Министерски съвет Портал за обществени консултации

Втори Национален план за участието на България в глобалната инициатива „Партньорство за открито управление“

Втори Национален план за участието на България в глобалната инициатива „Партньорство за открито управление“

От дата

01.01.2014

До дата

31.12.2015

България се присъедини към Инициативата „Партньорство за открито управление“ през 2012 г. С участието си в инициативата българското правителство желаеше и продължава да желае да играе активна роля за изграждане на общество, основано на повече прозрачност в управлението, гражданско участие, отговорност, отчетност и технологично обновление. Участието на България в инициативата се разглежда като ефективен инструмент за сътрудничество и обмен на добри практики със страни, имащи признати постижения в областта на откритото управление.
В началния етап на своето участие в инициативата България реши да насочи усилията си за постигане на по-ефективно управление на публичните ресурси и за повишаване на корпоративната отговорност. Страната постигна добри резултати особено по отношение на публичността и по-високото ниво на отчетност на публичните власти. Публикуването на информация за различни аспекти от дейността на администрацията, както и консултирането на проекти на нормативни актове и стратегически документи вече е задължение на публичните власти, но по-важно – превръща се все повече в осъзната необходимост, която гарантира по-добри резултати при прилагането на политики. Някои от ангажиментите, включени в първия план за действие ще залегнат и в плана за действие за периода 2013- 2015 г., защото носят полезност за обществото.
Друг кръг от въпроси, включени в първия план за действие на България по Инициативата „Партньорство за открито управление“, по-специално онези, които се отнасят до насърчаването на корпоративната социална отговорност, се оказаха теми със сравнително ограничен ефект, най-вече поради слабата информираност в обществото за ползите от този подход и от факта, че водещата страна в процеса има бизнеса и в по-малка степен правителството.
В рамките на диалога с неправителствените организации по изработване на втория план за действие към инициативата „Партньорство за открито управление“ се очертаха няколко направления, в посока, на които да се насочат усилията на правителството за утвърждаване на принципите на откритото управление. На преден план излизат нови предизвикателства. Това са сфери, които до момента не са били достатъчно добре засегнати, но които все повече са във фокуса на общественото внимание. Сред този кръг от нови приоритетни въпроси е и въпросът за отворените данни.
Независимо че това е сравнително нова тема за България, осъзната е потребността да се отговори на поставения от активните неправителствени организации въпрос за насърчаването на принципа на отворените данни в управлението. Правителството желае да се превърне в активен участник и да даде тласък на предоставянето на отворени данни от страна на институциите. Безспорен е потенциала на отварянето на данни за генерирането на нови бизнес възможности. Заложените в плана мерки в областта на отворените данни са малко на брой, но представляват първата необходима стъпка за въвеждане на идеята за отворените данни в управлението, като инструмент за постигане на важните принципи на откритото управление за прозрачност и гражданско участие.

