Министерски съвет Портал за обществени консултации

Оценка на въздействието

Нормативна рамка

1.      Закон за нормативните актове

2.      Указ № 883 от 1974 г. за прилагане на Закона за нормативните актове

3.      Наредба за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието

4.      Чл. 30 – 30г и чл. 85 от УПМСНА

5.      Чл. 27 и чл. 71 от ПОДНС

 

  През 2016 г. с промени в нормативната рамка се извършват ключови реформи за подобряване на регулаторния процес в страната, като се въвежда следното:

·  Извършването на частична предварителна оценка на въздействието предхожда изработването на всеки проект на закон, кодекс и подзаконов нормативен акт на Министерския съвет.

·  Цялостна предварителна оценка на въздействието се извършва при: 1. изработване на нови закони и кодекси; 2. изработване на проекти на нормативни актове, за които оценката е показала, че може да се очакват значителни последици. Цялостна предварителна оценка на въздействието може да се извърши по преценка на съставителя на проекта.

·  Народното събрание определя методология за извършване на оценка на въздействието на проектите на закони и кодекси, внесени от народните представители. Тя е включена в Правилника за организацията и дейността на  Народното събрание. Министерският съвет определя с нормативен акт условията и реда за планиране и извършване на оценка на въздействието на проектите на закони, кодекси и подзаконови нормативни актове на Министерския съвет. Въведени са в Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. Обхватът и методологията за извършване на оценката на въздействието се определят с наредба на Министерския съвет – Наредба за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието. НОМИОВ.

·  Законодателната инициатива на Министерския съвет се осъществява въз основа на законодателна програма, а приемането на подзаконови нормативни актове - въз основа на оперативна програма. Законодателната и оперативната програма се приемат от Министерския съвет за 6-месечен период. (чл. 21, ал. 1 от Закона за нормативните актове).

·  Администрацията на Министерския съвет съгласува извършените частични и цялостни предварителни оценки на въздействието по реда съответно на чл. 30б и 30в от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.

·  Органът, в чиято компетентност е изпълнението на нормативния акт, извършва последваща оценка на въздействието на новите закони, кодекси и подзаконови нормативни актове на Министерския съвет. Последващата оценка на въздействието се извършва в срок 5 години след влизането в сила на новия закон, кодекс или подзаконов нормативен акт на Министерския съвет или в по-кратък срок, определен от органа.

·  Държавните органи и бюджетните организации по смисъла на Закона за публичните финанси, до които са отправени искания за сведения или за съдействие във връзка с извършването на оценка на въздействието, са длъжни да предоставят сведенията или да окажат съдействие на органа, който организира извършването ѝ.

·  Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление - на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет.

·  Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи може да бъде определен друг, но не по-кратък от 14 дни.


Моля изчакайте