1. Ръководството за извършване на предварителна оценка на въздействието следва цялостната концепция за извършване на оценка на въздействието в държавната администрация, уредена със Закона за нормативните актове, Наредбата за обхвата и методология за извършване на оценка на въздействието и Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. Ръководството е основният елемент от методологическата рамка за извършване на оценка на въздействието. То е прието с Решение № 728 на Министерския съвет от 2019 г.
Преводът на английски език на Ръководството за извършване на предварителна оценка на въздействието е извършен от Центъра за оценка на въздействието на законодателството по собствена инициатива.
2. Ръководството за извършване на последваща оценка на въздействието е одобрено с Решение № 885 на Министерския съвет от 3 декември 2020 г. То е официален методологически документ за изследване на резултатите от прилагането на нормативните актове – закони, кодекси, подзаконови нормативни актове на Министерския съвет. Целта му е да подпомага експертите от администрацията в хода на оценката и усъвършенстването на нормативните актове.
Преводът на английски език на Ръководството за извършване на последваща оценка на въздействието е извършен от Центъра за оценка на въздействието на законодателството по собствена инициатива.
3. Актуализираните Стандарти за провеждане на обществени консултации представят основните етапи от подготовката, провеждането и оценката на обществени консултации, както и стандартите за тяхното практическо прилагане от страна на публичната администрация, включително отчитането на приноса на участниците в 0обществените консултации и са структурирани в три раздела:
→ Раздел I: Общи принципи и процедури за провеждане на обществени консултации;
→ Раздел II: Обществени консултации, провеждани от централните органи на изпълнителната власт;
→ Раздел III: Обществени консултации, провеждани от органите на местната власт.
Стандартите са приети от Съвета за административната реформа на 15 септември 2019 г.
4. При провеждането на обществени консултации при извършване на цялостна предварителна оценка на въздействието чрез Портала за обществени консултации и интернет страниците на съответните институции се изготвя консултационен документ съгласно образеца в приложение № 3 от НОМИОВ. Образецът е в сила от 01 януари 2021 г.
5. Законодателната програма на Министерския съвет се изготвя съгласно приложение № 1 към УПМСНА и се публикува на Портала за обществени консултации.
6. Оперативната програма на Министерския съвет се изготвя съгласно приложение № 1а от УПМСНА и се публикува на Портала за обществени консултации.
7. Съгласно чл. 26, ал. 5 от ЗНА след приключването на обществената консултация и преди приемането, съответно издаването на нормативния акт, съставителят на проекта публикува на интернет страницата на съответната институция справка за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите предложения. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването на справката се извършва едновременно и на Портала за обществени консултации.
Образец на Справка за отразяване на постъпилите предложения и становища от обществените консултации (приет от Съвета за административната реформа на 15 септември 2019)
8. Образец на съобщение за непостъпили предложения и становища (одобрен от Съвета за административната реформа на 15 септември 2019).
9. Списък на физическите и юридическите лица, съгласно § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за нормативните актове (одобрен от Съвета за административната реформа на 15 септември 2019 г.)
В Портала за обществени консултации се създава раздел, в който се вписват физическите и юридическите лица, на които е възложено от държавата или общините да изработят проекти на нормативни актове, оценки на въздействието, както и размера на възнаграждението им (§ 1. от Допълнителните разпоредби на Закона за нормативните актове).