да се добави нова група за горими течности с пламна температура над 120℃. За тази група изискванията за разстоянията от наливно-изливни устройства на морски и езерни пристани до товарни, пътнически и служебни пристани да бъдат най-малко 50 m;

 

 

 

 

 

2. Съдържанието на чл. 567 да се разшири, като към него се добави ал. 2, която да гласи че:

  • Когато съседните корабни места, на корабното място, на което се обработват ЛЗТ и ГТ се оперират от един пристанищен оператор, то изискванията за минимални разстояния по ал. 1 могат да бъдат обезпечени по оперативен път, чрез Технологичната карта за обработка на товара и съгласувано със Системата за управление на трафика.

 

 

 

Липса на горна граница на пламна температура или прагове за ГТ с пламна температура над 55℃, ще попречат на органите по пожарна безопасност да съгласуват  технологичните карти за обработка на различни наливни товари, както и свързани с това бизнес проекти.

Изискванията на Наредба № Iз – 1971, са остарели и при тяхното определяне не са взети под внимание съвременните технологични решения и възможности, както за обработка на наливните товари, така и за обезпечаване на мерките за постигане на пожарната безопасност.

Действащата нормативна уредба в страни членки на Европейския съюз, например Кралство Нидерландия, Германия и Румъния налага значително по-ниски изисквания за минимални отстояния при наливно-изливни пристани.

 

Поради специфики на съществуващата пристанищна инфраструктура, пристанищният оператор би могъл да направи разстановка на корабите, която да осигури предвидените в Наредбата отстояния.

Цялостният процес ще се следи и съгласува от органите отговорни за извършване на маневрената дейност на корабите – „Системата за управление на трафика“ и за контрол на обработката на товарите в терминалите - съответната териториална Дирекция на „Морска администрация“.

 

 

 

 

 

16.02.2024 12:35 Предложение от "Пристанище Варна" ЕАД

Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен

Предложение за изменение или допълнение

Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение

Чл. 566. (1) (Доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянията между наливно-изливните устройства за течности с пламна температура до 28°С включително и за ГГ, разположени на морски и езерни пристани, са най-малко 200 m, а между устройствата за течности с пламна температура над 28°С - най-малко 150 m.

(2) За речните пристани разстоянията по ал. 1 са най-малко съответно 300 и 200 m.

(3) (Доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Разстоянието между дългите страни (бордовете) на съседните танкери за ЛЗТ и ГГ е най-малко 60 m, а между късите им страни (нос, кърма) - най-малко 30 m.

(4) Разстоянията от борда на танкер до носа или кърмата на друг танкер са най-малко 45 m.

(5) При танкери за ГТ разстоянията по ал. 3 и 4 са съответно най-малко 40, 20 и 30 m.

(6) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 75 от 2013 г., изм. - ДВ, бр. 89 от 2014 г.) Минималните разстояния по ал. 3, 4 и 5 се спазват задължително и при разполагането на танкери за ЛЗТ, ГГ и ГТ до кораби на пристани с друго предназначение.

 

 

 

 

 

 

1. Изискванията за разстояния в чл. 566, ал. 1 да бъдат променени на:

  • най-малко 100 m – за разстоянията между наливно-изливните устройства за течности с пламна температура до 28°С включително и за ГГ и
  • най-малко 50 m между устройствата за течности с пламна температура над 28°С.
  • Тези разстояния се изискват само при едновременно протичащи операции през наливно-изливните устройства.

 

 

 

2. Към Чл. 566 се създава нова алинея 6 със следния текст:

  • (6) При танкери за ГТ с пламна температура по-висока от 200°С разстоянията по ал. 3 и 4 са съответно: до 10 % от дължината на по-големия кораб, каквито са разпорежданията на ИА „Морска администрация“ и международните правила за заставане и швартоване на кораби в пристанищата.

 

3. Старата ал. 6 да стане ал. 7.

Изискванията на Наредба № Iз – 1971, са остарели и при тяхното определяне не са взети под внимание съвременните технологични решения и възможности, както за обработка на наливните товари, така и за обезпечаване на мерките за постигане на пожарната безопасност.

Действащата нормативна уредба в страни членки на Европейския съюз, например Кралство Нидерландия, Германия и Румъния налага значително по-ниски изисквания за минимални отстояния при наливно-изливни пристани.

Липса на горна граница на пламна температура или прагове за ГТ с пламна температура над 55℃.

 

 

Привеждане на нормативната база в съответствие с разпорежданията на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и международните правила за заставане и швартоване на кораби в пристанищата с цел постигане на гъвкавост при товарните процесина пристанищата без това да е в нарушение на принципите за пожарна безопасност.

 

 

 

 

 

16.02.2024 12:32 Предложение от "Пристанище Варна" ЕАД

Съществуващ текст от Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за Строително – техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /СТПНОБП/, който се предлага да бъде изменен или допълнен

Предложение за изменение или допълнение

Мотиви за направеното предложение за промяна или допълнение

Чл. 519. Минималните разстояния от надземни резервоари за амонячна вода са, както следва:

1. до помпени станции за ЛЗТ - 8 m;

2. до помпени станции за ГТ - 5 m;

3. до оста на хидрантите на наливно-изливните устройства за ЛЗТ и ГТ - 5 m;

4. до оста на железопътни линии за редовно движение - 20 m;

5. до оста на вътрешнообектови и маневрени железопътни линии - 12 m;

6. до края на платното на пътища от републиканската пътна мрежа - 10 m;

7. до вътрешнообектови пътища - 5 m;

8. до съседни резервоари за амонячна вода - 1 m;

9. до съседни сгради разстоянията се определят по табл. 39, като складовете за амонячна вода се приравняват към производства от категория по пожарна опасност Ф5Д.

 

Създава се нов член 519 А

 

Чл. 519 А. Минималните разстояния от надземни резервоари за растителни масла /олио и други/ с пламна температура над 200°С са, както следва:

1. до помпени станции за ЛЗТ - 8 m;

2. до помпени станции за ГТ - 5 m;

3. до оста на хидрантите на наливно-изливните устройства за ГТ - 5 m;

4. до оста на железопътни линии за редовно движение - 20 m;

5. до оста на вътрешнообектови и маневрени железопътни линии - 10 m;

6. до края на платното на пътища от републиканската пътна мрежа - 20 m;

7. до вътрешнообектови пътища - 8 m;

8. до съседни резервоари за ГТ - 10 m;

9. до съседни сгради разстоянията се определят по таблица 39, като резервоарите, помпените станции и наливнно изливните устройства за растително олио се приравняват към производства от категория по пожарна опасност Ф5В

 

Предлагаме изваждане на растителните масла с пламна температура над 200⁰С от общата категория ГТ и  разрешаване товарообработката им в пристанища за обществен транспорт при спазване на необходимите противопожарни мерки.

Растителните масла не се класифицират, като опасни вещества съгласно Регламент (ЕО) №1272/2008 (CLP) и не подлежат на Регламент (ЕО) №1907/2006 (REACH) и за това критериите при товаро-разтоварни операции не следва да се отнасят към категорията на горимите течности. Операциите по товарене и разтоварване на растителните масла се извършва при нормална температура на околната среда, без те да са съпроводени от източници на възпламеняване и нагряване на течността.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Моля изчакайте