Моите коментари
Защо не направите една Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за наследници?!
Последният доход на починалия без значение дали е бил зает, безработен, пенсионер, да се изплаща още три месеца на наследниците, за да могат последните да реорганизират живота си. Ако това е бил основния доход на семейството, наследниците ще имат малко време да си направят сметката и при нужда да напаснат разходите си.
Също може да се регламентира и какво се случва с наследените имоти, от една страна за да се ограничи алчността и апетита на определени професионални гилдии към чужда собственост, но и от друга страна да се запази общностната паметта и историята на мястото. Ако наследниците имат вече наследници, продажбата на наследени имоти да се прави по-непривликателно от продажбата на нов придобит имот. Може да се освобождава например от данък наследство, ако наследниците останат да живеят в имота на предците си. Наследените имоти да са защитени и от принудителни продажби, данък сграда да намаля процентуално, колкото по-дълго един имот остане собственост в една и съща фамилия.
итн
Моите коментари
Според представените дипломи и професионален опит лицата, които искат да се лицензират като купувачи на кредити, да имат възможност да заявяват в каква сфера и с какъв тип клиенти предполагат, че ще могат да работят успешно за разрешаване на проблема с високите равнища на необслужвани кредити и предотвратяването на тяхното бъдещо натрупване. Моля да педоставите листа с "видовете" клиенти, както и типичните им симптоми при задлъжнялост.
В регистъра с лицата, обслужващи кредити, и купувачите на кредити изрично да се споменава специализацията - с какъв тип клиенти биха искали да работя и биха били успешни.
Моля да направите анализ на моментното състояние на задлъжнялите кредитополучатели и да категоризирате определени групи, които са били застрашени от трупане на високи равнища на необслужвани кредити до момента и се очаква да са застрашени и в бъдеще, както и да предвидите тенденциите в "бранша". Моля да правите разлика между причина и следствие/симптоми - причини като например браншова/държавна/eвропейска политика и налагане на постоянно сменящи се нови правила, опит за запазване на конкурентоспособността и или изискванията към качеството, липса на адекватна държавна защитна политика и преходни механизми, липса на образование, липса на квалификация, податливост на манипулация и реклама, липса на гъвкаваст и устойчивост/издръжливост (resilient), липса на финансова грамотност, опит за запазване на стандарт на живот и или обществено положение итн vs. странички последствия/симптоми като алкохолизъм, наркомания, комардийство, телемания, клептомания, хранителни разстройства, порив за "професионално" учене цял живот, доквалификация и преквалификация, умишлено пълнене на главата с нова и ненужна информация итн
Кой може да го направи горното проучване?! Завършили висше образование, които освен да възпроизвеждат.превеждат, могат и да мислят и да творят. За това са нужни основни методологични познания, умения по математика и статистика, като и умения за анализиране и интерпретиране."превеждане" на данни.
Моля да бъде предвидено инициирането на проверка, която да установява в конкретен случай дали е нужно или дори неотложно включването на трето лице (купувач на кредита)
Проверкат може да се инициира по желание на
- кредитополучателя
- кредитодателя
- работодателя
- Агенцията за закрила на децата
- близки на кредитополучателя
- общината
- други, които прецените
Но защо от общините?! Ако една общината планира двугодишен ремонт и застрашава бизнеса на продавачи и предлагащи услуги за дълъг период от време, то последните са в риск, ако имат дългогодишни кредити и разчитат единствено и само от приходи реализирани на мястото, на което ще се прави ремонта. Общината да се яви гарант и да се включи активно в предоговарянето на кредити на бизнеса. Кагато очаква бизнесът да плащат данъци на общината, то тя може да покаже далновидност, загриженост и друг вид отношение към своите данъкоплатците, техните служители и семейства...
Ако решите да вмените на лица, обслужващи кредити и купувачи на кредити, социални функции, то трябва да гарантирате, че и лицата, обслужващи кредити и купувачи на кредити от страни членки също ще спазват същите правила като българските лица, обслужващи кредити купувачи на кредити. В този смисъл трябва да има специални изисквания към тях като познания на български език на ниво С1/С2, за да могат да комуникират свободно със своите клиенти, да познават българския манталитет, култура и история, например да се явят на изпит подддобен на изпита за българско гражданство и други подобни защитни механизми.
Може ли да напавите една оценка на риска за озаконяване на порочните практики от настоящия момент и тяхното прокламиране за нормалност.
Какво иска ЕК - да се реши проблемът с високите равнища на необслужвани кредити и предотвратяването на тяхното бъдещо натрупване. Тук има две страни едните дават кредит, другите взимат кредит. Би трябвало да се създаде win.win.ситуация в която и двете страни печелят чрез въвеждане на трето лице, което и то трябва да спечели. Как може да се постигне това?!
Кредите се дават на юридически и на физически лица. Мерките и механизмите трябва да бъдат за едните и другите различни.
При юридическите лица новото/трето лице, което купува кредита, трябва да се опита не да разпродаде имуществото и ресурса на юридическото лице и да го доведе до фалит, а да направи анализ на фирмената дейност, да направи фирмата конкуреноспособна и да подпомогне развитието на дейността, запазването на работните места, и от обновяването и рестарирането на дейността, да се генерират нови приходи, от които третото лице да си вземе парите обратно. Целта не е третото лице да се включи като ликвидатор, а като реформатор.
При физическите лица новото/трето лице, което купува кредита, трябва да се опита не да разпродаде имуществото и ресурса на физическото лице и да го доведе до фалит, просешка тояга и да го изхвърли на улицата, а да направи анализ първо на психическото здраве (включително комарджийски зависимости) и на професионалните умения. Третото лице да помогне на закъсалия да си намери подходяща работа според неговите възможности и да направи дългосрочен план за връщане на кредита, да му гарантира условия на живот и спокойствие, за да може да упражнява трудова дейност, от която да може и да връща своите задължения. При нужда да заплати курс за квалификация, да намери работодател и да помогне за скючиването на трудов договор.
С две думи третото лице, което се включва като посредник/медиатор между кредитната институция и кредитополучателя, е един вид социално предприятие в обществен интерес. итн итн
Всичко друго е просто едно озаконяване на моментото положение и даване на възможност например на едни алчни новобогаташи да спят спокойно на мека пухена възглавничка И в бъдеще.
Сега ми цитирайте във доклада Ви на въздействие и в новия Ви закон къде сте написали нещо в стила на гореизложеното и коя вратичка в закона би позволила да се случи нещо подобно от горенаписаното?! Ако не намирате, бих Ви препоръчала да премините курс за квалификация преди да преработвате документа, а не след това. За съжаление умения в преводаческа дейност, не са достатъчни за изготвянето на такъв документ.
Относно изисквания към лицата, обслужващи кредити
Според чл. 8 ал. 8 т.3
те трябва да са специалисти с ОПИТ в областта на икономиката, правото и финансите
Това, че имам ЕООД и съм специалист в правенето на домашна лютеница по бабина рецепта и продаването на пазара на сергия, прави ли ме специалист в областта на икономиката?! Това достатъчно ли е за да имам правото, да обслужвам кредити. На пазара съм се запознал с доста хора, имам доста контакти, знам кой колко лютеница си похапва, кой я мажи на филия, коя я яде с кебабчета итн
За да са успешни хората на алъш вериша с кеша е хубаво да имат и контакти, най-добре индиректно през трети лица или от миналото, до секретни данни-компромати.
Мисля, че в чл. 8 ал. 8 т. 3 може да се добави и опит в държавната и общинска администрация или родствени връзки с работещи в държавната и общинска администрация.
Добре е, че не изисквате диплома за юридическо или икономическо образование, те и без това голяма част от тях са купени като стока на пазара - който има пари получава, който няма само гледа.
Нищо не споменавате за моралните качества на хората, които ще получат китапа.лиценза. Коя професия днес гарантира някакви морални качества?! Може би трябва да отворите лицензите и за учители и лекари, попове и занаятчии/ремонта.джии, бивши държавни служители отбити от хранилката?! Особено за онез, които са развили добри бизнес умения в многогодишната си практика пренебрегвайки морала.
Ще имат ли право лицензираните да дават след време като забогатеят и те кредити или ще им забраните?! Какво е предвидено да е позволено на практикуващите да правят със спечелените СИ от бизнес пари - да ги пренасочват за (държавна) благотворителност - да ги вземат от неудачниците и ги дават на хора с потенциал?!
Моля вижте как функционира една модерна кредитна система на обществен принцип. Moля в парламента да поканите някой да обясни както на властимащите така и на гражданите, как функционира например GLS Gemeinschaftsbank и да Ви/ни настрои на вълна sustainable living
Eдно е да даваш пари, друго е да трябва да си ги търсиш обратно... Просто позволяваш на трети с професионален аут.опит в областта на икономиката, правото и или финансите, да предприемат "подходящи мерки". Моля дефинирайте и избройте подходящи мерки и ограничете мерките в случай, че! Къде е границата, какво е табу и не трябва да се разрешава?!
