Министерски съвет Портал за обществени консултации

КРС откри процедура за обществено обсъждане на проект на Правила за минималните изисквания за сигурност на обществените електронни съобщителни мрежи и услуги и методи за управление на риска за тяхната сигурност

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

17.03.2022 г. 18.04.2022 г. Неактивна

Номер на консултация

6628-K

Област на политика

Държавна администрация

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) откри процедура за обществено обсъждане на Правила за минималните изисквания за сигурност на обществените електронни съобщителни мрежи и услуги и методи за управление на риска за тяхната сигурност.

Проектът е приет с Решение № 81/10.03.2022 г. и е разработен във връзка с разпоредбите на чл. 243, ал. 3 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС). При изготвянето на проекта КРС се съобразява с изискванията на приложимите актове на Европейската комисия и отчита в максимална степен препоръките, насоките, становищата, общите и добрите практики и методологии на Агенцията на Европейския съюз за киберсигурност, както и приложимите европейски схеми за сертифициране на киберсигурността, установени с актове на Европейската комисия, и приложимите европейски и международни стандарти и стандартизационни документи. Съгласно чл. 243б, ал. 7 на ЗЕС, в Правилата се определят критериите за определяне на въздействието като значително на инцидент свързан със сигурността, изисканата информация, форматът и начинът на уведомяване на инцидентите, свързани със сигурността. В допълнение с приемането на Правилата, КРС изпълнява относимите стратегически и технически мерки от Инструментариума на ЕС за киберсигурността в областта на 5G.

КРС очаква становищата на заинтересованите лица на адрес: гр. София 1000, ул. „Гурко” № 6, Комисия за регулиране на съобщенията и на e-mail адрес: info@crc.bg.

Отговорна институция

Комисия за регулиране на съобщенията
Адрес: София, София, ул. Ген. Йосиф В. Гурко № 6
Електронна поща: info@crc.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Предложения и коментари
  1. В чл.6, ал.2 вероятно поради техническа грешка е записано, че „се определят ... отговорностите на лицата, извършващи оценката“, а не отговорностите на лицата, които ще се справят с потенциалните заплахи и последиците от тях. В повечето случаи лицата извършващи оценката ще са различни от лицата, които ще се справят със заплахите. Вероятно се имат предвид например някои от отговорните лица, посочени в чл.9.
  2. За по-добра подреденост и яснота е подходящо второто изречение  на чл.7, ал.4   „Под „трети страни“ не се разбират ползватели на услугите и държавни или регулаторни органи.“ да се отдели в отделна алинея пета на същия член.
  3. В чл.8 думата „издържат“ е подходящо да се замени с някоя по-подходяща дума като „осигуряват“, „поддържат“ или „притежават“. Според определението в § 1, т. 4 „Нивото на сигурност е способността…“, а способността не се издържа, а се осигурява, поддържа или притежава.
  4. Текстът на чл.13, ал.4 трябва коренно да се промени или да отпадне, защото е спорно от юридическа, а и от практическа гледна какви точно санкции и в какъв размер могат да се определят в договорни отношения с доставчик на оборудване, което „би могло да доведе до неизпълнение на задължения по настоящите правила“. От една страна имаме една вероятност на събитието, отразена в израза „би могло да доведе“, а от друга страна как ще се определи степента на вината на доставчика?
  5. В чл.14, ал.3 думата „разговор“ е подходящо да се замени с „анкета‘ или „беседа“.

 

Предложения и коментари
  1. В чл.6, ал.2 вероятно поради техническа грешка е записано, че „се определят ... отговорностите на лицата, извършващи оценката“, а не отговорностите на лицата, които ще се справят с потенциалните заплахи и последиците от тях. В повечето случаи лицата извършващи оценката ще са различни от лицата, които ще се справят със заплахите. Вероятно се имат предвид например някои от отговорните лица, посочени в чл.9.
  2. За по-добра подреденост и яснота е подходящо второто изречение  на чл.7, ал.4   „Под „трети страни“ не се разбират ползватели на услугите и държавни или регулаторни органи.“ да се отдели в отделна алинея пета на същия член.
  3. В чл.8 думата „издържат“ е подходящо да се замени с някоя по-подходяща дума като „осигуряват“, „поддържат“ или „притежават“. Според определението в § 1, т. 4 „Нивото на сигурност е способността…“, а способността не се издържа, а се осигурява, поддържа или притежава.
  4. Текстът на чл.13, ал.4 трябва коренно да се промени или да отпадне, защото е спорно от юридическа, а и от практическа гледна какви точно санкции и в какъв размер могат да се определят в договорни отношения с доставчик на оборудване, което „би могло да доведе до неизпълнение на задължения по настоящите правила“. От една страна имаме една вероятност на събитието, отразена в израза „би могло да доведе“, а от друга страна как ще се определи степента на вината на доставчика?
  5. В чл.14, ал.3 думата „разговор“ е подходящо да се замени с „анкета‘ или „беседа“.

 

История

  • Начало на обществената консултация

    17.03.2022

  • Приключване на консултацията

    18.04.2022

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте