Националната програма „Фонд „Стефан Стамболов“ се създава в изпълнение на Закона за висшето образование и Стратегията за развитие на висшето образование в Република България 2021 – 2030 година. Тя е свързана с усилията за подобряване на икономическото развитие на страната като създава възможност за достъп до висше образование на български граждани във водещи институции за висше образование в чужбина в утвърдените международни класации.
Програмата предоставя възможността български граждани да бъдат стимулирани и подкрепени да продължат образованието си в образователно-квалификационна степен (ОКС) „бакалавър“ или „магистър“ във водещи чуждестранни висши училища, след което да се реализират в България. Те ще придобият знания и умения, свързани с професиите на бъдещето, след което ще приложат наученото в България. По този начин ще допринесат за развитието на българската икономика и общество като цяло.
Срокът на програмата е шестгодишен и за този период ще бъдат отпуснати средства за обучението на 180 български студенти. Ще бъдат проведени три кампании за подбор на кандидати три поредни години, като във всяка от тях ще бъдат одобрени по 60 кандидати.
Преди да заминат, те ще подписват договор с българската държава, който ще ги задължава да се върнат в страната и да бъдат наети на работа по трудово или служебно правоотношение за период от 3 години. С осигурените средства от държавата ще бъдат поети разходи за обучение, транспорт и наем.
Кандидатите трябва да са български граждани, да притежават успех от диплома минимум „Много добър“ и да имат желание да се върнат и развиват в България след обучението си. Предимство при кандидатстване ще имат лауреати от международни състезания и олимпиади и кандидати, които не са учили преди това в чужбина.
Програмата ще доведе до дългосрочна инвестиция в бъдещето на България, тъй като залага на качественото образование и придобиването на чуждестранен опит като инструменти за развитието на страната. Придобитите от кандидатите по време на обучението в чужбина знания, умения и компетентности, както и разширеният им мироглед, ще допринесат за развитието на българската икономика и на обществото като цяло.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
---
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Под 8.3.1 е предвидено в комисията за подбор да влизат И представители на "организации, които притежават опит в подбора и подпомагането на български граждани за обучение в чуждестранни висши училища."
Moля да направите още едно приложение с организациите, чиито представители сте, ще или може да поканите като членове в комисията за подбор.
.....
Членовете на Комисията за подбор могат да получават възнаграждение за оценяване на кандидатурите според заповед на министъра. Какво заплащане е предвидено за координаторите според дейностите, които изпълняват във времето? На какъв принцип се избират и кой избира координаторите?
Под 8.3.1 е предвидено в комисията за подбор да влизат И представители на "организации, които притежават опит в подбора и подпомагането на български граждани за обучение в чуждестранни висши училища."
Moля да направите още едно приложение с организациите, чиито представители сте, ще или може да поканите като членове в комисията за подбор.
.....
Членовете на Комисията за подбор могат да получават възнаграждение за оценяване на кандидатурите според заповед на министъра. Какво заплащане е предвидено за координаторите според дейностите, които изпълняват във времето? На какъв принцип се избират и кой избира координаторите?
От приложените документи не става ясно, въз основа на какви данни и анализи се предлага въвеждането на НП Фонд „Стефан Стамболов“ и защо се смята, че тази програма е целесъобразна?
НЕОБХОДИМИ ДАННИ И АНАЛИЗИ
За разлика от времето на Стефан Стамболов, в последните 30 години (след 1989 година насам) десетки хиляди български граждани са завършили по естествен начин, по своя инициатива, самостоятелно и за своя сметка, без финансова подкрепа от държавата, висшите училища в Приложение 1 и Приложение 2, а също така и други реномирани висши училища по света. Те са придобили не само образователна степен бакалавър или магистър, но и образователна степен доктор, правили са постдок-изследвания, преподавали са като асистенти, доценти и професори в тези университети или работят в някоя от тези страни по света
Вземащите политически решения разполагат ли с данни:
ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ НА НП Фонд "Стефан Стамболов"
Без наличие на отговори на горните въпроси, за оценка на целесъобразността на НП Фонд „Стефан Стамболов“ могат да се правят разсъждения въз основа на следните хипотетични сценарии:
КАКВО ОЗНАЧАВА „ПРИОБЩАВАНЕ в БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛНА СРЕДА“ И ТОВА ОСНОВНАТА НУЖДА НА ЗАВЪРШИЛИТЕ В ЧУЖБИНА ЛИ Е?