Кога се практикува саламова тактика в стил ту даваш морковче в неотложни случаи, ту биеш с тоягата в разумни срокове и после бягаш?!
Моля не разрешавайте тази "модерна лицензирана професия" в България, отворена за външни лица от страни макар и от държави членки. Който е дал кредит, той да си ги търси обратно. Това е част от риска му и да си е правил сметкаТА, че като каже А, може да му се наложи да каже и Б, или В и да не разваля морално.прехвърля топката на трети, защото не му се иска да развали своята репутацията, да изцапа своите ръцете, да му се налага да свали белите си ръкавички, с които гали главите на децата си, и след това ляга да спи спокойно. Да си е направил оценката на риска предварително, да си поеме риска и да си свърши мръсната работа САМ.
А какво става, когато едните искат да играят комбина с другите и имат ясна крайна цел?!
След последните събития според мен не е времето да се дискутира такъв закон точно сега. Първо направете анализ на манталитета на професионалистите в областта на икономиката, правото и финансите и тогава поемете отговорността да им поверите тази задача!
Моите коментари
Изрично да се дава информация дали ученикът отсъства по болест.неразположение или други причини.
Да се дифернцира според предвидимостта
- до два дни по болест.неразположение (непредвидими)
- 3-5 дни за почивка итн (предвидими)
- 6-15 дни за почивка итн (предвидими)
Всяко училище да направи правилник за наваксване на материала при педвидими отсъствия над 3 дни на куп.
Предварително да се изготвя индивидуален план за предварително усвояване на материала, домашни за през почивката, контролен лист след почивката и последващи мерки за навакване на липси. Планът да се изготвя от учителя и ученика, а да се подписва и от родителя. (Моделът е познат на Запад за работа с надарени деца, които отсъстват дълго време заради състезания, майсторкси класове, итн. например Музикалната гимназия във Виена)
Ако няма механизъм за "дълго отсъстващи здрави деца" в България, моля да направите промени специално за надарени деца под закрила, обучаващи се в неспециализирани училища. При нужда да се изготвя план за месец, срок или дори година. (Може да взъимствате с правилника на щата Флорида, който е не само за надаредни деца, а за всички други, които например искат да отидат на околосветско пътешествие и да учат онлайн през това време)
Моите коментари
Моля да върнете данните обратно на общините и да ги помолите най-учтиво отново да си направят сметките, може накрая да ги поканите лично да ви ги презентират в сто.лицата и да им дадете повод и възможност да си пуснат едно командировачно с преспиване на общинска сметка.
Как Ви хрумна да публикувате грешни данни?! Това да не е опит за демонстрация на функционална неграмотност на административно-общинско ниво?!
Моля да се вземете в ръце и при нужда да разтворите учебниците, да обучите общинските служители как се смята и да подготвите данните във такава форма, от която дори и разговорливите, обичащи да дискутират и да се аргументират, могат да направят едно чисто софистично умозаключение.
Множества се учат май в осми клас...
Стойността на Критерий 28 > = Стойността на Критерий 29
Kъде живеят хората Критерий 28 - хората Критерий 29, като не живеят в домашна среда?
Критерий 20 и Критерий 24 да се дефинират по-конкретно. Деменцията е или не е увреждане, трябва ли да се диагностицирана от лекар, достатъчно ли е близките да твърдят, че пълнолетният има деменция или нещо подобно?!
итн итн
Може ли да проверите дали не лиспват нули или да броите десет нуждаещи се за един
При 543 жители с трайни увреждания само 23ма да се нуждаят от асистентска подкрепа, а в другите инситуции да получават 10-15 човека подкрепа звучи нелогично. Или диагнозите "трайни увреждания" са фалшиви или предложената подкрепа е на такова ниво, че всеки се спасява някак си сам, или подкрепата се предлага само на "наши" хора, пишещи грамотно и били до някаква степен част от общинската администрация.
Моля да преразгледате всички данни и да опишите реалната картина, за да могат да се правят и реални прогнози за предлагане на адекватна помощ според нуждите и даденостите, като семейна среда. Никъде не пише колко са самотните хора, колко живеят в домашна среда, където увреждания има не само един член в семейството, а няколко. Не виждам дали на хората с увреждания някой идва периодично да им почства домовете, да ги къпе и да им върши домашната работа... или са оставени 101 човека мръсни, болни, да гладуват, да студуват в домашна среда?!
Моите коментари
Като част от обучението за придобиване на специалност в системата на здравеопазването може ли специално внимание да обърнете на работното облекло и възможности за пране и съхраняване на работното облекло. По улиците и в градския транспорт се виждат общучаващи се, пременени в медицинско работно облекло. Моля специално внимание да обърнете на хигиената на работното място и да разпишете адекватни правила, които да се изучават по време на обучението за придобиване на специалност в системата на здравеопазването
Моите коментари
Kaкъв е механизмът за определяне кои студенти и докторанти не са в състояние да покрият разходите си за обучение във висшите училища?! Моля за пояснение или направите препратка към пояснението
Студентите/докторантите да обявяват доходите си по време на следване/докторантура
Същевременно да се развие механизъм за частично опрощаване на кредитите и или намаляване на лихвата за даден период, АКО през същия период студентите/докторантите са работели И в частния бизнес в сферата според специалността. Да се сложи минимум граница колко процента от приходите за периода или от работното време, трябва да е от/в частния бизнес. Цел на мярката е да се повишат контактите на научните кадри с хора от бизнес средите, трансфер на знания и иновации, развиване на практични умения, обмен на научните среди с обикновените/работещи хора в сферата.
Моите коментари
Може ли да предоставите и статистика след 90те дни за лицата, които не спадат в рискова група според член 5 на Програмата - кой как си финансира "преживяването" в страната и с какви помощи се ангажира държавата за тях.
Kъм лятото на 2023 близо 60000 граждани от Украйна CAMИ "са в състояние да се грижат за себе си и за семействата си. Доколкото имаме обратна връзка, голяма част от тях работят онлайн. Но има и хора, които са си намерили работа в България. Някои живеят и с помощта на роднини, които са в чужбина." Koлко "свежи" пари вкарват украинските бежанци в българската икономика и каква нехуманитарна подкрепа могат да получат ТЕ? - безплатен университет, ...
От начина, по който са изложени данните в Приложение 6, не става много ясно кой кога и за какво ще получи подкрепа. Моля категоризирайте и представете данните в друга форма, в това число преминаване от една подкрепена група в друга!
Например - Около 2500 лв струва записването/включванането на едно дете/ученик в образователната система. Допълнително се отпускат по 555 лв за обучение по български език. Какви разходи влизат под термина "записване" и включено ли е обучение по български език в "записването"?
"Разходите за ДДС са за сметка на Програмата."
Koлко печели държавата от ДДС само през програмата от отпуснати средства за нощувка и храна.
2023 "към 19 юни 72 000 украинци са регистрирани с временна закрила в България. ... В момента българската държава се грижи за около 12 хиляди украинци"
За 12000 регистрирани се полагат по минимум 1,5 лв ДДС, което прави близо 20.000 лв на ден подарък за държавата от Програмата...
Моите коментари
Моля да гарантирате, че например работодателите, които "използват" личните мобилни устройства на своите служители за верификация и друг вид комуникация, нямат възможност през програми и апликации да копират, свалят и пренасочат данните от мобилно приложение „еЗдраве“ към друг сървър, облак итн.
Какви са предимствата на КЕП и в частност повишена ли е защитата на данните и защитата от изтичане на некодирани данни при използването му?
Към момента персонален КЕП струва около десет лева на година. Ако нивото на сигурност на данните е по-висока при използването на КЕП, моля да предоставите безплатнен КЕП на всички, а да не намаляте умишлено нивото на сигурност на данните НИ. Ако някой иска сам да продаде срещу пари данните си за научни цели моля да го информирате за възможността и да му дадете възможност да направи САМ информиран избор.
Ако планината не дойде при Мохамед, Мохамед отива към планината...
...
Като знам колко струваха хиляда имена с телефонни номера преди двадесет години, мога да си представят колко биха стрували здравните досиета на служители в даден бранш... Дори данните да се използват за научни изследвания с прогнозна цел, както на времето в професионалните болници се правиха навремето профили на типичните професионални болести. Не може ли данните да се доставят от застрахователите с допълнителни застрахователни пакети за фирмите?! Аха, те не са достатъчни или вече са продадени на добра цена и се вижда бизнес потенциал за реализация на нови печалби в ИТ сектора?!
В приложените документи липсва становище на специалист по защита на личните данни и киберсигурност. Моля да платите за такова и да го приложите към документацията!
Моите коментари
"вроден хипотиреоидизъм, вродена надбъбречнокорова хиперплазия, муковисцидоза или
фенилкетонурия или с данни за спинална мускулна атрофия или тежки комбинирани
имунни дефицити"
При скрининга изрично да се съхраняват данни за медикаментозно лечение на родилката, в това число болкоуспокояващи, лекарства за задържане и предизвикване на раждане итн. Моля да се направят научни проучвания дали има връзка между медикаментозно лечение на бременната жена и заболяване при новороденото, както и да се потърсят предпоставките за развиване на заболвяване в бъдеще. Във времето се наблюдава промяна в разписаната процедура за действие от страна на медицинския персонал, вкючително изрични забрани или радикална промяна след време. Трябва ли след промяна на дадена медицинска процедура поради медицински причини, децата на бивши "потърпевши" да бъдат уведомявани и или отново подложени на скрининг през годините поне до пубертета. Моля да поставите хипотези и да ги проверите като специално обърнете внимание на начина на зачеване и на начина на раждане.
Моля проверете прикачения документ с мотиви. Прикачен е МАЙ грешен файл с мотиви за приемане на наредба за условията иреда за осъществяване на контрол по изпълнение на договорите за търсене и проучване, или концесия за добив по Закона за подземните богатства
Моите коментари
Приложенията за образци да не се променят във времето. Всякакви промени в методики водят само до трупане на данни big data, но и до практическа невъзможност за обработка и анализ data mining.
Моля този аргумент да ги взимате предвид при всички конюнктурни промени в методология.
.....
Moже ли да мотивирате избрания срок 2025-2026 в §6.
Предложение - Първото атестиране да извърши още през 2024-2025, а в §6 да се запише 01.01.2025.
.....
Допълнение на нова точка в разпоредбата за предотвратяване на още една година загуба
Ако запазите 2025-2026 в §6 моля да дадете възможност на учители, директори и други педагогочески специалисти, които искат по-рано да бъдат атестирани, да получат възможност да бъдат командировани за една година във вече инспектирани инситуции на разменни начала - атестиран специалист отива в неинспектираната институция, а не.атестиран специалист в инспектираната инситутиция. Всяка испектирана инситуция може в една учебна година да приеме и предостави възможност за обмен на максимум например 5-10% от персонала, но минимум например 1-2 места при проявен интерес от неатестиран специалист към инспектираната институция. Атестирани специалисти напрупали точки от обмен - межуднароден или вътрешен, да могат с приоритет да се местят в неинспектирани инситуции.
По този начин ще осъществите на практика и препоръката на Шлайхер за обмен итн, както и ще постигнете и много много други цели. Ако законът не позволява временното командирироване на специалисти, моля да изискате бързи промени от законодателя, за да може да спазите сроковете.
....
P.S. Предполагам, че ще предпочетете промяна в §6 вместо внасяне на допълнителната разпоредба за обмен
Моите коментари
Моля да регламентирате не само купуването, но и изхвърлянето на книги от академичните и университетски библиотеки, както и достъпа за външното ползване.четене.
....
В "къщичка за книги" съм виждала не една и две книги, изхвърлени от академичните библиотеки с печат на определения институт, макар и да изглеждат като нови.
Предложение - След справка, ако дадената книга я няма в библиотеката на университета, академичните библиотеки да не изхвърлят книгаТА, а да я предоставя на университетската библиотека.
.....
Моля да се регламентира как и кога университетските библиотеки изхвърлят книгите, например след дигитализация.
Моите коментари
Тъй като не всички сме на ниво и не можем да разкодирваме междучовешките и индивидуалните поведенчески привички, в това число модерния и консервативен език на жестовете, както и да си правим изводи без да задаваме допълнителни въпроси, но повечето разбираме, когато ни се говори в прав текст.... да продължим по същество. В ефира на бТВ бе казано че Софийският университет не е внесъл по канален ред своеТО становище, тоест нито е получено писмо в МОН на точно определен имейл, нито е писано тук на страницата за консултации. Всички тези, така наречени неофициални становища, които са изпратени на лични имейли на служители на МОН. в случая, или се "вихрят" из медиите и социалните мрежи, няма да се вземат предвид. Същевременно се наблюдава използването на възможността да се комуникира в социалните мрежи като анонимен участник. Това води до извода, че едни хора искат да останат и бъдат възприети като анонимници.самозащитили се, други публични лица не си правят труда да дават официални становища до изпълнителната и законодателна власт, но го правят през ефира, трети лица, не достатъчно компетентни, квалифицирани, експерт.изирани, не си правят труда да дават официални мнения и препоръки като потърпевши и засегнати страни по каквито и да е причини. Та в този ред на мисли, към всяко министерство, да се разкрие отдел, който да събира и обработва становищата, които са "изхвърлени" в общественото пространство по темата по време на обществените консултациите, но не са били засегнати от вече официално постъпилите. Последните също да се публикуват и да се вземат предвид в така наречената Справка за отразяване на предложенията и становищата през така наречените официални коментари дошли по официален ред.
Първият семестър задължително да е платен, за да се знае истинската цена на стоката висше образование
НО от втория семестър могат да се развият механизми за намаляване на финансовата тежест,
ако студентът работи в сферата по специалността,
ако посещава редовно лекции и упражниения итн,
ако,
ако ....
Пълна такса може да плащат и платежоспособни родителите на студенти или студенти, които искат да определя какво ще се случи с таксата ИМ (пари за тоалента хартия, миене на прозорци, косене на трева, боядисване на ограда, нови топки, книги за библиотеката, нови компютри, итн) и или определя бонусите на преподавателите.
Паралелно могат да се развият и механизми за връщане на таксата през работодателя (виж днес и тук)
Университетът не е училище... При практични упражнения и семинари студентите могат да не се допускат до изпит, но при лекциите всеки трябва сам да си преценява дали и кога да ходи.
Oтносно мерките за контрол
Има и други начини да се види кой се е записал да учи и кой само "съ.субвенционира" висшето образование, защото заради него течат и пари от данъкоплатците. Реално за университетите е добре да се наливат пари и е те са на сметка, когато отстрещната страна, в случая студента, не получава нищо насреща. Студентите трябва да се отчитат не защото трябва да слушат какво им се говори, а защото преподавателите не трябва да получават пари уж че преподават на 100 човека, а да преподават на 5; ръководството да не предлага да се отоплява аула, а класна стая.
Прилежните студенти, които присъства редовно, могат да бъдат освобождава от част от таксата за догодина, а другите да бъдат "глобявани"."таксувани" екстра, защото са заявили и не са "използвали" възможността да получат едно ограничено обществено благо.
"Предлаганата мярка би довела до увеличение на интереса към висшето образование, като се очаква в държавните висши училища, които до момента не са запълвали местата за държавна поръчка, да постъпят допълнителни приходи вследствие на евентуалния по-голям брой обучавани студенти."
Студенти, които няма да имат никакво намерение да следват, само тъй като е безплатно, може и да се запишат, за да не им мрънкат родителите, че нищо не правят... Какви са очакваните от Вас промени в статистиките за младежка безработица?! Колко безработни ще се прехвърлят в графата на учащи се без да имат намерение да учат?!
Колко от студентите магистратура и към момента работят и колко неработещи очаквате да привлечете като учащи?!
Предложение
Финансовата помощ да е целева и да минава през работодателите днес и тук
Нека да има данъчни облекчения или помощи, които да минават финансово през работодателите. Нека работодателите да осребряват таксите за обучение на своите служители през данъчната декларация или като вид надбавки. Това нека се отнася само за студенти работещи в сферата на специалността, в която се и обучават. Така ще се насърчи и повишаването на сециализиран практически опит сред учащите.
Моите коментари
Моите коментари
Познавател ли раз.бой.ническата приказка на Карл Чапек?!
Един път, два пъти, три пъти може да я препрочетете, за да разчетете простичкото упътване за създаване на модерни за времето си професии по силата на закона...
