Моите коментари
Липсва ясно дефиниран прозрачен механизъм за определяне на командировъчните средства при задграничен мандат.
Напълно необосновано и нелогично е настоящият подход да се различава значително от този, приложен при определяне на командировъчните средства в Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина (НСКЦЧ), при положение че целта на настоящите промени са идентични с тези в НСКЦЧ, а именно сумите да са диференцирани спрямо стандарта на живот и да отразяват различните нива на разходите за издръжка в отделните държави.
В доклада към проекта на ПМС за изменение на НСКЦЧ е видно, че предложената методика за използване на индекса на ООН за цените на дребно не е възприета, а МФ е предложило друг подход за определяне на командировъчните средства, а именно „единна методология, чрез която на базата на релевантни статистически данни да се отчетата разликите в стандарта на живот по държави и по този начин да се постигне относимост в размера на командировъчните средства спрямо местоназначението“.
Използването на различни методологии за определяне на размера на командировъчните средства при краткосрочно командироване и задграничен мандат води до следните парадокси:
Тези примери са доказателство за неадекватната и неясна методология за изчисление на базисните размери, която очевидно не е базирана на реалната ситуация с разходите на живот в отделните държави.