Какво точно следва да се разбира под „С цел подсигуряване завръщането и трайното установяване и ангажиране на бенефициерите в България, програмата предвижда процес по приобщаването им в българската социална среда след успешното придобиване на образователна степен, чрез изграждането на мрежа от бъдещи специалисти, които да споделят полезен чуждестранен опит, знание и контакти в България.“
В една свободна, пазарна и глобално свързана икономика, вземащите политически решения знаят ли, какво всъщност е необходимо да предложат на своите обучени в чужбина специалисти, за да се реализират успешно и трайно в България, могат ли и искат ли да го предложат?
От приложените документи не става ясно, въз основа на какви данни и анализи се предлага въвеждането на НП Фонд „Стефан Стамболов“ и защо се смята, че тази програма е целесъобразна?
НЕОБХОДИМИ ДАННИ И АНАЛИЗИ
За разлика от времето на Стефан Стамболов, в последните 30 години (след 1989 година насам) десетки хиляди български граждани са завършили по естествен начин, по своя инициатива, самостоятелно и за своя сметка, без финансова подкрепа от държавата, висшите училища в Приложение 1 и Приложение 2, а също така и други реномирани висши училища по света. Те са придобили не само образователна степен бакалавър или магистър, но и образователна степен доктор, правили са постдок-изследвания, преподавали са като асистенти, доценти и професори в тези университети или работят в някоя от тези страни по света
Вземащите политически решения разполагат ли с данни:
ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ НА НП Фонд "Стефан Стамболов"
Без наличие на отговори на горните въпроси, за оценка на целесъобразността на НП Фонд „Стефан Стамболов“ могат да се правят разсъждения въз основа на следните хипотетични сценарии:
КАКВО ОЗНАЧАВА „ПРИОБЩАВАНЕ в БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛНА СРЕДА“ И ТОВА ОСНОВНАТА НУЖДА НА ЗАВЪРШИЛИТЕ В ЧУЖБИНА ЛИ Е?
Какво точно следва да се разбира под „С цел подсигуряване завръщането и трайното установяване и ангажиране на бенефициерите в България, програмата предвижда процес по приобщаването им в българската социална среда след успешното придобиване на образователна степен, чрез изграждането на мрежа от бъдещи специалисти, които да споделят полезен чуждестранен опит, знание и контакти в България.“
В една свободна, пазарна и глобално свързана икономика, вземащите политически решения знаят ли, какво всъщност е необходимо да предложат на своите обучени в чужбина специалисти, за да се реализират успешно и трайно в България, могат ли и искат ли да го предложат?
Тъй като сте подбрали предимно частни университети с доста солени такси за обучение, моля да добавите в табличките на приложение 1 и 2 още една графа и да напишите колко са минималните, максималните и средните годишни такси в подбраните от ВАС университети.
...
Дори в страни където висшето образование е безплатно, като Германия например, Вие сте подбрали частни университети с доста високи годишни такси за обучение, ЗАЩО?! Moля да актуализирате побора и да включите десете елитни университета в Германия според класацията Exzellenzuniversitäten и да премахнете частните университети от списъка. За другите страни може да процедирате по аналог.
.....
Каква част от средствата по програмата е предвидено да отиват за такси за обучение, за транспорт и за наем!? Моля дайте отчет на база на предходни години за отделните, подбрани от ВАС, университети!
....