Република България официално се присъедини към инициативата през месец април 2012 г. С протоколно решение на 11 април 2012 г., Министерският съвет одобри Първия план за действие във връзка с присъединяването на Република България към Глобалната инициатива “Партньорство за открито управление”. Със същото протоколно решение е възложено на секретаря на Съвета за развитие при Министерския съвет да представи Оперативен план за изпълнение на поетите ангажименти в Плана за действие, приет с Решение на Министерския съвет на 29 юни 2012 г.
Първият план е разработен съвместно с неправителствени организации и обхваща периода до месец декември 2013 г. Мерките, за изпълнение на поетите ангажименти, във връзка с присъединяването на Република България към Глобалната инициатива “Партньорство за открито управление”, са в приоритетните направления:  По-ефективно управление на публичните средства/ресурси;  Повишаване на фирмената отчетност и отговорност. Цялостната координация и комуникация по изпълнение на Плана за действие се осъществява интерактивно на портала за обществени консултации в раздел „Партньорство за открито управление“: http://www.strategy.bg.
В изпълнение на ангажимента за постигане на по-висока бюджетна прозрачност през изминалата една година са приети два нови стратегически документа и пакет от изменения и допълнения в бюджетното законодателство. Всички актове са съгласувани с неправителствения сектор и с гражданите. Усъвършенстваната нормативна рамка създава необходимите условия за прозрачно, устойчиво и по-ефективно управление на публичните средства. В отговор на очакването на гражданите за прозрачност и достъпност на информацията институциите редовно публикуват на интернет страниците си актуални данни за разходите си.
Правителството предприе законодателни промени за въвеждане на задължителна оценка на въздействието на нормативните актове. Тази стъпка създава условия за по-високо ниво на отговорност и прозрачност в работата на институциите и администрацията при изготвянето на нормативните актове.
Подготвените бяха изменения и допълнение в Закона за обществените поръчки, с което се цели пълна прозрачност и контрол при провеждането и изпълнението на поръчките и улесняване достъпа на малките и средни предприятия до пазара на обществените поръчки. Въвеждането на електронно правителство е приоритет в държавното управление. През изминалата една година се изпълнява пакет от проекти, които ще дадат тласък на електронното правителство. Особено внимание се отделя на електронното здравеопазване, като през април 2013 г. стартира въвеждането на електронно пациентско досие. В процес на въвеждане е и система за по-добро съгласуване и интегриране по цялата верига на здравните услуги и обмен на здравни данни.
Министерството на икономиката и енергетиката инициира създаването на нова Стратегия за развитие на минната индустрия и нов Закон за подземните богатства, с които ще се гарантира прозрачност на управлението на подземните богатства. Проектите са обект на широка дискусия между правителството, браншовите организации, неправителствения сектор и гражданите във формат „работни групи“ и он-лайн консултации. Диалогът между институциите, социалните партньори, неправителствения сектор и гражданските движения е приоритет в работата на правителството. Във втората половина на 2013 г. е възстановена активната работа на Националния съвет за тристранно сътрудничество – орган за консултации и дебат между правителството, работодателите и синдикатите. Към всяко министерство функционира Обществен съвет, ръководен от съответния министър. В състава на тези съвети участват браншови организации, неправителствените организации и граждански сдружения. Над 50 работни групи (adHoc), с активно участие на бизнеса и гражданите работят по актуални проблеми. Независим експерт, съгласно Независимия механизъм за оценка, прилаган на Инициативата изготви преглед на изпълнението на мерките, предвидени в първия план за действие на страната и направи препоръки за включване на ангажименти във Втория план за действие. Оценката за изпълнението на първия план за действие показва, че България е изпълнила почти всички поети ангажименти. За някои от ангажиментите е направена препоръка за мониторинг върху прилагането им или тяхното надграждане във Втория план за действие (например Стратегията за управление на държавния дълг, Стратегията за гражданските организации в Република България, Законът за подземните богатства, промени в Закона за достъпа до обществена информация).
С Протоколно решение от заседанието на Министерския съвет на 27 ноември 2013 г. беше одобрен Доклада за самооценка по Плана за действие във връзка с присъединяването на Република България към Глобалната инициатива за партньорство за открито управление. Правителството възложи на министъра на регионалното развитие да отговаря за координацията и участието на Република България в „Партньорството за открито управление“.
Правителството ще продължи да работи за преодоляване на предизвикателствата, свързани с: подобряване на партньорството между администрацията и гражданското общество, подобряване на административните услуги и законодателната рамка и отвореност на администрацията, чрез подобряване на достъпа до информация и данни. В новия план ще бъдат надградени мерки, започнати през първия план за действие и в съответствие с препоръките от Доклада на независимия механизъм за оценка за България 2012-2013 (Independent Reporting Mechanism Progress Report, Bulgaria 2012-2013) . Ще се изпълняват мерки, насочени към усъвършенстване на процеса на участие на гражданското общество в процеса на формиране на политики. Ще продължат инициативите за по-добра бюджетна прозрачност и предоставяне на финансова информация на достъпен за обществото език. Ще продължи работата в сферата на по-доброто управление на природните ресурси; ще улесни достъпа до обществена информация и ще се усъвършенства анализа на въздействието на нормативните актове върху малкия и среден бизнес, което ще доведе до намаляване на административната тежест върху малкия и среден бизнес и ще стимулира икономическия растеж.

