Чрез обществената консултация се канят всички заинтересовани страни да дадат предложения и коментари по концепцията на Закон за социалните услуги, която има за цел да представи основните направления на бъдещите нормативни предложения за реформа в областта на социалните услуги. Консултационният документ представя концепцията на бъдещия проект на Закон за социалните услуги. В закона ще бъдат уредени основните въпроси, свързани с предоставянето, ползването, финансирането, качеството, контрола и мониторинга на социалните услуги.
От заинтересованите страни се очаква да дадат предложения и коментари по основните направления, посочени в концепцията, както и предложения за допълнителни въпроси, които следва да намерят решение в бъдещия Закон за социалните услуги.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
В заключение, предлагаме изготвяне на нова концепция, която:
Изразяваме своята готовност да участваме активно в процеса на разработване на новата Концепция и законопроекта, на основата на взаимен диалог и съгласуване на общата визия, цели, структура и конкретни текстове.
В заключение, предлагаме изготвяне на нова концепция, която:
Изразяваме своята готовност да участваме активно в процеса на разработване на новата Концепция и законопроекта, на основата на взаимен диалог и съгласуване на общата визия, цели, структура и конкретни текстове.
Според нас, актуални за този дебат са следните теми, които трябва да залегнат в новата правна регулация:
Създаването на взаимодействие и обединение (синергия) между всички заинтересовани страни относно разработването на политики, оценка на нуждите, планиране на услугите, предоставяне на услугите, мониторинг и оценка, ще гарантират предоставяне на адекватни и достъпни социални услуги, които способстват за социално включване и повишаване качеството на живот.
Това взаимодействие е изведено като качествен критерий при оценка на отношенията и партньорството между доставчиците на социални услуги, публичния сектор, социалните партньори и други заинтересовани страни в Общата рамка за качество на социалните услуги от общ интерес в Европа.
Отказът или пренебрегването за провеждане на този подход ще доведе до обезценяване на работещи модели на българската социална система, както и до ситуация да бъдат предложени решения, които да се окажат неадекватни и несъобразени с контекста, в последствие – и неприложими.
Според нас, актуални за този дебат са следните теми, които трябва да залегнат в новата правна регулация:
Създаването на взаимодействие и обединение (синергия) между всички заинтересовани страни относно разработването на политики, оценка на нуждите, планиране на услугите, предоставяне на услугите, мониторинг и оценка, ще гарантират предоставяне на адекватни и достъпни социални услуги, които способстват за социално включване и повишаване качеството на живот.
Това взаимодействие е изведено като качествен критерий при оценка на отношенията и партньорството между доставчиците на социални услуги, публичния сектор, социалните партньори и други заинтересовани страни в Общата рамка за качество на социалните услуги от общ интерес в Европа.
Отказът или пренебрегването за провеждане на този подход ще доведе до обезценяване на работещи модели на българската социална система, както и до ситуация да бъдат предложени решения, които да се окажат неадекватни и несъобразени с контекста, в последствие – и неприложими.
Ние, долуподписаните организации, сме активни и доказали се в своята работа професионалисти в сферата на социалните услуги, застъпничеството и социалното включване - доставчици на социални услуги, представители на ползватели на социални услуги, мрежи на организации, организации с дългогодишна история, богат практически опит и професионална експертиза на национално и международно ниво. Много от нас познават социалните услуги в общността в страната от самия им старт и участват активно в тяхното развитие и усъвършенстване. За всички нас добрата регулация на сектора на социалните услуги е преди всичко възможност да се подобри достъпът до подкрепа на уязвимите групи и гаранция за осигуряване на техните права, качество на живот и социално включване.
Принципно изразяваме нашата подкрепа към изготвянето на нов закон за социалните услуги, поради необходимостта да се даде адекватен отговор на предизвикателствата в социалната сфера, които възникнаха като проблематика още след 2003 г. Безспорно е необходимо да се подобри правната рамка, за да се гарантира предоставянето на услуги, които имат реален положителен ефект върху живота на техните потребители и съдействат за включването им в обществото и зачитане на правата им.
Настоящата Концепция беше предложена в този вид още на първото заседание на работната група за изработване на Закон за социалните услуги през 2014 г., и както става ясно, до този момент не е претърпяла никаква актуализация, въпреки развитието на средата и сектора в последните три години и натрупаните за това време проблеми и практика.