Цялата програма наподобава на инструмент за финансиране на частно висше образование в чужбина. Има ли някой лична файда и облага от цялата тази "работа"?! С кои от чуждите университети има сътрудничество с български университет и в коя сфера? Moля да сложите още една графа в табличката и да назовете българските партньорски университети. Благодаря Ви предварително за отделеното време и разбирането!
Тъй като сте подбрали предимно частни университети с доста солени такси за обучение, моля да добавите в табличките на приложение 1 и 2 още една графа и да напишите колко са минималните, максималните и средните годишни такси в подбраните от ВАС университети.
...
Дори в страни където висшето образование е безплатно, като Германия например, Вие сте подбрали частни университети с доста високи годишни такси за обучение, ЗАЩО?! Moля да актуализирате побора и да включите десете елитни университета в Германия според класацията Exzellenzuniversitäten и да премахнете частните университети от списъка. За другите страни може да процедирате по аналог.
.....
Каква част от средствата по програмата е предвидено да отиват за такси за обучение, за транспорт и за наем!? Моля дайте отчет на база на предходни години за отделните, подбрани от ВАС, университети!
....
Цялата програма наподобава на инструмент за финансиране на частно висше образование в чужбина. Има ли някой лична файда и облага от цялата тази "работа"?! С кои от чуждите университети има сътрудничество с български университет и в коя сфера? Moля да сложите още една графа в табличката и да назовете българските партньорски университети. Благодаря Ви предварително за отделеното време и разбирането!
Признаване на разходи за обучение, транспорт и наем
Moля да поясните и конкретизирате
- в разходите за обучение влизат ли и учебните помагала - учебници, лаптоп, таблет итн, както и допълнителни курсове към университета по езици, голф итн
- в разходите за транспорт влизат ли месечните карти за градския транспорт, самолетен билет бизнес класа, годишна карта за железопътния транспорт, таксиметрови услуги итн
- в разходите за наем влизат ли чистачка, доплащане за единична стая, полупансион, пълен пансион итн
Има ли таван за разходите на студент на година или един може да го кара скормната, а друг да го кара на лукс плюс?!
....
Ако студентът не изкласи, предвидено ли е да връща парите обратно на държавата и българските данъкоплатци?
Признаване на разходи за обучение, транспорт и наем
Moля да поясните и конкретизирате
- в разходите за обучение влизат ли и учебните помагала - учебници, лаптоп, таблет итн, както и допълнителни курсове към университета по езици, голф итн
- в разходите за транспорт влизат ли месечните карти за градския транспорт, самолетен билет бизнес класа, годишна карта за железопътния транспорт, таксиметрови услуги итн
- в разходите за наем влизат ли чистачка, доплащане за единична стая, полупансион, пълен пансион итн
Има ли таван за разходите на студент на година или един може да го кара скормната, а друг да го кара на лукс плюс?!
....
Ако студентът не изкласи, предвидено ли е да връща парите обратно на държавата и българските данъкоплатци?
12.04.2024
13.05.2024
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Под 4.2. като документ за кандидатсване трябва да се представи индикативен бюджет по образец за очакваните разходи. Според 2,3 размерът на разходите за едно лице е до 200000 лв за целия перод на обучение. Какво става, ако индикативният бюджет надхвърля предвидените разходи за едно лице за целия период? Кой и как ще финансира остатъка? Трябва ли кандидатът за стипендия да преставя документ и гаранция за дофинансиране на следването му/и от трето лице?!
Под 4.2. като документ за кандидатсване трябва да се представи индикативен бюджет по образец за очакваните разходи. Според 2,3 размерът на разходите за едно лице е до 200000 лв за целия перод на обучение. Какво става, ако индикативният бюджет надхвърля предвидените разходи за едно лице за целия период? Кой и как ще финансира остатъка? Трябва ли кандидатът за стипендия да преставя документ и гаранция за дофинансиране на следването му/и от трето лице?!