Прекрасна е идеята за изчисляване на нивото на устойчивост и още няколко други сметки ми хрумват, който могат да се направят на чужда сметка и на чужд груб. Но кой ще плаща за правенето на сметките или на чужд гръб и сто тояги са малко?! Който поръчва музиката, той да си плаща, биха казали малкия и средния бизнес. Тези хора, които имат бизнес идея и искат да я реализират, искат да работят, а не да плащат за още една и още една сметка, защото на някой му е хрумнал да направи поредната статистика и му трябват данни, за да си захрани програмката. На който му трябват данните, той да си плати и за създаването на данните! Може би трябва да помислите как да облекчите и оставите хората да работя това което могат, вместо да ги карате да плащат и плащат за чужди прищявки и сметкаджийски истории. Превъзпитаните в доброта и послушание, които са под опеката на държавата и част от новите.стари буферни професионални гилдии между бизнеса и държавата, моля да преминат на чиста държавна сметка и държавата да им плаща хонорарите за каквото и да ви е хрумнало, но не натоварвайте бизнеса с поредните задачки.закачки. Не случайно земеделците, така наречените трактористи, протестират. С увеличаване на бюрократщината може да предизвикате и поредните натоварени с бумащина работещи на про.тест. Първо се опитайте да планирате устойчив бюджет без да включвате в сметките си малките и средните предприятия и да видим как ще излезе държавната сметка тогава?! А след това си приберете устойчиво буфера на държавна хранилка, както е и на практика, но отчитано устойчиво през трети джоб, и освободете малкия и среден бизнес от прекомерните тежести и задушаващи неустойчиви политики.
Моите коментари
Moля да заложите пари и да проверите дали актуалните данни за състоянието на образователната система са актуални в смисъл РЕАЛНИ, както дали са въобще сравними с данните от други години.
В кои случаи сегашната точковата система дава актуални и реални данни за състоянието на образователната система и как се опитвате да "диагностицирате" и оцените налучканите и "модерните" правилни отговори?!
Моля да проверите в кои случаи е удачно да въвеждането на нова точкова система със следните особености - 3 от 4 отговора са вярни, един е грешен. За верен отговор се дава една точка, за грешен се отнемат две, минимум точки за да се приеме модула като успешен са например 77 %. Предложеният модел за оценка се практикува при следване по медицина в Европа, тоест там където решенията може да струват здраве и живот. Моля да прецените в кои случаи такива въпроси са удачни и наложащи в началното, основното и средното образованието и да ги обособите при изпитванията като отделен модул. Подобна оценка може да се въведе и при писмените изпити за директори на училища.
Моля специално внимание да обърнете на въпросите за грамотност и начина на оценка на нивото на грамотност. Нормално ли е в 12 клас да се изпитват учениците за ниво на грамотност при положение, че в Европа на този изпит учениците имат право да използват речник, а в реалността могат да използват програма за проверка на правописни грешки?! Дори автоматичните преводачи разпознават днес типични "клавиатурни" грешки и превеждат правилно в контекста.
Предложение за разработване на нова Национална програма с цел повишаването на възможностите за взъимодействие между училището като социална общностна институция, в която децата прекарват голяма част от деня, и възрастните от общността (в това число родителите).
Причина за нуждата от такава програма са табелки на вратите на българските училища с текстове като "Родителите дотук". Родителите също работят, учили са, развили са умения, получили са дипломи за квалификация и могат да бъдат в полза на училището, в което се обучава дете му, ако са информирани и са "в час" с проблемите и нуждите на място. Програмата може да е насочена както към родителите, така и към прародителите (баби и дядовци), бившите ученици на училището, живущите в района на училището по постоянен адрес.
В новата Стратегия за корпоративна социалн отговорност 2024-2027 е заложено И взъимодействие с образователната сфера. Програмата би била основа и опит да се засили гражданското участие (виж негативни въздействия под Концепция на ЕС за КСО. Европейски контекст и среда. Стратегически и оперативни цели)
Цел: Прекарай един ден в година в училище и бъди със случващото се там в час!
Участниците в програмата могат да присъстват и участват както в учебните часова, но също така могат да се информират в детайл за състоянието в училище според професионалните си умения, като например да напишат мнение/впечатления (обратна връзка) или констативни протоколи (факти с приложен снимков материал), да направят проверка (за изправност), да дават препоръки (за превенция), да участват в изготвянето на документация (атестация на педагогически персонал от колега педагог, тръжна документация, проектни и стратегически документи, безопасни условия на труд, итн).
Тъй като този ден е работен ден за участиниците в програмата, а в Бълария уж е забранено/непозволено/нежелано да се полага безвъзмезден труд, да се подсигурят средства за заплащане на работния ден срещу възнаграждението между 8 часов работен ден на минимален доход и 8 часов работен ден на максимален осигурителен доход. Родителите могат да представят данъчна декралрация от предходната година и по формула да се изчислява реалния хонорар, който трябва да се заплати на участника за работата му или по свое желание да получат минималното възнаграждение за един работен ден според актуалната минимална ставка. Данните за доходите на родителите могат да се използват за трети цели от училищното ръководство, например пи определяне нивото на диференцирано доплащане, освобождаване от доплащане. Родителите могат да имат право да дарят получените средствата като възнаграждение обратно на училището, но САМО целево.
Родители, които по една или друга причина не се включат в програмата индивидуално, да могат поне два пъти в годината да се включат в групова помощна дейност - почистване (например на сноПчета), поддръжка (на обръчите), отсортирване (например на ...), итн
Да се съхраняват документите за участието относно дата, заявена желана дейност от страна училището и или от страна на участника, въпросници относно обучение и професионално развитие, професионални умения, допълнителна квалификация, протокол за извършена дейност през деня "в час", професионални препроръки и наблюдения. Даване на възможност работодателят на участника да се включи и да даде допълнително професионално, надграждащо становище по определения въпрос, преференциална оферта, в която е описана и реалната цена на стоката/услугата
Всяка учебна година училищата да качват информация за нужна професионална експертиза в училище - миризма на мухал в салона, болести по дървета в училищния двор, агресия в училище, итн. Участниците да могат целево да се включат според нуждите на училището или сами да предложат сферата, в която могат и искат да положат труд. Информацията от документацията по дейности и протоколи по проекта да е видима за директорите на училищата и да може да се търси информация по ключова дума, спазвайки се законите за защита на личните данни.
Ако децата посещават училище, което не им е по район, моля да не ги карате да лъжат и да ги оплитате в обръчите и снопите на възрастните. Училищата по район, да получават копие от протоколите по дейностите и дарението на средствата от заплащането на труда на родителя да се пренасочва към училището по район, който е реален.
Ако решите да реализирате пограмата, може да ...
3.1. Организиране и провеждане на форуми и конференции за представяне на ..... информация за възможности за развитие на училището като общностен център/сдружение за предоставяне на обществени блага и услуги (регламентирано споделяне/общо ползване на ресурси от сграден фонд, през интернет, до соларна енергия и ел автомобил/ ел. aвтобус - един вид модификация на реджо педагогиката за работа с родители/прародители и общинската администрация (Reggio Emilia Approach) с цел постигане на общи регионални цели и задържане на младите в малкия град и на село).
3.1.2
Показатели
напредък спрямо уменията за преприемачество и управляване на обществени блага/доброволчески труд
Oчакван резултат
Училището като общностен център, съопределящ регионални социални политики и управляващ споделени ресурси в общността, в това число труд
"Резултатите от НВО по български език и литература и по математика в края на VII клас да НЕ се използва ПОВЕЧЕ за класиране на учениците в държавните и общинските училища.", а да се разработи нова методика за класиране
Нов модифициран модел за кандидатстване
Всяка година всяко училище да определя колко минимум точки трябва да е получил един ученик на НВО, за да може въобще да кандидатства и да бъде приет в даденото училище за дадена специалност - мин 90 точки за Математическа гимназия, мин. 80 точки за Езикова гимназия, мин. 50 точки за професионална гимназия. Отделно всяко училище може да изисква и допълнителни участия от миналите три години в олимпиади и състезания, за да направи класирането по обективно.
Ако учениците не са постигнали нужните точки на НВО и има още свободни места, училищата след 7 клас да предлагат безплатни летни курсове по математика и български език и литература. Учениците да имат възможност да се явят края на август на вид поправителен изпит, с цел да достигнат до минимума точки, който се изисква за дадената.желаната специалност.
По този начин ще се гарантира от една страна равен шанс за учениците, а от друга страна и успешно развиване на гимназиални.професионални умения и успешна бъдеща реализация по специалността.
А за да не се краде лятната ваканция на децата, първото."пробно" НВО може да се направи след първия срок. Безплатните курсове от гимназиите и професионалните училища да се предлагат на пролет или събота и неделя и всичко да се изтегли така, че поправителното НВО да съвпадне с днешното.
11 Допустими дейности
Добавяне на дейност 11 Обратна връзка
Осигуряване на дигитална.онлайн възможност за позитивна обратна връзка според политиките за изграждане на позитивен организационен климат в училищата, както относно образователните компетентности и развитието на ученика, така и за социалните и поведенчески компетентности - индивидуални и за работа в група. Създаване на онлайн портфолио на всеки ученик и документиране на личностното му развитие във времето.
Финансирането като инструмент с цел постигане на устойчивост/поддържане на ниво и стандарт
Пълно финансиране само за стартиращи занимания в даденото училище и в дадената възрастова група. Ако училището вече е получило финансиране предходна година и иска да продължи дейността със същите участници, самото училище да отдели средства от бюджета на училището и да предостави възможност на учениците да продължат своето развитие.
Смесено или частично финансиране само за новите участниците, над определен брой участиците от предходна година в даденото направление. Дейностите се финансират по формула от части по програма "Заедно в изкуствата и в спорта“ от части от самото училище.
Всеки ученик може да бъде включи като участник в националната програма веднъж по направление изкуства и веднъж по направление спорт, и неограничен брой пъти като участник от квотата с училищното финансиране. Така ще се гарантира равен достъп до участие и поущряване на нови,други учениците да се включат активно в дейностите.
Модул 2 Спорт
11'1 Moля добавете
Гимнастика и акробатика
Лека атлетика и щафетни игри
За обещетения да кандидатсват не училищата, а РУО.тата. Стажът да се сумира от годините стаж в образователни структури на територията на даденото РУО.
Moля да смените името на програмата, тъй като отпуснатите пари са за обещетения на персонала при прекратяване н трудовите им договори, а не за оптимизиране на вътрешната структура на персонала.
"Повишаването на ефективността от разходването на публичните средствата за образование" - Как мислите да се постигне повишаването на ефективността?! Колегите трябва да са солидарни и да се лишат от допълнително заплащане с цел подсигуряване на досатъчно средства за пенсониращите се. Mоля да предоставите вътрешни финансови инструменти за подсигуряване на средствата и да поущрите училищата периодично да назначават и млади учители, за да не се натоварва бюджета на училището прекомерно при напускане в пенсия на няколко учителя едновременно.
По тази логика може да давате по същата програма и "обещетения"/"стартов капитал" за персонала при започване на трудов договор, както и да давате бонуси на майки/бащи с деца/със студенти, на баби и дядовци итн
Програмата може да я наречете например "Променен статус в обществото"
Моливчета и безплатен транспорт....
Общините да сключват шество/кооператив между "елитни" училища и училища с ученици от уязвими групи или в риск от образователна десегрегация. Да се предостави безплатен транспорт за трансфер на ученици между двете училища, както и пари за моливчета и маркери с цел реализиране на общи класови и извънкласови проекти.
Всеки учител да изготви план за действие, който да съгласува с учениците и свои потенциални заместници, с цел продължаване на обучителния процес въпреки липсата на титуляра в клас. Планът за действие да е с различен времеви хоризонт - отпадане на един час, отпадане на няколко часа.
Учениците да са информирани как трябва да протече часа без учител и сами да могат да се самоорганизират и да проведат часа така, че да не се бездейства, а да се работи по учебния материал. Чрез планираните дейности трябва да се гарантира едно плавно преминаване към следващия урок при завръщането на титуляра по предмета.
Въвеждане на възможност за придобиване на ICDL сертификати в училище, както и придобиване на частични умения/ модули заложени в ICDL програмата
ИТ умения като писане с 10 пръста в много европейски страни е стандарт и се изучава още в пети клас. Има много онлайн платформи за свободно ползване и може да се въведе веднага и без проблем при наличие на интерес.
Моля да добавите тематично направление
- диалекти и кодирани езици
В много Западни страни диалектите се считат за национално богатство и се изучават за обща култура по план. Учениците и учителите говоря в училище на диалект и се гордеят с произхода и манталитета си. В други страни съществуват съществуват кодирани езици за работодатели с цел оценка на друдовите навици на работещите. В България има кодирани езици за професионалисти в определени професии, например на майсторите строители (вижте музея в Брацигово).
Моля да се наблегне на Неразказаните истории на българските ученици в чужбина
Ученици, които са сменяли образователната система и са били успешно приобщени в новата образователна система да разкажат от първо лице как е преминал процесът на адаптация, какво им харесва в новата образователна система и какво им е харесвало в/им липсва от българската образователна система. Моля да споделят и табута - неща, които са стандарт и нормалност в едната образователна система и нещо напълно чуждо/недопустимо/нечувано/невиждано в другата образователна система (могат да се дават и сравняват както позитивни така и негативни примери).
Интересно е че изрично се изтъква, че резултатите от НВО по български език и литература и по математика в края на VII клас ще бъдат използвани за класиране на учениците в държавни и в общински училища, но нищо не се споменава за изпозлването на резултатите от матурите в 12 клас?!
Резултатите от НВО по български език и литература и по математика в края на VII клас да НЕ се използва ПОВЕЧЕ за класиране на учениците в държавните и общинските училища.
Всяко училище само да направи своя система за класиране, да използва например оценки от олимпиади във времето и други резултати в определена област от последните три години, учениците да преминат през тест за кариерно/лрофесионално ориентиране.
Свободноизбираема матура по чужд език да се предхожда от предматруа/изпитване, при която да се определя истинското ниво на ученика. Ученикът да има правото САМ да избира на какво ниво А2, В1, В2 да се яви.
Относно Съдържателно осигуряване
Целевата подготовка за даден изпитан/изпитен формат е доказано, че води до моментни резултати, скоростни резултати и учене без разбиране. Упражнения с подбрани типове задачи и изкарване на правилния отговор от учениците може да доведе до по-добри групови резултати, но не отговаря на (обществените) очакванията за образование в 21 век.
Моите коментари
Тъй като НИЕ като данъкоплатци финансираме стипендиите на МЛАДИТЕ учени на средна възраст 36, може ли някъде да прочетем имената на 125те кандидатсвали и темата на проектното им предложение, както и имената на 33мата получили средно по 3000 лв стипендии. Имаме ли безплатен онлайн достъп до техните научни трудове, в случая в областта на хуманитарните и социални науки, и ако да къде ни се предоставя?
Ако сред бъдещите канидати някой представи проект, според който ще се занимава с трудовете на Нобеловия лауреат Конрад Лорец и задълбочено ще изучава социалния език на птиците, рибите и домашния добитък („Соломоновият пръстен: езикът на животните“), моля да го приоризирате в листата.
Периодът октомври 2019 – юни 2024 година не е избран случайно. Това е свързано с началото и края на учебната година. Удължавайки срока до декември се блокира едно място на новобранец. Кой почва да се учи от януари?! Обосновете удължаването на срока в академичния времеви организационен контекст.
Отделно е хубаво да се знаят имена на жалките печал.ивши. Знаете ли, че ... по онова жалко време във вестник "Работническо дело" в едно малко каре беше написано колко ще струва обучението на сина на бай Тошо в Швейцария. Според решение от еди-коя си дата беше описано всичко в детаил.
Моите коментари
Въвеждане на задължителна писмена форма на договорите между селскостопанските производителите и крайните потребителите и изричното дефиниране на участието на потребителите в планирането, селскостопанските дейности, контрола и гарантираното количествтвото на потребление от реколтата.
Въпрос 3:
Под "Не отговарям на изискванията за микро, малко или средно предприятие"
влизат както големи предприятия, така и "нанопредприятия" - едноличен предприемач, производител със моментно свръхпроизводство, снабдители с храна на близки и далчни членове от семейството, които живеят/не живеят в дадената община.
Не споменават кооперативите/участниците в кооперативни стопанства и няма въпрос за тяхното идентифициране като такива.
Допълнение към Въпрос 4: и за категоризиране на доставките по веригата
за препродаване в суров вид на регионалния пазар
за препродаване в суров вид на националния пазар
за препродаване в суров вид на международния пазар
за преработка
за директна лична консумация
за ...
Moля пояснете
Кой ще поддържа електронния регистър и кой ще въвежда договрите в системата?
Нов въпрос
Бихте ли участвали в поддържката на система на зелени сделки (по стар обичай от преди 100 години).
Вариацият на Въпрос 8:
Бихте ли подкрепили регионални директни продажби и бихте ли включили крайните консуматори в производствения процес (виж солидарно селско стопанство - месечен абонамент с продукти в натура срещу селскостопански труд и или административен труд за поддръжка на регистри и бумащина)?
Моите коментари
"Правомощия да командироват преподаватели по български език и литература в чуждестранните висши училища вече ще имат и държавните висши училища, в които се преподава български език, без да имат акредитация в това професионално направление. "
Това е меко казано абсурдно и лош сигнал за подражаване! Утре на някой без акредитация може да му хрумне да образова пилоти на бойни самолети, може да ги научи как се натискат копчета и да ги прати после в акредитирани институции в чужбина да рОботят при положение, че може дори да нямат право да рОботят същото в България?!
Ако въобще приемете и възприемете гореизложеното като референтна точка, моля чуждестранните висши училища както и обучаващите в тях изрично и писменно да бъдат уведомявани срещу подпис, че командированият преподавател по български език и литература идва от държавно висше училище, в което се преподава български език, без да има акредитация в това професионално направление и ... право да преподава в страната по произход (ако е приложимо).
Моите коментари
Моля прецизирайте и конкретизирайте принципа „Прави добро“ в контекста на крилата фраза "Пътят към ада е постлан с добри намерения" и фразата "Мечешка услуга"
....
Моля да анализирате как се отразява "доброто" в една пазарна икономика и при наличието на конкурентна среда. Например може да разграничите сфера, в/към която е насочено "доброто" - споделяне на инфраструктура, на произведена стока, на отпадъчна стока, на неквалифицирана работна ръка, на квалифицирана работна ръка/eкспертиза, на финансов ресурс, на ...
Като помощ може да вземете изредедните неблагоприятни въздействия и да ги разгледате като отражение върху веригите на стойността. Или с други думи казано, дефинирайте каква е "файдата" на предприемача да се включи и покаже отговорност към обществото, околната среда, етиката, потреблението, човешките права. Моля направете за избрани, наградени добри практики една оценка според гореспоменатите фактори, както групирате предприятията според вида производство и големината на населеното място.
....
Допълнително може да се запозанете с Реждио педагогиката и да се опитате да определите ролята на училищата, в частност защитените училища, като двигател за провеждане на социално отговорна политика за и с родителите/прародителите, в ролята им на работодатели и или работещи в бизнеса и в общинската администрация и в ролята им на потребители на обществени и социални блага. Вижте например добрите практики, споделени по новините през последните дни от Испания, например за соларни панели за производство на ел. енергия, ел. автомобил на общността и други
...
Моля препрочетете критично цялата политика от гледна точка на родител на деца, допълнете и преработете части от нея. Моля разграничете формите на принудителен, доброволчески, безвъзмезден и детски труд от развиването на безопасни, здравословни и хигиенични трудови навици и навици за работа в екип, с цел опит за осветляване на веригите на стойността и определяне на личния принос или вреда.
Моите коментари
"Положителни (икономически/социални/екологични) въздействия:
При неприемане на проекта на Постановление на Министерския съвет за изменение и
допълнение на Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“
положителни въздействия не се очакват.
Отрицателни (икономически/социални/екологични) въздействия:
Няма да се създадат условия за по-ефективно изпълнение на специализираната контролна
дейност по спазване на законодателството, свързано с изпълнението на държавната служба, и на
правата и задълженията на страните по служебното правоотношение.
Специфични въздействия: Не се отчитат
Въздействия върху малките и средните предприятия: Не се отчита
Административна тежест: Не се променя"
Относно Положителни (икономически/социални/екологични) въздействия:
Тоест при неприемането на проекта на Постановление не се очакват Положителни (икономически/социални/екологични) въздействия?!
Положителното е, че всичко ще си остане по старому и няма да има нужда от реогранизация и преквалификация на персонал. Например ще се спестят пари от обучение и квалификация за сметка на държавата. Работните групи ще останат същите и няма да се разбиват социални структури в работната среда. Екологичните позитиви могат да се отнасят до начина на предвижването до мястото на инспекция и създадената хартийна документация...
Има ли наличен работен и лицензиран капацитет, за да се изпълнят на практика предвидените промени? Моля да включите анализ на качество, свободен работен и ангажиран по дейността капацитет на работната сила към днешен ден в предварителната оценка!
....
Относно
Специфични въздействия: може да помислите още веднъж над въпроса
Въздействия върху малките и средните предприятия: може да помислите още веднъж над въпроса
Административна тежест: може да помислите още веднъж над въпроса
Моите коментари
Има една немска поговорка - да сравняваш ябълки с круши. На английски се сравняват ябълки с портокали, на френски - зеле с моркови, на италиански - зеле с картофи, на испански - скорост със сланина/бекон, на руски - божи дар с яйца. Но на руски също се пее за "разцвет". На български може в този контекст се "поберат" резултатите от цъфналата и вързала традиционна българска образователна система...
Но какво се пее в песента на руски - за едни мъгли над река, за ясно слънце, за стръмен скален бряг; за степен, сизый орел и за просто двойче с име "безупречно" "чисто"; за опазени писма/писания/"изпитни материали", за отбрана и сбрана чужда любов...
Освен това учени се опитват да направят кръстоска между ябълка и круша - дървото прилича на ябълка, но формата на листата наподобява на крушевите. Формата на плода е като ябълка, но на вкус и степчивост по се доближава до вкуса на крушата. Крайният продукт не бил задоволителен и готов за пазара и учените продължават да полагат опити... (из статия от интернет)
Моля да промените името на наредбата и да включите като термин САМОобучението и БИВШИТЕ или ПОВТАРЯЧИТЕ, или други подобни думи политкоректни синоними на горните.
АКО за повторните изпити бившите учениците не са включени в държавни програми за обучение, дигностика и наваксване на образователни и обучителни липси, то те се САМОобучават, а не се обучават и в случая ще бъдат оценявани резултати от САМОобучение на бивши ученици/зрелостници.
Защо се ограничава полагането на изпита еднократно и само в текущата и следващата години?!
Към изпитните материали да се приложи анкета, в която учениците да могат да споделят кой, кога, как се е подготвил и или самоподготвил за зрелостния изпит. В анкетата да има и въпрос дали е БИЛ ученик в самостоятелна форма на обучение или редовен, тоест данъкоплатците са платили обучението му. Такива анкети да се дават И на всички зрелостници, а не само на "вече успешните", но с право да са "повтарячи" по свое желание или поради чуждо нежелание или ...
Не става ясно как е съобразено повтарянето с времевата рамка на първо, второ, трето, четвърто класиране във висшите училища и защо е нужно да повтаряш изпит след като местата по направленията са разпределени предварително или няма така или иначе желаещи за тях?! Ще има ли гарантирани.запазени места по направления за полагащите по свое желание втори изпит?! Или с други думи ще трябва ли повтарящите да изчакат една година, за да кандидатстват догодина с оценката от миналия август.септември?!
Моите коментари
§18. В чл. 26, ал. 1 се изменя така:
„Чл. 26 (1) „Дирекция „Международно сътрудничество, програми и проекти“:
15. координира и методически подпомага дейността на българските културни институти в
чужбина, ... в това число ден на отворените врата
Един път в годината може ли всеки български културен институт в чужбина да провежда ден на отворените врата и да ни информира публично кога и по какъв начин е придобила нашата държава недвижимо имущество в чужбина (дарение, придобивка, заменка), което се използва за място за провежднане на културни дейности.
дирекция "Сценични изкуства и художествено образование"
В тази дирекция всичко върви по мед и масло?! Моля служителите в дирекцията "Сценични изкуства и художествено образование" да оценят работа си и да дадат своевременно предложения за промяна и добавяне на нови дейности, като например анализ на напускащите след четвърти и седми клас доброволно или зорноволно - затрития потенциал и скрито производство на обща музикална култура на сила в центъра на града, защото мама или тати работи срещу училищеТО на културата и работното време на държавния чиновник е съобразено с учебната програма.
Частичният демонтаж държавна културна политика ли е към момента?!
Ту паметник на културата, ту не. Малко ще почакаме и после под друга точка на закона ще направим това и онова... Държавна културна политика ли е обезличаването на градовете и подменянето на зидове от един метър с бенова конструкция и малко стиропор?!
Моля да добавите нова точка и категорично да застанете зад позиция относно частни сгради паметник на културата - ясна както за гражданите така и за имобилния бизнес.
§ 9.
4. създават се т. 19 - 22:
20. изготвя становища по жалби и заявления на служители по кадрови въпроси, както
и предложения за решаването им;
кадрови ... и квалификационни ... въпроси
При нужда дори да се правят допълнения в трудовата характеристика. Тъй като новите учебни планове не отговарят на старите и на много специалисти с диплома им липсват умения и знания, защото са избрали друг предмет. Ако колеги констатират, че дадено длъжностно лице няма достатъчно компетенции в дадена насока, да бъде изготвен план за квалификация и възможност за надграждане на нужните умения за изпълняване на длъжността и да се изисква при нови назначения, за да се гарантира успешното изпълняване на задачите.
22 (21). изготвя становища по жалби и заявления на служители по организационни въпроси, както
и предложения за решаването им;
§10. В чл. 19, т. 8 се изменя така „8. Поддържа и осъвременява страницата на
министерството в интернет и в социалните мрежи“
Добави поддържа бази данни и публичен архив
Културен календар на страната
Културен календар на Културни институти в чужбина
Конкурси/Обяви
-други
Моите коментари
Нека Националния координационен механизъм да си избере символи като например химн, герб, знаме, униформено облекло, значка, (врато)връзка итн
Нека Националния координационен механизъм си изготви свой манифест, стъпвайки паример на манифеста на сюрреализма от 1924 години. Дефиницията на Бретон за сюрреализма: „Чист психически автоматизъм, който предлага изразяване (вербално, писмено или по всякакъв друг начин) на истинското функциониране на мисълта. Диктовка на мисълта при отсъствие на всякакъв контрол, налаган от разума, лишена от всички естетически и морални грижи.“
За текст на химн може да се вдъховите например от упътването на сюреалиста Жак Превер в стихотворение му "Как да нарисуваме портрет на една птица" - как се осъкатява едно общество, как се подкастрят крилете на мисълта, как се отглеждат конформисти в невидими клетки итн ...
Моля да разграничите право от закон и обясните пред обществеността кога двете думи могат да се използват като синоними и кога не. Благодаря Ви за разбирането!
Moже би пак нещо сте се загубили в превода - oт rule of law до Rechtsstaat?!
В закона има подточки и уж би трябвало тези подточки да се взимат предвид според случая. Практика днес е тези подточки или да се използват като вратички за прокарване на определени интереси, най-често противообществени, или да се използват като пътека за опростяване на работния процес на дадени служители, оптимизиране на администритивни дейности, повишаване на доходността на общините/държавата - понякога дори чрез умишленото поставяне на физически и юридически лица в ролята на нарушители или дори чрез оперативни дейности с цел подстрекаване към извършване на нарушения итн. Интересното е кой, кога, кои вратички в закона използва и какъв статут има в обществото, с какво образование е, каква професия упражнява, от какво семейство произхожда итн?! Моля да направите анализ и да го представите пред обществеността!
Rechts на немски е И дясно, право на руски е дясно... Какво има общо българското криворазбрано право с немското и руско дясно, както и с десничарите, които подписват документи на конвейер?! Имайки се предвид количеството на правни норми и закони и тяхното периодично изменение, може ли да се изисква и да се очаква от обществеността да познава всичко изписано и измислено oт законотворците?! Евентуално може да се помисли за възвеждането като превенция на безплатна правна консултация за всички граждани, които са в дясно или в ляво от една крачка да прекрачат даден закон, или да се въведат мерки като вид "запрещение" по собствено/чуждо желание и "назначаване" на един безплатен юрист-консултант/юрисконсулт, докато ... какво?! Моля измислете Вие при какви условия може и трябва да отпадне безплатната правна консултация и какви отговорности ще поема безплатния юрист-консултант/юрисконсулт, за и в името на своя клиент - най-вече в случаите, когато клиентът им действа противообществено, защото например юрист-консултантът/юрисконсултът не го е информирал достатъчно и правилно?!
Моля също така да направите анализ в кои случаи страховете/безстрашието от произволен избор на точка от закона от страна на Темида и нейните "докладчици" c фенерчета в дясна или лява ръка ще доведат до свръхпасивност/свръхактивност и нежелание за поемане на отговорности/желание за поемане на безотговорности сред гражданите! Страховете и безстрашието функция ли са на броя на законите, броя на подзаконите и наредбите, броя на поправките на закона итн?!
Моите коментари
Моля да разграничите смислените доброволчески дейности от практики за привличане на "доброволци" в акции с цел пърформанс, демонстрация, правене на снимков материал, реклама, итн
Моля по някакъв начин да бъде ограничено подстрекаването на добронамерени граждани да участват като доброволци например в боядисване на ръждиви катерушки с цел естетическо прикриване на ръждата и в други подобни съпътстващи и или безсмислени акции, които много често са част от друго събитие и се използват за привличането на публика/консуматори, или дори за раздаване и оттърваване от непласирана стока/стока с изтичащ срок на годност/стока без търговски вид.
Организиторите може би трябва да се задължават след време да проверяват "ефекта" от дейността на доброволците. Например ако доброволци са засяли дръвчета и нито едно не се е хванало, организаторът да докладва данните, но и САМ да анализира причините за (не)постигнатите цели - например ако се прави "опит" дръвчета от разсадник на 1800 м надморска височина да се засадят на 400 м надморскa височина на южен склон?! Понякога поставените "цели" са обречени предварително на провал и дори няма нужда да се изчаква проверка след време...
Организаторът на доброволческа дейност трябва да информира доброволците и обществеността защо работи с доброволци и подсигурява парични награди от трети лица чл. 17. (2) т.8, а не наема дългосрочно или краткосрочно "доброволциТЕ" на граждански или трудов договор.
В чл. 2. са предвидени насърчителни мерки, НО от законът не се подразбира как ще се случи това. В задълженията на организатора на доброволческата дейност не са влючени клаузи, така че да се гарантира създаването на механизъм за финансова подкрепа (изключвам платения отпуск от страна на работодателя) и най-вече за събиране на данни и анализа им, за условия за наблюдение и оценка на състоянието в областа на доброволчеството. Какви точно данни за орнаизаторите и участниците искате да събирате и анализирате?! Тези данни трябва оранизаторът да бъде задължен да обработи и да предостави на разположение?! Организаторите трябва да разписват механизъм за подбор на доброволци, но може би трябва да се задължи и да прави оценка на ситуацията и доказва нуждата или да обоснове избора да работи с доброволци, а не с наеми работници - спестяване на разходи за трудова заетост, застраховки итн, възможност за наемане на работа на трети лица по трудов или граждански договор. Хубаво е оранизаторите да информират доброволците как финансират компенсациите по чл. 17. (2) и кои са "спонсорите".
Чл. 22. (1)
6. да не приема или търси от свое име или от името на други лица финансова изгода при / ПО ВРЕМЕ НА И ЗА извършването на доброволческа дейност;
Тук се има предвид, че доброволците не могат да оперират с пари ли?! Моля да го формулирате в прав текст. Организаторът САМ отговаря за финасирането на разходи по чл. 24. (1) 5.
Тук бих написала образователната система вместо училищната, тъй като освен ученици и студенти могат да участват като доброволци.
Как организаторът ще се информира какви обучения се или са се предлагали по време на образоването/oбучението в училище/университета на съответния доброволец?! МОН трябва да предостави документ за обучение на доброволеца ли?! Ако доброволецът се обучава в училище по английски език, може ли организаторът да заплати курс по английски език на кандидат-доброволеца или трябва да си потърси доброволец със сертификат за познания по английски език по време на подбора по чл. 23. (2)?
Вместо (в рамкте на и) извън училищната система в чл. 17. (2) 5. може да се разграничи между индивидуално и групово обучение за всички или част от доброволците. Ако група от кандидат-доброволци отидат на курс при БЧК или се направи кратко групово тематично обучение на лексика на английски е едно, а да се плати цял индивидуален курс С1 e нещо друго... Нека са позволени парични компенсации за участия в обучения с група от доброволци и или кандидат-доброволци, но не и индивидуални, макар и групови, ако групата не от кандидат-доброволци а от външни трети лица.
Чл. 17. (2)
Ако участикът взима платен отпуск по чл. 157, ал. 1 т. 8 или чл. 62, ал. 1 т. 9, то той получава възнаграждение от своя работодател.
Това за парична награда според "8. парични награди и други награди за доброволчество, които не са предоставени от организатора на доброволческата дейност;" ли трябва да се разбира?! Ако не, би трябвало изрично да се спомене, както и да се добави че доброволец, който получава финансова облага от страна на своя работодател, трябва изрично да информира организатора на доброволческите дейности за това ( нова точка под задължения на доброволеца в чл. 22. )
Организаторът на доброволческите дейности трябва да избягва двойно заплащане на труда и допълнителни награди по точка 8. да се дават на доброволци в платен отпуск само за специални заслуги итн ( нова точка под задължения на организатора в чл. 24. )
Ако организаторът е поел отговорност за изхранването на доброволците, то той трябва предварително да се информира за хранителния режим и здрвословното състояние на участниците, в това число алергии, непоносимост към храни, и да им подсигури здравословна храна. Ако храната се приготвя на място от самите участици, то те трябва да бъдат инструктирани относно хигиената и начина на приготвяне на храна.
Чл. 8.
(2) Организатор на доброволческа дейност, в която имат право да се включат И деца, трябва да изготви така наречената Child Safeguarding Policy и да разпредели отговорностите между ръководството и отговорниците за децата. Законният представител на детето трябва да бъде информиран за съдържанието на горния документ.