Под ръководството на министъра на регионалното развитие е сформирана междуведомствена работна група за подготовката на Втория план за действие на Република България по участие в инициативата „Партньорство за открито управление. На сайта за обществени консултации www.strategy.bg в специалната му секция „Партньорство за открито управление“ беше дадена възможност за изпращане на предложения от неправителствения сектор и гражданското общество за ангажименти, които да залегнат във Втория план за действие. Предложения можеха да се дискутират и в он-лайн дискусионния панел за инициативата за партньорство за открито управление на www.strategy.bg. Бяха проведени срещи на междуведомствената работна група, която включва представители на администрацията за обсъждане на Втория план за действие и постъпилите предложения от гражданското общество. Бяха организирани и съвместни срещи на представителите на междуведомствената работна група с представители на бизнеса, неправителствения сектор, гражданското общество и местните власти. Проектът на план е поместен и на сайта за обществени консултации www.strategy.bg. Там са публикувани и получените предложения за ангажименти от неправителствения сектор в процеса на подготовка на Плана. Определено е контактно лице от Министерство на регионалното развитие, което осъществява връзка с неправителствения сектор по време на подготовка на документа.
Мерките от втория план за действие са разработени в съответствие с предложения на неправителствени и граждански организации в Република България, представителите на държавната администрация и препоръките в доклада за България, съгласно Независимия механизъм за оценка, както и насоките, дадени по време на регионалната среща за Европа на страните, участнички в инициативата „Партньорство за открито управление“, проведена през месец май 2014 г. в гр. Дъблин, Ирландия.

Ангажименти

Водеща институция: Водеща институция за цялостното изпълнение на ангажимента: Администрация на Министерския съвет. За изпълнение на отделните мерки:
Мярка 1: Министерство на правосъдието и Администрация на Министерския съвет
Мярка 2: Администрация на Министерския съвет и централна администрация
Мярка 3: Министерство на правосъдието, Администрация на Министерския съвет

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Ниска степен на ангажираност и участие на гражданското общество в процеса на вземане на решения

Основна цел: Усъвършенстване на процеса на участие на гражданите и гражданските организации в изработването на нормативни актове; Подобряване партньорството между администрацията, гражданското общество и бизнеса чрез механизма за провеждане на обществени съвети, функциониращи към отделните институции и гарантиране на повече публичност и прозрачност.

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Засилване на обществения морал

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Промени в Закона за нормативните актове: пропорционално адаптиране на минималния задължителен срок от 14 до 30 дни за провеждане на обществени консултации по проекти на нормативни документи, според значимостта на проблема и засегнатите страни и в съответствие с добрите европейски практики; подобрена прозрачност и процедура по обсъждане на проекти за нормативни актове. Нов ангажимент Юли 2014 г. 2016 г.
Подобрена процедура за участие на граждани и граждански организации в обществените консултации:
  • Публикуване на он-лайн информация за: състав на съветите; покани, дневен ред, протоколи, информация за взети решения в рамките на заседанията и тяхното изпълнение; периодичен публичен отчет за дейността им. (информацията ще се публикува на портала на консултативните съвети – www.saveti.government.bg).
  • Изработване на ясни правила, процедури и критерии за избор/определяне на представители на гражданските организации в консултативни и обществени съвети
Продължаване на съществуващ ангажимент Юли 2014 г. 2016 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерство на финансите

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Ангажиментът гарантира на обществото информираност по отношение на важни аспекти, свързани с дълговата проблематика и дава възможност за осигуряване на публичност и предвидимост на провежданите политики в тази област

Основна цел: Синтезиране на основните насоки на дълговата политика в средносрочен времеви интервал в контекста на провеждането на ефективно управление на суверенните задължения, както и предоставяне на детайлна информация в различен разрез за състоянието и динамиката на държавния дълг

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществените услуги
По-ефективно управление на публичните средства