Още при първото й представяне за обсъждане през 2014 г., а по-късно и през 2015 г., подписаните по-долу организации са пращали редица становища, които макар да изразяват принципно приемане на точките на Концепцията, изискват тяхното съдържателно доразвиване. Тези становища не са коментирани и съдържателно обсъждани на заседания на работна група или в друг експертен формат. Следва да отчетем последствията и рисковете, до които води липсата на съгласуваност за начина, по който общата формулировка е изработена и следва да се приложи. Пример за това е въведената при последните промени в Закона за социално подпомагане мултидисциплинарна оценка на потребностите (изм. на ЗСП от 2015г.). Тя бе въведена без предварително задълбочено обсъждане на целите, същността и механизмите за изпълнението й и развита като мярка в Правилника за прилагане на ЗСП, което доведе до огромни неясноти и затруднения, и в крайна сметка, блокира прилагането на Закона в тази му част.
Нашето становище е, че предложената Концепция вече е морално остаряла и, по-важно, по никакъв начин не отразява нововъзникналите обществени потребности (като например, нуждите на нови целеви групи като търсещи международна закрила лица от трети страни) и не адресира трупани с годините проблеми (например, темите свързани с младежко правосъдие и социалната подкрепа за тях, липсата на интегриран и комплексен подход за спазване правата на децата и поставянето на фокус върху превенцията, ранната интервенция и подкрепата на родителите, наличието на многобройни институции за възрастни, отсъствието на услуги в общността за възрастни с достатъчна специализация, които да отговорят на специфичните потребности и пр.).
Ние, долуподписаните организации, сме активни и доказали се в своята работа професионалисти в сферата на социалните услуги, застъпничеството и социалното включване - доставчици на социални услуги, представители на ползватели на социални услуги, мрежи на организации, организации с дългогодишна история, богат практически опит и професионална експертиза на национално и международно ниво. Много от нас познават социалните услуги в общността в страната от самия им старт и участват активно в тяхното развитие и усъвършенстване. За всички нас добрата регулация на сектора на социалните услуги е преди всичко възможност да се подобри достъпът до подкрепа на уязвимите групи и гаранция за осигуряване на техните права, качество на живот и социално включване.
Принципно изразяваме нашата подкрепа към изготвянето на нов закон за социалните услуги, поради необходимостта да се даде адекватен отговор на предизвикателствата в социалната сфера, които възникнаха като проблематика още след 2003 г. Безспорно е необходимо да се подобри правната рамка, за да се гарантира предоставянето на услуги, които имат реален положителен ефект върху живота на техните потребители и съдействат за включването им в обществото и зачитане на правата им.
Настоящата Концепция беше предложена в този вид още на първото заседание на работната група за изработване на Закон за социалните услуги през 2014 г., и както става ясно, до този момент не е претърпяла никаква актуализация, въпреки развитието на средата и сектора в последните три години и натрупаните за това време проблеми и практика.
Още при първото й представяне за обсъждане през 2014 г., а по-късно и през 2015 г., подписаните по-долу организации са пращали редица становища, които макар да изразяват принципно приемане на точките на Концепцията, изискват тяхното съдържателно доразвиване. Тези становища не са коментирани и съдържателно обсъждани на заседания на работна група или в друг експертен формат. Следва да отчетем последствията и рисковете, до които води липсата на съгласуваност за начина, по който общата формулировка е изработена и следва да се приложи. Пример за това е въведената при последните промени в Закона за социално подпомагане мултидисциплинарна оценка на потребностите (изм. на ЗСП от 2015г.). Тя бе въведена без предварително задълбочено обсъждане на целите, същността и механизмите за изпълнението й и развита като мярка в Правилника за прилагане на ЗСП, което доведе до огромни неясноти и затруднения, и в крайна сметка, блокира прилагането на Закона в тази му част.
Нашето становище е, че предложената Концепция вече е морално остаряла и, по-важно, по никакъв начин не отразява нововъзникналите обществени потребности (като например, нуждите на нови целеви групи като търсещи международна закрила лица от трети страни) и не адресира трупани с годините проблеми (например, темите свързани с младежко правосъдие и социалната подкрепа за тях, липсата на интегриран и комплексен подход за спазване правата на децата и поставянето на фокус върху превенцията, ранната интервенция и подкрепата на родителите, наличието на многобройни институции за възрастни, отсъствието на услуги в общността за възрастни с достатъчна специализация, които да отговорят на специфичните потребности и пр.).
21.06.2017
21.07.2017
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
ВНОСИТЕЛИ:
ВНОСИТЕЛИ: