Описание на консултацията:
В Споразумението за съвместно управление на Република България 2021-2025 г. са заложени цели и приоритети за оптимизация на администрацията. Длъжностите в държавната администрацията следва винаги да бъдат съответствие със законодателството и със спецификите на осъществяваните дейности. С оглед привеждането им в съответствие се подготвя проект на постановление за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет – Класификатора на длъжностите в администрацията (КДА) и Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията (НПКДА).
В тази връзка стартира предварителна обществена консултация, като се канят всички заинтересовани страни да дадат предложения въз основа на своята практика.
Целта на провежданата консултация е да бъде предоставена възможност да се посочат идентифицирани проблеми, както и да се дадат предложения по привличането и задържането на млади хора в администрацията, на специалисти от бизнес организациите и за по-бързото кариерно израстване на служителите.
Вносител на проекта на акт в Министерския съвет:
Заместник министър-председател по ефективно управление:
Отговорна институция за провеждане на консултацията:
Администрация на Министерския съвет
Адрес на отговорната институция:
гр. София, ПК 1594, бул. „Дондуков“ № 1
Отговорно звено за провеждане на консултацията:
Дирекция „Модернизация на администрацията“
Лица за контакт:
(имена, адрес на електронна поща и телефонен номер)
Ваня Новакова
v.novakova@government.bg
тел. 02/ 940 36 14
Начини за представяне на предложения и становища:
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Длъжността „Заместник-директор по чл. 41, ал. 5 и чл. 43, ал. 5 от Закона за
МВР“. ЗМВР (чл. 41, ал. 5 и чл. 43, ал. 5) е напълно излишна. Очевидно се цели връщането на съкратените преди месец началници на закритите административни отдели в областните дирекции.
Заместник-директори има и сега, но по ЗМВР. Кому е нужно да има зам.-директор по ЗДсЛ, който реално ще върши това, което вършеше началника на административния отдел? Тези отдели и длъжности бяха съкратени поради доказана неефективност! "Реформа"....
Длъжността „Заместник-директор по чл. 41, ал. 5 и чл. 43, ал. 5 от Закона за
МВР“. ЗМВР (чл. 41, ал. 5 и чл. 43, ал. 5) е напълно излишна. Очевидно се цели връщането на съкратените преди месец началници на закритите административни отдели в областните дирекции.
Заместник-директори има и сега, но по ЗМВР. Кому е нужно да има зам.-директор по ЗДсЛ, който реално ще върши това, което вършеше началника на административния отдел? Тези отдели и длъжности бяха съкратени поради доказана неефективност! "Реформа"....
Напълно подкрепям предложението от 20 юни 2022 г. 20:43:33 ч. на Mario
1. Предлагам в чл. 19 да се създаде нова т. 7 със следния текст „допълнително възнаграждение за прослужено време.“
2. Предлагам да се създаде нов чл. 25б със следния текст:
(1) Държавният служител получава допълнителна месечна добавка за прослужено време в размер 1 на сто към основното месечно възнаграждение за всяка година прослужено време. Правото за получаване на тази добавка възниква след прослужено време не по-малко от 3 години.
(2) Размерът на добавката за прослужено време се изменя от 1-во число на месеца след всяка година прослужено време.
(3) Прослуженото време включва:
1. времето, което се зачита за продължителна работа на работещите по трудови правоотношения;
2. осигурителния стаж по Кодекса за задължително обществено осигуряване;
3. служебния стаж по Закона за държавния служител.
(4) Добавката за прослужено време се заплаща за действително отработено време в рамките на установената нормална продължителност на работното време.
3. предлагам в Заключителни разпоредби да се създаде следния текст:
1. чл. 25б влиза в сила от 01.01.2023г. като месечната добавка за прослужено време се изчислява за времето от 01.07.2012г. до 31.12.2022г. за служителите по служебно и трудово правоотношение.
Предлагам към неговото предложение да се добави нова алинея (5) към новия чл. 25б със следния текст:
(5) При определяне размера на допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит да се отчита:
1. трудовият стаж, придобит в друго предприятие по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия;
2. за придобит професионален опит да се зачита стажът, признат по реда на Кодекса на труда и Закона за държавния служител за времето, през което са работили в структурата на държавната и местна администрация, в т.ч. на различни работни места и длъжности;
3. Общият трудов стаж към 01.07.2007 г., да се счита като професионален опит.
Мотиви:
С включването на клас прослужено време за всички служители в държавната администрация (дейност 122 - ОА) ще се отстрани една дългогодишна явна дискриминация по отношение на размера на възнагражденията, започнала още през 2012 г. След недовършената така нар. „Реформа при определяне възнагражденията в Държавната администрация….“ при някои функции и дейности – например функция ІV „Здравеопазване“ дейност 431 и други, се запази начисляването на клас (%) прослужено време. Като прибавим и допълнителните им (на функция ІV „Здравеопазване“) 30 %, гласувани от Правителството за определени администрации предвид Ковид-ситуацията, разликите във възнагражденията придобиха доста сериозни размери. Така например – Гл. счетоводител, ст. счетоводител и касиер във функция „Здравеопазване“ получават по-високи възнаграждения от служители на ръководни постове, както и от служители със сходен характер на работата, но в други дейности в същата администрация. Това в чести случаи действа демотивиращо у колеги със сходна дейност, но неполучаващи тези допълнителни средства. Подобен дисбаланс е възможно да провокира липса на стимул за точно, добросъвестно и безпристрастно изпълнение на служебните задължения (нещо – съвсем нежелателно), и което не следва да бъде допускано. Надявам се да проявите разбиране по този доста наболял и важен проблем, като приемете настоящите предложения.
Напълно подкрепям предложението от 20 юни 2022 г. 20:43:33 ч. на Mario
1. Предлагам в чл. 19 да се създаде нова т. 7 със следния текст „допълнително възнаграждение за прослужено време.“
2. Предлагам да се създаде нов чл. 25б със следния текст:
(1) Държавният служител получава допълнителна месечна добавка за прослужено време в размер 1 на сто към основното месечно възнаграждение за всяка година прослужено време. Правото за получаване на тази добавка възниква след прослужено време не по-малко от 3 години.
(2) Размерът на добавката за прослужено време се изменя от 1-во число на месеца след всяка година прослужено време.
(3) Прослуженото време включва:
1. времето, което се зачита за продължителна работа на работещите по трудови правоотношения;
2. осигурителния стаж по Кодекса за задължително обществено осигуряване;
3. служебния стаж по Закона за държавния служител.
(4) Добавката за прослужено време се заплаща за действително отработено време в рамките на установената нормална продължителност на работното време.
3. предлагам в Заключителни разпоредби да се създаде следния текст:
1. чл. 25б влиза в сила от 01.01.2023г. като месечната добавка за прослужено време се изчислява за времето от 01.07.2012г. до 31.12.2022г. за служителите по служебно и трудово правоотношение.
Предлагам към неговото предложение да се добави нова алинея (5) към новия чл. 25б със следния текст:
(5) При определяне размера на допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит да се отчита:
1. трудовият стаж, придобит в друго предприятие по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия;
2. за придобит професионален опит да се зачита стажът, признат по реда на Кодекса на труда и Закона за държавния служител за времето, през което са работили в структурата на държавната и местна администрация, в т.ч. на различни работни места и длъжности;
3. Общият трудов стаж към 01.07.2007 г., да се счита като професионален опит.
Мотиви:
С включването на клас прослужено време за всички служители в държавната администрация (дейност 122 - ОА) ще се отстрани една дългогодишна явна дискриминация по отношение на размера на възнагражденията, започнала още през 2012 г. След недовършената така нар. „Реформа при определяне възнагражденията в Държавната администрация….“ при някои функции и дейности – например функция ІV „Здравеопазване“ дейност 431 и други, се запази начисляването на клас (%) прослужено време. Като прибавим и допълнителните им (на функция ІV „Здравеопазване“) 30 %, гласувани от Правителството за определени администрации предвид Ковид-ситуацията, разликите във възнагражденията придобиха доста сериозни размери. Така например – Гл. счетоводител, ст. счетоводител и касиер във функция „Здравеопазване“ получават по-високи възнаграждения от служители на ръководни постове, както и от служители със сходен характер на работата, но в други дейности в същата администрация. Това в чести случаи действа демотивиращо у колеги със сходна дейност, но неполучаващи тези допълнителни средства. Подобен дисбаланс е възможно да провокира липса на стимул за точно, добросъвестно и безпристрастно изпълнение на служебните задължения (нещо – съвсем нежелателно), и което не следва да бъде допускано. Надявам се да проявите разбиране по този доста наболял и важен проблем, като приемете настоящите предложения.
Напълно подкрепям предложението от 20 юни 2022 г. 20:43:33 ч. на Mario
1. Предлагам в чл. 19 да се създаде нова т. 7 със следния текст „допълнително възнаграждение за прослужено време.“
2. Предлагам да се създаде нов чл. 25б със следния текст:
(1) Държавният служител получава допълнителна месечна добавка за прослужено време в размер 1 на сто към основното месечно възнаграждение за всяка година прослужено време. Правото за получаване на тази добавка възниква след прослужено време не по-малко от 3 години.
(2) Размерът на добавката за прослужено време се изменя от 1-во число на месеца след всяка година прослужено време.
(3) Прослуженото време включва:
1. времето, което се зачита за продължителна работа на работещите по трудови правоотношения;
2. осигурителния стаж по Кодекса за задължително обществено осигуряване;
3. служебния стаж по Закона за държавния служител.
(4) Добавката за прослужено време се заплаща за действително отработено време в рамките на установената нормална продължителност на работното време.
3. предлагам в Заключителни разпоредби да се създаде следния текст:
1. чл. 25б влиза в сила от 01.01.2023г. като месечната добавка за прослужено време се изчислява за времето от 01.07.2012г. до 31.12.2022г. за служителите по служебно и трудово правоотношение.
Предлагам към неговото предложение да се добави нова алинея (5) към новия чл. 25б със следния текст:
(5) При определяне размера на допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит да се отчита:
1. трудовият стаж, придобит в друго предприятие по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия;
2. за придобит професионален опит да се зачита стажът, признат по реда на Кодекса на труда и Закона за държавния служител за времето, през което са работили в структурата на държавната и местна администрация, в т.ч. на различни работни места и длъжности;
3. Общият трудов стаж към 01.07.2007 г., да се счита като професионален опит.
Мотиви:
С включването на клас прослужено време за всички служители в държавната администрация (дейност 122 - ОА) ще се отстрани една дългогодишна явна дискриминация по отношение на размера на възнагражденията, започнала още през 2012 г. След недовършената така нар. „Реформа при определяне възнагражденията в Държавната администрация….“ при някои функции и дейности – например функция ІV „Здравеопазване“ дейност 431 и други, се запази начисляването на клас (%) прослужено време. Като прибавим и допълнителните им (на функция ІV „Здравеопазване“) 30 %, гласувани от Правителството за определени администрации предвид Ковид-ситуацията, разликите във възнагражденията придобиха доста сериозни размери. Така например – Гл. счетоводител, ст. счетоводител и касиер във функция „Здравеопазване“ получават по-високи възнаграждения от служители на ръководни постове, както и от служители със сходен характер на работата, но в други дейности в същата администрация. Това в чести случаи действа демотивиращо у колеги със сходна дейност, но неполучаващи тези допълнителни средства. Подобен дисбаланс е възможно да провокира липса на стимул за точно, добросъвестно и безпристрастно изпълнение на служебните задължения (нещо – съвсем нежелателно), и което не следва да бъде допускано. Надявам се да проявите разбиране по този доста наболял и важен проблем, като приемете настоящите предложения.
Напълно подкрепям предложението от 20 юни 2022 г. 20:43:33 ч. на Mario
1. Предлагам в чл. 19 да се създаде нова т. 7 със следния текст „допълнително възнаграждение за прослужено време.“
2. Предлагам да се създаде нов чл. 25б със следния текст:
(1) Държавният служител получава допълнителна месечна добавка за прослужено време в размер 1 на сто към основното месечно възнаграждение за всяка година прослужено време. Правото за получаване на тази добавка възниква след прослужено време не по-малко от 3 години.
(2) Размерът на добавката за прослужено време се изменя от 1-во число на месеца след всяка година прослужено време.
(3) Прослуженото време включва:
1. времето, което се зачита за продължителна работа на работещите по трудови правоотношения;
2. осигурителния стаж по Кодекса за задължително обществено осигуряване;
3. служебния стаж по Закона за държавния служител.
(4) Добавката за прослужено време се заплаща за действително отработено време в рамките на установената нормална продължителност на работното време.
3. предлагам в Заключителни разпоредби да се създаде следния текст:
1. чл. 25б влиза в сила от 01.01.2023г. като месечната добавка за прослужено време се изчислява за времето от 01.07.2012г. до 31.12.2022г. за служителите по служебно и трудово правоотношение.
Предлагам към неговото предложение да се добави нова алинея (5) към новия чл. 25б със следния текст:
(5) При определяне размера на допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит да се отчита:
1. трудовият стаж, придобит в друго предприятие по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия;
2. за придобит професионален опит да се зачита стажът, признат по реда на Кодекса на труда и Закона за държавния служител за времето, през което са работили в структурата на държавната и местна администрация, в т.ч. на различни работни места и длъжности;
3. Общият трудов стаж към 01.07.2007 г., да се счита като професионален опит.
Мотиви:
С включването на клас прослужено време за всички служители в държавната администрация (дейност 122 - ОА) ще се отстрани една дългогодишна явна дискриминация по отношение на размера на възнагражденията, започнала още през 2012 г. След недовършената така нар. „Реформа при определяне възнагражденията в Държавната администрация….“ при някои функции и дейности – например функция ІV „Здравеопазване“ дейност 431 и други, се запази начисляването на клас (%) прослужено време. Като прибавим и допълнителните им (на функция ІV „Здравеопазване“) 30 %, гласувани от Правителството за определени администрации предвид Ковид-ситуацията, разликите във възнагражденията придобиха доста сериозни размери. Така например – Гл. счетоводител, ст. счетоводител и касиер във функция „Здравеопазване“ получават по-високи възнаграждения от служители на ръководни постове, както и от служители със сходен характер на работата, но в други дейности в същата администрация. Това в чести случаи действа демотивиращо у колеги със сходна дейност, но неполучаващи тези допълнителни средства. Подобен дисбаланс е възможно да провокира липса на стимул за точно, добросъвестно и безпристрастно изпълнение на служебните задължения (нещо – съвсем нежелателно), и което не следва да бъде допускано. Надявам се да проявите разбиране по този доста наболял и важен проблем, като приемете настоящите предложения.
Предложение 1
Предвиденото изменение в чл. 5, ал 2 следва да бъде преместено в чл. 19, като се създаде нова т. 7 с текста предложен в изменението "При определяне на индивидуалните брутни месечни заплати на служителите в структури, които изпълняват функции по изготвяне, координация, управление, изпълнение, мониторинг, оценка, видимост и комуникация, контрол и одит на фондове/програми/инструменти на Европейския съюз, Програмата за сътрудничество "България - Швейцария", програмата "Еразъм +" и съпътстващите я програми, дейности и инициативи, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Норвежкия финансов механизъм или други европейски програми, в допълнение към средствата по ал. 1 се вземат предвид и средствата за възнаграждения и задължителни осигурителни вноски, чийто източник са техническите помощи на съответните фондове/програми/инструменти или средствата, предвидени за управлението и изпълнението на проектите, финансирани по съответните фондове/програми/инструменти."
Досегашните ал. 3 и 4 на чл. 5 следва да станат съответно 2 и 3 и да се предвидят съответните препратки, съгласно предложените промени.
Мотиви:
Предвид, че Брутната заплата се състои от основна заплата и допълнителни възнаграждения, следва да стане достатъчно ясно, че възнагражденията във връзка с изпълняване на функции по изготвяне, координация, управление, изпълнение, мониторинг, оценка, видимост и комуникация, контрол и одит на фондове/програми/инструменти на Европейския съюз, Програмата за сътрудничество "България - Швейцария", програмата "Еразъм +" и съпътстващите я програми, дейности и инициативи, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Норвежкия финансов механизъм или други европейски програми, са допълнителни към основната индивидуална месечна заплата. За да може правилно да се приложи чл. 6 следва да се направят предложените разграничения между отделните компоненти за формиране на индивидуалните брутни месечни заплати на служителите.
Предложение 1
Предвиденото изменение в чл. 5, ал 2 следва да бъде преместено в чл. 19, като се създаде нова т. 7 с текста предложен в изменението "При определяне на индивидуалните брутни месечни заплати на служителите в структури, които изпълняват функции по изготвяне, координация, управление, изпълнение, мониторинг, оценка, видимост и комуникация, контрол и одит на фондове/програми/инструменти на Европейския съюз, Програмата за сътрудничество "България - Швейцария", програмата "Еразъм +" и съпътстващите я програми, дейности и инициативи, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Норвежкия финансов механизъм или други европейски програми, в допълнение към средствата по ал. 1 се вземат предвид и средствата за възнаграждения и задължителни осигурителни вноски, чийто източник са техническите помощи на съответните фондове/програми/инструменти или средствата, предвидени за управлението и изпълнението на проектите, финансирани по съответните фондове/програми/инструменти."
Досегашните ал. 3 и 4 на чл. 5 следва да станат съответно 2 и 3 и да се предвидят съответните препратки, съгласно предложените промени.
Мотиви:
Предвид, че Брутната заплата се състои от основна заплата и допълнителни възнаграждения, следва да стане достатъчно ясно, че възнагражденията във връзка с изпълняване на функции по изготвяне, координация, управление, изпълнение, мониторинг, оценка, видимост и комуникация, контрол и одит на фондове/програми/инструменти на Европейския съюз, Програмата за сътрудничество "България - Швейцария", програмата "Еразъм +" и съпътстващите я програми, дейности и инициативи, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Норвежкия финансов механизъм или други европейски програми, са допълнителни към основната индивидуална месечна заплата. За да може правилно да се приложи чл. 6 следва да се направят предложените разграничения между отделните компоненти за формиране на индивидуалните брутни месечни заплати на служителите.
В случай, че се приемат Предложенията за допълване на Класификатора на длъжностите в администрацията и Наредба за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията следва да се предвидят следните изменение в Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация
Чл. 7. (6) Да придобие следният вид: Индивидуалните основни месечни заплати на служителите, заемащи длъжностите в областта на информационните технологии по чл. 7а, ал. 1 - 11 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, (предложена на настоящата обществена консултация) както и на ръководителите на структурни звена, в които има такива длъжности, може да надвишават с до 100 на сто максималния размер на основната месечна заплата за съответното ниво и степен на основната месечна заплата по приложение № 1, по преценка на органа по назначаването.
Мотиви:
Мотивите за предложението за промяна на процента на надвишаване на Индивидуалните основни месечни заплати на служителите, заемащи длъжностите в областта на информационните технологии по чл. 7а л. 1 - 11 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, е че е крайно време администрацията да предложи конкурентно заплащане на високо квалифицирани специалисти в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, като част от информационните технологии.
В случай, че се приемат Предложенията за допълване на Класификатора на длъжностите в администрацията и Наредба за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията следва да се предвидят следните изменение в Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация
Чл. 7. (6) Да придобие следният вид: Индивидуалните основни месечни заплати на служителите, заемащи длъжностите в областта на информационните технологии по чл. 7а, ал. 1 - 11 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, (предложена на настоящата обществена консултация) както и на ръководителите на структурни звена, в които има такива длъжности, може да надвишават с до 100 на сто максималния размер на основната месечна заплата за съответното ниво и степен на основната месечна заплата по приложение № 1, по преценка на органа по назначаването.
Мотиви:
Мотивите за предложението за промяна на процента на надвишаване на Индивидуалните основни месечни заплати на служителите, заемащи длъжностите в областта на информационните технологии по чл. 7а л. 1 - 11 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, е че е крайно време администрацията да предложи конкурентно заплащане на високо квалифицирани специалисти в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, като част от информационните технологии.
В чл. 7а от наредбата следва да се създаде нова алинея 11 със следния текст – Длъжността "Експерт географски информационни системи, дистанционни изследвания, геодезия и картография" е свързана със съхраняване, организация, управление и приложение на пространствена информация, реализирана на компютърни системи и за прилагането на законите, подзаконовите нормативни актове, стандартите и политиките в тази област.
Мотиви:
Въпреки все по-широкото навлизане и необходимостта от специфични познания и експертиза в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, предложените промени в Класификатора и Наредбата за прилагането му не отразяват тази специфика и необходимост. С оглед да се отговори на нуждите на администрацията следва предложението да бъде подложено на обсъждане при приемане на промените по Класификатора и Наредбата.
В чл. 7а от наредбата следва да се създаде нова алинея 11 със следния текст – Длъжността "Експерт географски информационни системи, дистанционни изследвания, геодезия и картография" е свързана със съхраняване, организация, управление и приложение на пространствена информация, реализирана на компютърни системи и за прилагането на законите, подзаконовите нормативни актове, стандартите и политиките в тази област.
Мотиви:
Въпреки все по-широкото навлизане и необходимостта от специфични познания и експертиза в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, предложените промени в Класификатора и Наредбата за прилагането му не отразяват тази специфика и необходимост. С оглед да се отговори на нуждите на администрацията следва предложението да бъде подложено на обсъждане при приемане на промените по Класификатора и Наредбата.
1. "Номер по ред" от класификатора след т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в да се добави нова длъжност със следното наименование "Експерт географски информационни системи, дистанционни изследвания, геодезия и картография" Към така създадените нови длъжности следва да се запазят определените "Длъжностно ниво", Наименование на длъжностното ниво" Минимални изисквания за заемане на длъжността" и "Вид на правоотношение" и степените, посочени в "Наименованието на длъжността" за т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в.
Мотиви:
Въпреки все по-широкото навлизане и необходимостта от специфични познания и експертиза в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, предложените промени в Класификатора не отразяват тази специфика и необходимост. С оглед да се отговори на нуждите на администрацията следва предложението да бъде подложено на обсъждане при приемане на промените по Класификатора.
1. "Номер по ред" от класификатора след т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в да се добави нова длъжност със следното наименование "Експерт географски информационни системи, дистанционни изследвания, геодезия и картография" Към така създадените нови длъжности следва да се запазят определените "Длъжностно ниво", Наименование на длъжностното ниво" Минимални изисквания за заемане на длъжността" и "Вид на правоотношение" и степените, посочени в "Наименованието на длъжността" за т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в.
Мотиви:
Въпреки все по-широкото навлизане и необходимостта от специфични познания и експертиза в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, предложените промени в Класификатора не отразяват тази специфика и необходимост. С оглед да се отговори на нуждите на администрацията следва предложението да бъде подложено на обсъждане при приемане на промените по Класификатора.
1. "Номер по ред" от класификатора след т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в да се добави нова длъжност със следното наименование "Експерт географски информационни системи, дистанционни изследвания, геодезия и картография" Към така създадените нови длъжности следва да се запазят определените "Длъжностно ниво", Наименование на длъжностното ниво" Минимални изисквания за заемане на длъжността" и "Вид на правоотношение" и степените, посочени в "Наименованието на длъжността" за т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в.
Мотиви:
Въпреки все по-широкото навлизане и необходимостта от специфични познания и експертиза в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, предложените промени в Класификатора не отразяват тази специфика и необходимост. С оглед да се отговори на нуждите на администрацията следва предложението да бъде подложено на обсъждане при приемане на промените по Класификатора.
1. "Номер по ред" от класификатора след т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в да се добави нова длъжност със следното наименование "Експерт географски информационни системи, дистанционни изследвания, геодезия и картография" Към така създадените нови длъжности следва да се запазят определените "Длъжностно ниво", Наименование на длъжностното ниво" Минимални изисквания за заемане на длъжността" и "Вид на правоотношение" и степените, посочени в "Наименованието на длъжността" за т. 114к, 162ж, 210е, 238е, 277г и 287в.
Мотиви:
Въпреки все по-широкото навлизане и необходимостта от специфични познания и експертиза в областта на географските информационни системи, дистанционните изследвания, геодезията и картографията, предложените промени в Класификатора не отразяват тази специфика и необходимост. С оглед да се отговори на нуждите на администрацията следва предложението да бъде подложено на обсъждане при приемане на промените по Класификатора.
1. Предлагам в чл. 19 да се създаде нова т. 7 със следния текст „допълнително възнаграждение за прослужено време.“
2.Предлагам да се създаде нов чл. 25б със следния текст:
(1) Държавният служител получава допълнителна месечна добавка за прослужено време в размер 1 на сто към основното месечно възнаграждение за всяка година прослужено време. Правото за получаване на тази добавка възниква след прослужено време не по-малко от 3 години.
(2) Размерът на добавката за прослужено време се изменя от 1-во число на месеца след всяка година прослужено време.
(3) Прослуженото време включва:
1. времето, което се зачита за продължителна работа на работещите по трудови правоотношения;
2. осигурителния стаж по Кодекса за задължително обществено осигуряване;
3. служебния стаж по Закона за държавния служител.
(4) Добавката за прослужено време се заплаща за действително отработено време в рамките на установената нормална продължителност на работното време.
3. предлагам в Заключителни разпоредби да се създаде следния текст:
1. чл. 25б влиза в сила от 01.01.2023г. като месечната добавка за прослужено време се изчислява за времето от 01.07.2012г. до 31.12.2022г. за служителите по служебно и трудово правоотношение.
Мотиви:
От 1 юли 2012 г., на работещите по служебно и трудово правоотношение в държавната администрация не се изплаща допълнително възнаграждение за придобит
трудов стаж и професионален опит (т. нар. "класове"). В чл. 67, ал. 12 от
Закона за държавния служител и в чл. 107а, ал. 18 от Кодекса на труда
изрично е предвидено, че на служителите, работещи по служебно или
трудово правоотношение в държавната администрация, не може да се
определят допълнителни възнаграждения на други основания, извън
посочените, включително в други закони и нормативни актове.
Същевременно обаче, на редица служители, включително в администрацията, продължава да се начислява клас за прослужено време, както и в частния сектор.
Трябва да се прекрати тази дискриминация.
Затова е необходимо да се върне старият модел на заплащане на
служителите в държавната администрация, прилаган преди 1 юли 2012 г., което означава на всички държавни служители да се начислява т.нар. клас прослужено
1. Предлагам в чл. 19 да се създаде нова т. 7 със следния текст „допълнително възнаграждение за прослужено време.“
2.Предлагам да се създаде нов чл. 25б със следния текст:
(1) Държавният служител получава допълнителна месечна добавка за прослужено време в размер 1 на сто към основното месечно възнаграждение за всяка година прослужено време. Правото за получаване на тази добавка възниква след прослужено време не по-малко от 3 години.
(2) Размерът на добавката за прослужено време се изменя от 1-во число на месеца след всяка година прослужено време.
(3) Прослуженото време включва:
1. времето, което се зачита за продължителна работа на работещите по трудови правоотношения;
2. осигурителния стаж по Кодекса за задължително обществено осигуряване;
3. служебния стаж по Закона за държавния служител.
(4) Добавката за прослужено време се заплаща за действително отработено време в рамките на установената нормална продължителност на работното време.
3. предлагам в Заключителни разпоредби да се създаде следния текст:
1. чл. 25б влиза в сила от 01.01.2023г. като месечната добавка за прослужено време се изчислява за времето от 01.07.2012г. до 31.12.2022г. за служителите по служебно и трудово правоотношение.
Мотиви:
От 1 юли 2012 г., на работещите по служебно и трудово правоотношение в държавната администрация не се изплаща допълнително възнаграждение за придобит
трудов стаж и професионален опит (т. нар. "класове"). В чл. 67, ал. 12 от
Закона за държавния служител и в чл. 107а, ал. 18 от Кодекса на труда
изрично е предвидено, че на служителите, работещи по служебно или
трудово правоотношение в държавната администрация, не може да се
определят допълнителни възнаграждения на други основания, извън
посочените, включително в други закони и нормативни актове.
Същевременно обаче, на редица служители, включително в администрацията, продължава да се начислява клас за прослужено време, както и в частния сектор.
Трябва да се прекрати тази дискриминация.
Затова е необходимо да се върне старият модел на заплащане на
служителите в държавната администрация, прилаган преди 1 юли 2012 г., което означава на всички държавни служители да се начислява т.нар. клас прослужено
16.06.2022
16.07.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
1. Некоректно са съпоставени задълженията в длъжностната характеристика на директор на ТСБ с тези на началник на отдел в ЦУ. ТСБ са дирекции, каквито са и дирекциите в ЦУ. Законът за статистиката не определя каква структура в класификацията и йерархията на изпълнителната власт са ТСБ, следователно – прилага се Закона за администрацията. Директорите на дирекции в ЦУ и директорите на ТСБ са на пряко подчинение на председателя на НСИ, назначават се, освобождават се и се оценяват от него.
2. Преди да бъде определено новото длъжностно ниво в КДА на директорите на ТСБ трябва да бъдат сравнени задълженията на директорите на ТСБ и тези на директорите на дирекции в ЦУ: За разлика от директорите на ТСБ директорите на дирекции в ЦУ НЕ назначават служители, НЕ сключват договори, НЕ СА разпоредители с бюджет, НЕ отговарят за управлението на сгради и служебни автомобили, НЯМАТ счетоводен баланс, НЕ са упълномощени от председателя на НСИ да издават заповеди, НЕ утвърждават вътрешни правила за работа, счетоводна политика и т.н. Т.е. липсва логика да са в едно и също длъжностно ниво.
3. Некоректно е записано в доклада, че определеното по-високо длъжностно ниво за директор на ТСБ се е наложило предвид увеличаването на обема на правомощията и на отговорностите на длъжността, свързани с намаляването на броя на ТСБ от 28 на 6 през 2015 г. Правомощията и отговорностите на директорите на 28-те и на 6-те ТСБ, които са записани в чл. 9б, ал.2 на Закона за статистиката, не са се променяли от 2008 г. (тогава за последно е променен чл.9б, ал.2). Истината е, че по-ниското длъжностно ниво за директор на ТСБ е грешно определено още през 2012 г.
4. За максимална коректност при определянето на новото длъжностното ниво на директорите на ТСБ е удачно в КДА да се види как са определени ръководители на аналогични структури с аналогични задължения – например НАП.
1. Некоректно са съпоставени задълженията в длъжностната характеристика на директор на ТСБ с тези на началник на отдел в ЦУ. ТСБ са дирекции, каквито са и дирекциите в ЦУ. Законът за статистиката не определя каква структура в класификацията и йерархията на изпълнителната власт са ТСБ, следователно – прилага се Закона за администрацията. Директорите на дирекции в ЦУ и директорите на ТСБ са на пряко подчинение на председателя на НСИ, назначават се, освобождават се и се оценяват от него.
2. Преди да бъде определено новото длъжностно ниво в КДА на директорите на ТСБ трябва да бъдат сравнени задълженията на директорите на ТСБ и тези на директорите на дирекции в ЦУ: За разлика от директорите на ТСБ директорите на дирекции в ЦУ НЕ назначават служители, НЕ сключват договори, НЕ СА разпоредители с бюджет, НЕ отговарят за управлението на сгради и служебни автомобили, НЯМАТ счетоводен баланс, НЕ са упълномощени от председателя на НСИ да издават заповеди, НЕ утвърждават вътрешни правила за работа, счетоводна политика и т.н. Т.е. липсва логика да са в едно и също длъжностно ниво.
3. Некоректно е записано в доклада, че определеното по-високо длъжностно ниво за директор на ТСБ се е наложило предвид увеличаването на обема на правомощията и на отговорностите на длъжността, свързани с намаляването на броя на ТСБ от 28 на 6 през 2015 г. Правомощията и отговорностите на директорите на 28-те и на 6-те ТСБ, които са записани в чл. 9б, ал.2 на Закона за статистиката, не са се променяли от 2008 г. (тогава за последно е променен чл.9б, ал.2). Истината е, че по-ниското длъжностно ниво за директор на ТСБ е грешно определено още през 2012 г.
4. За максимална коректност при определянето на новото длъжностното ниво на директорите на ТСБ е удачно в КДА да се види как са определени ръководители на аналогични структури с аналогични задължения – например НАП.