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Изпълнение на Стратегията за управление на държавния дълг 2012- 2014 г. Съществуващ Януари 2012 г. Декември 2014 г.
Разработване, одобрение от Министерски съвет и изпълнение на Стратегия за управление на държавния дълг 2015-2017 г. Съществуващ Декември 2014 г. Декември 2017 г.
Публикуване на интернет страницата на Министерство на финансите на бюлетин „Държавен дълг“ Съществуващ Ежемесечно
Публикуване на интернет страницата на Министерството на финансите на Годишен обзор за състоянието на държавния дълг Съществуващ Ежегодно
Публикуване на официалната информация за консолидирания дълг и гаранциите на сектор „Държавно управление“ на интернет страницата на Министерство на финансите Нов ангажимент От 1 януари 2014 г. На всеки три месеца/ежегодно

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерство на финансите

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Публикуваната от Министерство на финансите информация е разбираема за ограничен брой тясно специализирани потребители

Основна цел: Предоставяне на публикуваната от Министерство на финансите във вид, достъпен за по-широк кръг от потребители

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществените услуги
По-ефективно управление на публичните средства

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Изследване сред потребителите на достъпността, разбираемостта и възприемането на публикуваната от Министерство на финансите информация за обществеността Нов ангажимент Септември 2014 г. Декември 2014 г.
Разработване на концепция за повишаване на достъпността, разбираемостта и възприемането на публикуваната от Министерство на финансите информация за обществеността Нов ангажимент Януари 2015 г. Май 2015 г.
Изпълнение на мерките от концепцията за повишаване на достъпността, разбираемостта и възприемането на публикуваната от Министерство на финансите информация за обществеността Нов ангажимент Юни 2015 г. Януари 2016 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерство на икономиката и енергетиката

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Необходимост от увеличаване на общественото доверие при управлението на природните богатства, подобряване на социалната отговорност и предотвратяване на социални конфликти, чрез по-голяма прозрачност и обществен контрол.

Основна цел: Осигуряване на прозрачност при провеждане на контрола по разрешения за търсене и проучване или за проучване и по предоставени концесии за добив на подземни богатства и осигуряване на публичност на резултатите

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществените услуги

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Приет Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства Съществуващ ангажимент 2012 г. 2014 г.
Приета Наредба за обхвата и реда за извършване и приемане на резултатите от контрола по предоставени разрешения за търсене и проучване или за проучване и по предоставени концесии за добив на подземни богатства Съществуващ ангажимент 2014 г. 2015 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерство на икономиката и енергетиката,
Администрация на Министерския съвет

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Липса на достатъчен анализ на въздействието на нормативните актове върху дейността на малкия и среден бизнес в България, които представлява 99% от общия брой предприятия в страната

Основна цел: Анализ на въздействието на нормативните актове върху МСП, намаляване на административната тежест върху малкия и среден бизнес

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществените услуги

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Закон за изменение и допълнение на нормативните актове, който да въведе задължението за МСП тест Нов ангажимент 2014 г. 2015 г.
Проект на Методика за извършване на МСП-тест Нов ангажимент 2014 г. 2015 г.
Формуляр за МСП-тест Нов ангажимент 2014 г. 2015 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Администрация на Министерския съвет

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Министерство на финансите и Министерство на икономиката и енергетиката, с участието на гражданското общество

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Съществува необходимост от:

  • Подобряване на ефективността и ефикасността на политиката по отношение на таксите
  • Осъществяване на ефективна координация в администрацията и на партньорство с бизнеса и неправителствения сектор по въпросите, свързани с политиката за таксите
  • Осигуряване на прозрачност и условия за мониторинг и контрол върху изпълнението на политиката за таксите

Основна цел: Добро управление посредством нова политика за таксите, осигуряваща избягване на неоправдано финансово натоварване върху гражданите и бизнеса. Реализация на ефективна и ефикасна социално-икономическа политика посредством такси, определени на основата на изградена система от принципи и ясни правила.

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: По-ефективно управление на публичните средства
Подобряване на обществените услуги

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Проект на Закон за държавните такси Нов в рамките на инициативата Март 2013 г. Септември 2014 г.
Проект на Специализирана методика за оценка на въздействието при въвеждане или актуализиране на държавни такси Нов в рамките на инициативата Март 2013 г. Септември 2014 г.
Проект на Методика за определяне размера на таксите Нов в рамките на инициативата Март 2013 г. Септември 2014 г.
Проект на Единна тарифа за таксите Нов в рамките на инициативата Март 2013 г. Септември 2014 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Администрация на Министерски съвет, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, всички останали администрации

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Темата за отворените данни е нова за повечето страни и правителства, включително и за България. Българската администрация полага целенасочени усилия за повишаване на отчетността и прозрачността при работата си, като използва възможностите на новите технологии. В следващите години в съответствие с политиката на ЕС са необходими допълнителни усилия за въвеждане на отворените данни в администрацията. В този процес след за което ще бъдат направени съответните постъпки.

Основна цел: Въвеждане на принципите на отворените данни в работата на администрацията и започване на инициативи за прилагане на отворените данни в диалог с неправителствения сектор, бизнеса и гражданското общество.

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществените услуги
Засилване на обществения морал

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Изменение и допълнение на Закона за достъп до обществената информация.
Промените ще целят:
Повишаване на откритостта на администрацията и улесняване достъпа до обществена информация чрез:
  • Разширяване и детайлизиране на задълженията за публикуване на информация;
  • Засилване на координацията и контрола по изпълнението на закона;
  • Транспониране на Директива 2013/37/EC за изменение на Директива 2003/98/ЕО относно повторната употреба на информацията в обществения сектор – предвидени промени и бъдещи действия
Нов ангажимент 2014 г. Юли 2015 г.
Изготвяне на технически насоки за предоставяне на публична информация, притежавана от институциите в отворен формат Нов ангажимент 2014 г. 2015 г.
Приоритизиране на информацията в отворен формат (регистри, отчети и др.) – доклад за приоритизирани регистри, отчети, статистически данни и др., които могат да бъдат предоставени в отворен формат Нов ангажимент 2015 г. 2015 г.
Започване на процедура за присъединяване към Конвенцията за достъпа до официални документи на Съвета на Европа Нов ангажимент 2014 г. 2016 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерството на правосъдието, Министерския съвет (МС)

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Настоящата система предвижда сравнително тесен кръг от лица, които са задължени да подават декларации за конфликт на интереси и имущество, както и недостатъчен обем информация, събиран чрез декларациите. Липсва последователна практика за проверка на декларираните данни

Основна цел: По-висока степен на превенция на възникване на конфликт на интереси

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Засилване на обществения морал

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Въвеждане на нова структура за обработка на декларациите за конфликт на интереси и на имущество, която включва следните основни нови принципи и елементи:
  • Пълна електронизация на обработката на двата вида декларации;
  • Обхващане чрез електронни декларации на държавните служители от централната власт и териториалната администрация;
  • Разширяване на обема информация, събирана чрез декларациите, с цел подобряване на анализа на риска и разкриване на корупционни деяния;
  • Възлагане на отговорности по събиране и първоначална обработка на декларациите на инспекторатите и на областната администрация;
  • Правомощия за одит и проверка на декларациите на висшите държавни длъжности, както и разширени правомощия за данъчни и банкови тайни;
  • Възлагане на одитиране на декларациите с установен риск на НАП - за държавните служители
Да 01.12.2015 г. 31.12.2016 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерството на правосъдието

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Българският съд оставя усещането за „технократско“, по „буквата на закона“ правораздаване. Независимо, че последиците от съдебното решение излизат извън пределите на съда, той не е интегриран с другите местни публични институции, от които зависи ефективната защита на уязвимите социални групи и преодоляването на социалното неравенство – здравеопазване, социална работа, публичен ред, образование, култура и др. Липсват умения у съдиите за адекватно третиране на представители на различни уязвими социални групи (например: деца, наркозависими, лица, страдащи от душевни заболявания, и др.), участващи в съдебния процес или, ако са налице такива умения, то те са интуитивно развити