Кодекса на труда
Отпуск за изпълнение на граждански, обществени и други задължения
(1)
„8. За участие в доброволческа дейност – “
- 2 работни дни за неквалифициран труд
- плус например 4 работни дни за квалифициран труд според длъжностната характеристика
(3)
4. по т. 8
минимално възнаграждение, АКО доброволният труд на служителя е неквалифициран труд
според предвиденото в колективния договор или по споразумение, АКО доброволният труд на служителя е квалифициран труд и съответства на дейностите според длъжностната му характеристка
Аналогични промени в Закона за държавния служител
§4. В Закона за младежта се правят следните изменения и допълнения
1. Чл. 35
и без получаване на възнаграждение ОТ СТРАНА НА ОРГАНИЗАТОРА НА ДОБРОВОЛЧЕСКАТА ДЕЙНОСТ (парични наградки от трети страни са разрешени)
Чл. 27.Договорът за доброволчество се прекратява:
9. АКО ДОБРОВОЛЕЦЪТ НЕ СПАЗВА ЗАДЪЛЖЕНИЯТА СИ ПО Чл. 22., В ТОВА ЧИСЛО ПРИЕМА ИЛИ ТЪРСИ от свое име или от името на други лица финансова изгода при извършването на доброволческа дейност (от Чл. 22. (1) 6.)
10. АКО oрганизаторът на доброволческа дейност не спазва задължения и отговорносттите си ПО Чл. 24.
Чл. 21. (1) Доброволецът има право на:
5. подходящ инструктаж или обучение, свързани с извършването на доброволческа дейност; И ИЛИ НА НАСТАВНИК (МЕНТОР), КОЙТО ДА МУ ОКАЗВА ПОДКРЕПА
6. осигуряване на здравословни и безопасни условия за изпълнение на доброволческата дейност, включително необходима екипировка И ЛИЧНИ ПРЕДПАЗНИ СРЕДСТВА във връзка с изпълнението на съответните дейности;
Чл. 22. (1) Доброволецът е длъжен:
2. да работи в сътрудничество и разбирателство с останалите доброволци, НАСТАВНИЦИ (МЕНТОРИ) и представителите на организатора на доброволческата дейност, като им съдейства и ги подпомага в съответствие с дадените му указания;
4. да участва в обучителни програми, когато това се изисква; ДА СЛЕДВА УКАЗАНИЯТА НА СВОЯ НАСТАВНИК (МЕНТОР), КОЙТО МУ ОКАЗВА ПОДКРЕПА
Чл. 24. (1) Организаторът на доброволческа дейност е длъжен да:
4. осигурява материали и консумативи И ЛИЧНИ ПРЕДПАЗНИ СРЕДСТВА за извършване на доброволческата дейност;
10. ОСИГУРЯВА ОБУЧЕНИЕ, ИНСТРУКТАЖ, НАСТАВНИЧЕСКА ПРОГРАМА
11. ИНФОРМИРА ДОБРОВОЛЦИТЕ ЗА ТЕХНИТЕ ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ, В ТОВА ЧИСЛО ЗАДЪЛЖЕНИЕТО да не приема или търси от свое име или от името на други лица финансова изгода при извършването на доброволческа дейност (от Чл. 22. (1) 6.)
Моля да бъдат предвидени изрични мерки как ще се спазва на практика принципа за забрана на експлоатация на доброволци, макар да или въпреки че се спазват останалите принципи.
Примерни клаузи -
Доброволците би трябвало да извършват неквалифициран труд, който не изисква специфични умения и знания. Дейността трябва да може да бъде извършена САМО след кратък инструктаж. Предвидените обучения по чл. 17. (2) т. 5 би трябвало или да се конкретизират или да се премахнат. Ако след обучението/придобиване на квалификацията доброволците се конкурират на трудовия пазар с квалифицирана работна ръка, би трябвало техния труд да се заплати по тарифа или на минимална ставка, за да не се подбива работната цена.
АКО доброволецът е придобил на друго място знания и умения, използва свои лични инструменти и към момента на полагането на доброволен труд няма свои доходи, то трудът би трябвало да се заплати не в натура (пътни, спане, храна) и наградки по чл. 17. (2) т.8, а както подобава или поне на минимална ставка. В противен случай имаме скрита младежка заетост срещу краткосрочна издръжка плюс джобни във формата на "наградка" по чл. 17. (2) т. 8 и или вид експлоатация на доброволците и изкривяване на трудовия пазар.
С други думи САМО професионалисти със сертификати и на постоянна работа/с доход и техните деца би трябвало да имат право да полагат безвъзмезден добоволчески труд. Всички останали не трябва да се ограничават (дискриминират) да участват в полагането на труд, а би трябва трудът им да бъде заплатен.
Специално внимание да се обърне на младите практиканти-доброволци, които полагат специализиран, квалифициран труд, и то безвъзмездно. Това е широка практика в Западните европейски страни.
Моля назовете под чл. 14. в кои случаи от практиката има експлоатация на доброволци и забранете тези случаи изрично в закона.
.............
Видове доброволчество
(2) Краткосрочно доброволчество е доброволческа дейност, която доброволецът извършва еднократно или периодично, НО ИЛИ ПРИ РАЗЛИЧНИ ОРГАНИЗАТОРИ ИЛИ ПРИ ЕДИН ОРГАНИЗАТОР, НО С РАЗЛИЧНА ДОБРОВОЛЧЕСКА ДЕЙНОСТ.
..........
Моля разграничете под чл. 6. регионалното/oбщностно доброволчество като специален вид доброволчество и назовете особеностите на такъв тип доброволчество.
....
Евентуално могат да се добавят видове доброволчество според сферата на дейност (напримерна класификация)
- социална и медицинска сфера
- безопасност, сигурност, превенция
- селско стопанство
- природни бедствия и аварии
- климат, екология и прородозащита
- ...
Може да се направи листа на разрешени и забранени доброволчески дейностти според сферата на корпоративната дейност на организатора на доброволчеството и те да бъдат разграничени от подобни дейности като вид наказание във формата на безвъзмезден труд в полза на обществото.
....
Според Конституцията на Република България
Чл. 48.
(4) Никой не може да бъде заставян да извършва принудителен труд.
(5) Работниците и служителите имат право на здравословни и безопасни условия на труд, на минимално трудово възнаграждение и на заплащане, съответстващо на извършената работа, както и на почивка и отпуск, при условия и по ред, определени със закон.
И доброволците не трябва да биват заставяни да извършват принудителен труд
И доброволците трябва да имат право на здравословни и безопасни условия на труд итн
Моите коментари
Под 4.2. като документ за кандидатсване трябва да се представи индикативен бюджет по образец за очакваните разходи. Според 2,3 размерът на разходите за едно лице е до 200000 лв за целия перод на обучение. Какво става, ако индикативният бюджет надхвърля предвидените разходи за едно лице за целия период? Кой и как ще финансира остатъка? Трябва ли кандидатът за стипендия да преставя документ и гаранция за дофинансиране на следването му/и от трето лице?!
Под 8.3.1 е предвидено в комисията за подбор да влизат И представители на "организации, които притежават опит в подбора и подпомагането на български граждани за обучение в чуждестранни висши училища."
Moля да направите още едно приложение с организациите, чиито представители сте, ще или може да поканите като членове в комисията за подбор.
.....
Членовете на Комисията за подбор могат да получават възнаграждение за оценяване на кандидатурите според заповед на министъра. Какво заплащане е предвидено за координаторите според дейностите, които изпълняват във времето? На какъв принцип се избират и кой избира координаторите?
Тъй като сте подбрали предимно частни университети с доста солени такси за обучение, моля да добавите в табличките на приложение 1 и 2 още една графа и да напишите колко са минималните, максималните и средните годишни такси в подбраните от ВАС университети.
...
Дори в страни където висшето образование е безплатно, като Германия например, Вие сте подбрали частни университети с доста високи годишни такси за обучение, ЗАЩО?! Moля да актуализирате побора и да включите десете елитни университета в Германия според класацията Exzellenzuniversitäten и да премахнете частните университети от списъка. За другите страни може да процедирате по аналог.
.....
Каква част от средствата по програмата е предвидено да отиват за такси за обучение, за транспорт и за наем!? Моля дайте отчет на база на предходни години за отделните, подбрани от ВАС, университети!
....
Цялата програма наподобава на инструмент за финансиране на частно висше образование в чужбина. Има ли някой лична файда и облага от цялата тази "работа"?! С кои от чуждите университети има сътрудничество с български университет и в коя сфера? Moля да сложите още една графа в табличката и да назовете българските партньорски университети. Благодаря Ви предварително за отделеното време и разбирането!
Признаване на разходи за обучение, транспорт и наем
Moля да поясните и конкретизирате
- в разходите за обучение влизат ли и учебните помагала - учебници, лаптоп, таблет итн, както и допълнителни курсове към университета по езици, голф итн
- в разходите за транспорт влизат ли месечните карти за градския транспорт, самолетен билет бизнес класа, годишна карта за железопътния транспорт, таксиметрови услуги итн
- в разходите за наем влизат ли чистачка, доплащане за единична стая, полупансион, пълен пансион итн
Има ли таван за разходите на студент на година или един може да го кара скормната, а друг да го кара на лукс плюс?!
....
Ако студентът не изкласи, предвидено ли е да връща парите обратно на държавата и българските данъкоплатци?