Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат урежда размера и начина на определяне на командировъчните средства за времето на задграничния мандат на служителите в задграничните представителства на Р България, дългосрочно командировани при условията и по реда, определени със Закона за дипломатическата служба. Предлаганите изменения са свързани с определянето на по-високи базисни размери на дневните командировъчни пари във валута, които служителите получават при дългосрочно командироване в чужбина, съгласно приложение №1 от наредбата, които имат отношение и към средствата за покриване на учебните такси, наеми на жилища, медицинско обслужване и здравно осигуряване и допълнителните командировъчни средства за възникнала заплаха за живота и сигурността на дългосрочно командированите служители.
Министерство на външните работи
Адрес: София, София 1040, ул. Александър Жендов 2
Електронна поща: Priemna@mfa.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Актуализирането на НКСЗМ е крайно наложително и закъсняло предвид неизпълненото задължение, произтичащо от чл. 6, ал. 4 размерът на командировъчните средства да се актуализира на всеки две години.
В същото време, предложените базисни размери на командировъчните средства при задграничен мандат следва да бъдат основно преразгледани, тъй като в настоящия си вид те не отразяват реалните инфлационни процеси в държавите по местоназначение.
Няма никакво правно основание за актуализацията на средствата да се взима предвид единствено периодът от 2017 до 2022 г. Както изрично е посочено в Доклада от заместник министър-председателя и министър на външните работи, Наредбата не е актуализирана от 2008 г. Освен това, от 2017 г. за редица държави (САЩ, Великобритания, Швейцария, Япония) средствата започват да се изплащат в евро, вместо в местна валута, което води до тяхното реално намаляване, което предвид силно волатилните обменни курсове през последните години доведе до допълнителна финансова тежест за командированите служители и намаляване на техните разполагаеми средства.
Няма логика и в решението като краен период за отчитане на инфлацията да бъде взет декември 2022 г. Както е известно, инфлационните процеси през 2023 г. запазиха високия си темп и ако те не бъдат отчетени, то със самото си приемане, актуализираните размери вече няма да са актуални и служителите в дипломатическата служба отново ще изпаднат в състояние на неадекватно заплащане съгласно реалностите.
Това прави наложително базисният размер на командировъчните средства да бъде актуализиран в най-лошия случай поне с инфлацията за периода от приемането на Наредбата през 2008 г. до юли 2023 г.
Актуализирането на НКСЗМ е крайно наложително и закъсняло предвид неизпълненото задължение, произтичащо от чл. 6, ал. 4 размерът на командировъчните средства да се актуализира на всеки две години.
В същото време, предложените базисни размери на командировъчните средства при задграничен мандат следва да бъдат основно преразгледани, тъй като в настоящия си вид те не отразяват реалните инфлационни процеси в държавите по местоназначение.
Няма никакво правно основание за актуализацията на средствата да се взима предвид единствено периодът от 2017 до 2022 г. Както изрично е посочено в Доклада от заместник министър-председателя и министър на външните работи, Наредбата не е актуализирана от 2008 г. Освен това, от 2017 г. за редица държави (САЩ, Великобритания, Швейцария, Япония) средствата започват да се изплащат в евро, вместо в местна валута, което води до тяхното реално намаляване, което предвид силно волатилните обменни курсове през последните години доведе до допълнителна финансова тежест за командированите служители и намаляване на техните разполагаеми средства.
Няма логика и в решението като краен период за отчитане на инфлацията да бъде взет декември 2022 г. Както е известно, инфлационните процеси през 2023 г. запазиха високия си темп и ако те не бъдат отчетени, то със самото си приемане, актуализираните размери вече няма да са актуални и служителите в дипломатическата служба отново ще изпаднат в състояние на неадекватно заплащане съгласно реалностите.
Това прави наложително базисният размер на командировъчните средства да бъде актуализиран в най-лошия случай поне с инфлацията за периода от приемането на Наредбата през 2008 г. до юли 2023 г.
Фрапиращо е наистина предлаганото увеличение от 8 евро на ден за Великобритания.