Основна цел: Необходимост от осъзнаване на разбирането за съда като организация в определен социален контекст. Това важи особено силно за първоинстанционните съдилища

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществените услуги

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Изработване на методология за работа на съдии с лица от уязвими социални групи, основана на емперични проучвания и знания, предоставени от американски експерти/съдии по модела на т.нар. „съдилища, ориентирани към решаването на проблеми“ (problem-solving courts). Конкретни измерими индикатори могат да бъдат:
  • Брой участващи експерти;
  • Брой участващи съдии;
  • Налична методология;
Да 01.06.2015 г. 31.12. 2016 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерството на икономиката

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да, МТИТС, Министерството на финансите, Министерството на здравеопазването, МС, ЕСМИС, НСОРБ и др.

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Настоящата система за провеждане на обществени поръчки носи риск от злоупотреби поради все още силния субективен елемент, недостатъчна прозрачност и липса на стандартизирани работни процеси при осъществяване на определени етапи от процедурите

Основна цел: Улеснен достъп и намалени бюрократични изисквания и разходи за участие в процедури за обществени поръчки за бизнеса и създаване на възможност за ефективен публичен контрол с цел избягване на злоупотреби

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществените услуги
По-ефективно управление на публичните средства

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Промени в Закона за обществените поръчки, регламентиращи провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки по електронен път Нов 01.03.2015 г. 01.03.2016 г.
Въвеждане на Единен национален портал за електронни обществени поръчки, поетапно въвеждане на различните стадии от процеса на електронно възлагане
Въвеждане на модул за електронно обявяване
01.01.2016 г. 31.12.2016 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерството на финансите, МС

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Публикуваните в момента данни са в разнороден формат и представят твърде обобщена картина на плащанията, което представлява бариера за ползването им от по-широк кръг потребители, тъй като изисква допълнителна експертиза и ресурс за вторична обработка

Основна цел: Постигане на по-високо равнище на фискална прозрачност и отчетност

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Засилване на обществения морал
По-ефективно управление на публичните средства

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Въвеждане на единен формат на публикуване на данните от различните ведомства и единна точка за сваляне на данните Нов в рамките на инициативата 01.06.2015 г. 31.12.2015 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Водеща институция: Министерство на финансите, АДФИ

Други включени действащи лица (Правителство/Гражданско общество, частен сектор): Да

Статукво или проблем/въпрос, който трябва да бъде адресиран: Твърде разнородна практика на последващ контрол и липса на последователно усилие за анализ на установените нарушения с оглед на очертаване на зони на висок риск и адресиране на повтарящи се нарушения

Основна цел: Подобряване на последващия контрол върху дейността по възлагане и изпълнение на договори за обществени поръчки и въвеждане на унифицирана последователна практика за контрол и отчетност

Предизвикателство пред ПОУ, което трябва да бъде адресирано посредством съответен ангажимент: Подобряване на обществения морал
По-ефективно управление на публичните средства

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Проверими и измерими мерки (цели) за изпълнение на ангажимента
Наименование Нов или съществуващ ангажимент Начална дата Крайна дата
Разработване на ръководство за унифициране на последващия контрол (избягване припокриването на проверките и еднакво третиране на нарушенията от контролните органи) Нов в рамките на инициативата 01.06.2015 г. 31.12. 2015 г.
Анализ на установените нарушения (включително конфликт на интереси) във връзка с възлагането на обществени поръчки и наложените санкции в тази връзка Нов в рамките на инициативата 01.06.2015 г. 31.12.2015 г.
Въвеждане на индикатори и система за периодично отчитане на нарушенията в практиката по наложените административни наказания Нов в рамките на инициативата юли 2014 г. декември 2016 г.

Ангажиментът има ли връзка с извършването на напредък по отношение на:

Прозрачност: Да

Отговорност (отчетност) : Да

Обществено участие: Да

Самооценка и доклад на независимия изследовател

Моля изчакайте