Моите коментари
На база предложенията и мотивите на „Булмаркет груп“АД, „Пристанище Варна“ЕАД, Българска Морска камара и Сдружение на производителите на масла и маслопродукти в България, предлагаме.
В чл.517 да се добави и резервоари тип - резервоар в резервоар. Минималното разстояния между резервоар в резервоар и резервоар в резервоар да се определи като 0,3 Д на по-големият резервоар.
В табл.47 и табл.49, да се преразгледат предложените обеми на резервоари, и да се добави вариант на обем на резервоари до 3000м3. Разстоянията заложени в таблиците да се намалят минимум с 20% от посочените в момента.
Мотиви:
Изискванията на Наредба № Iз – 1971, са морално остарели и при тяхното определяне не са взети под внимание съвременните технологични решения и възможности, както за обработка на наливни товари, така и за обезпечаване на мерките за постигане на пожарната безопасност.
Действащата нормативна уредба в страни членки на Европейския съюз, например Кралство Нидерландия, Германия и Румъния налага значително по-ниски изисквания за минимални отстояния
Да се коригира чл.527 - При авария да се предви възможност за събиране на течността в обваловката или да се прехвърля в мобилни автоцистерни.
Мотив:
Изграждане на резервоар само за прехвърляне при авария и пожар е финансово неизгодно на Възложителите.
чл.566 и чл.567
Съгласно чл. 566, ал. 2 в сега действащата Наредба № Із-1971 разстоянията между наливно-изливните устройства за течности с пламна температура до 28 °С включително и за горими газове, и за горими течности с пламна температура над 28 °С, съответно 300 и 200 m.
По аналогията на мотивите и предложенията на „Булмаркет груп“ ЕАД "Пристанище Варна" ЕАД, предлагаме изменението на чл. 566, ал. 2 „За речните пристани разстоянията по ал. 1 да са съответно 150 и 100 m.“.
Да се добави ал.(6) При танкери за ГТ с пламна температура по-висока от 200°С разстоянията по ал. 3 и 4 са съответно: до 10% от дължината на по-големия кораб, каквито са разпорежданията на ИА „Морска администрация“ и международните правила за заставане и швартоване на кораби в пристанищата.
Да се добави ал.7 - Да се предвижда възможността за намаляване на посочените разстояния, чрез извършване на Анализ на риска и увеличаване на мерките за активна и пасивна пожарозащита.
Старата ал. 6 да стане ал. 8.
Аналогично при чл.567 - "Разстоянията от наливно-изливни устройства на морски и езерни пристани до товарни, пътнически и служебни пристани са, както следва: най-малко 150 m - при работа с ЛЗТ и ГГ, и най-малко 100 m - при работа с ГТ."
„Чл. 568. (1) Наливно-изливните пристани се проектират по течението на плавателни реки и канали на разстояние най-малко 1000 m от пристанища, места за постоянен престой на плавателни съдове и населени места.
(2) (Изм., ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Наливно-изливните пристани се проектират срещу течението на реката на разстояние най-малко 2000 m от обектите по ал. 1.“
Предлагаме изменение на чл. 568 със следния текст:
"Чл. 568. (1) Наливно-изливните пристани се проектират по течението на плавателни реки и канали на разстояние най-малко 500 m от пристанища, места за постоянен престой на плавателни съдове и населени места."
(2) (Изм., ДВ, бр. 75 от 2013 г.) Наливно-изливните пристани се проектират срещу течението на реката на разстояние най-малко 1000 m от обектите по ал. 1.“.
(3) Да се добави ал.3 - Да се предвижда се възможността за намаляване на посочените разстояния, чрез извършване на Анализ на риска и увеличаване на мерките за активна и пасивна пожарозащита.
Мотиви:
Действащата нормативна уредба в страни членки на Европейския съюз, например Кралство Нидерландия, Германия и Румъния налага значително по-ниски изисквания за минимални отстояния