1. Закон за нормативните актове
2. Указ № 883 от 1974 г. за прилагане на Закона за нормативните актове
3. Наредба за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието
4. Чл. 30 – 30г и чл. 85 от УПМСНА
5. Чл. 27 и чл. 71 от ПОДНС
През 2016 г. с промени в нормативната рамка се извършват ключови реформи за подобряване на регулаторния процес в страната, като се въвежда следното:
· Извършването на частична предварителна оценка на въздействието предхожда изработването на всеки проект на закон, кодекс и подзаконов нормативен акт на Министерския съвет.
· Цялостна предварителна оценка на въздействието се извършва при: 1. изработване на нови закони и кодекси; 2. изработване на проекти на нормативни актове, за които оценката е показала, че може да се очакват значителни последици. Цялостна предварителна оценка на въздействието може да се извърши по преценка на съставителя на проекта.
· Народното събрание определя методология за извършване на оценка на въздействието на проектите на закони и кодекси, внесени от народните представители. Тя е включена в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Министерският съвет определя с нормативен акт условията и реда за планиране и извършване на оценка на въздействието на проектите на закони, кодекси и подзаконови нормативни актове на Министерския съвет. Въведени са в Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. Обхватът и методологията за извършване на оценката на въздействието се определят с наредба на Министерския съвет – Наредба за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието. НОМИОВ.
· Законодателната инициатива на Министерския съвет се осъществява въз основа на законодателна програма, а приемането на подзаконови нормативни актове - въз основа на оперативна програма. Законодателната и оперативната програма се приемат от Министерския съвет за 6-месечен период. (чл. 21, ал. 1 от Закона за нормативните актове).
· Администрацията на Министерския съвет съгласува извършените частични и цялостни предварителни оценки на въздействието по реда съответно на чл. 30б и 30в от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.
· Органът, в чиято компетентност е изпълнението на нормативния акт, извършва последваща оценка на въздействието на новите закони, кодекси и подзаконови нормативни актове на Министерския съвет. Последващата оценка на въздействието се извършва в срок 5 години след влизането в сила на новия закон, кодекс или подзаконов нормативен акт на Министерския съвет или в по-кратък срок, определен от органа.
· Държавните органи и бюджетните организации по смисъла на Закона за публичните финанси, до които са отправени искания за сведения или за съдействие във връзка с извършването на оценка на въздействието, са длъжни да предоставят сведенията или да окажат съдействие на органа, който организира извършването ѝ.
· Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление - на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет.
· Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи може да бъде определен друг, но не по-кратък от 14 дни.