Вероятно е някакво недоразумение предвид факта, че използваният в методологията за изчисляване на командировъчните средства Индекс на цените на дребно на ООН (без включване на квартирните разходи), определя Обединеното кралство като съпоставимо или по-скъпо място за живот от Австрия, където предложения базов размер е 129 евро на ден, Германия - предложен размер 129 евро, Нидерландия -129 евро, Франция -125 евро, Швеция -128 евро.
Фрапиращо е наистина предлаганото увеличение от 8 евро на ден за Великобритания.
Вероятно е някакво недоразумение предвид факта, че използваният в методологията за изчисляване на командировъчните средства Индекс на цените на дребно на ООН (без включване на квартирните разходи), определя Обединеното кралство като съпоставимо или по-скъпо място за живот от Австрия, където предложения базов размер е 129 евро на ден, Германия - предложен размер 129 евро, Нидерландия -129 евро, Франция -125 евро, Швеция -128 евро.
Липсва ясно дефиниран прозрачен механизъм за определяне на командировъчните средства при задграничен мандат.
Напълно необосновано и нелогично е настоящият подход да се различава значително от този, приложен при определяне на командировъчните средства в Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина (НСКЦЧ), при положение че целта на настоящите промени са идентични с тези в НСКЦЧ, а именно сумите да са диференцирани спрямо стандарта на живот и да отразяват различните нива на разходите за издръжка в отделните държави.
В доклада към проекта на ПМС за изменение на НСКЦЧ е видно, че предложената методика за използване на индекса на ООН за цените на дребно не е възприета, а МФ е предложило друг подход за определяне на командировъчните средства, а именно „единна методология, чрез която на базата на релевантни статистически данни да се отчетата разликите в стандарта на живот по държави и по този начин да се постигне относимост в размера на командировъчните средства спрямо местоназначението“.
Използването на различни методологии за определяне на размера на командировъчните средства при краткосрочно командироване и задграничен мандат води до следните парадокси:
Тези примери са доказателство за неадекватната и неясна методология за изчисление на базисните размери, която очевидно не е базирана на реалната ситуация с разходите на живот в отделните държави.
Липсва ясно дефиниран прозрачен механизъм за определяне на командировъчните средства при задграничен мандат.
Напълно необосновано и нелогично е настоящият подход да се различава значително от този, приложен при определяне на командировъчните средства в Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина (НСКЦЧ), при положение че целта на настоящите промени са идентични с тези в НСКЦЧ, а именно сумите да са диференцирани спрямо стандарта на живот и да отразяват различните нива на разходите за издръжка в отделните държави.
В доклада към проекта на ПМС за изменение на НСКЦЧ е видно, че предложената методика за използване на индекса на ООН за цените на дребно не е възприета, а МФ е предложило друг подход за определяне на командировъчните средства, а именно „единна методология, чрез която на базата на релевантни статистически данни да се отчетата разликите в стандарта на живот по държави и по този начин да се постигне относимост в размера на командировъчните средства спрямо местоназначението“.
Използването на различни методологии за определяне на размера на командировъчните средства при краткосрочно командироване и задграничен мандат води до следните парадокси:
Тези примери са доказателство за неадекватната и неясна методология за изчисление на базисните размери, която очевидно не е базирана на реалната ситуация с разходите на живот в отделните държави.
Стъпка в правилната посока. Има суми за дневни командировъчни в района на Близкия изток и Северна Африка, които не са логични с оглед на стандарта на живот в съответните държави. Защо размерът на командировъчните в Ливан да е най-високият за региона, при положение, че в страната има икономическа криза и политическата обстановка е нестабилна? Сегашният стандарт на живот там е по-нисък от този в ССПЗ. Ако включите отделно "военен риск" за страната, както беше преди няколко години там, би било много по-обосновано, но например Кувейт (114), а Ливан (132) е подигравка за хората, които пребивават в дестинации, в които животът е значително по-уреден.
Стъпка в правилната посока. Има суми за дневни командировъчни в района на Близкия изток и Северна Африка, които не са логични с оглед на стандарта на живот в съответните държави. Защо размерът на командировъчните в Ливан да е най-високият за региона, при положение, че в страната има икономическа криза и политическата обстановка е нестабилна? Сегашният стандарт на живот там е по-нисък от този в ССПЗ. Ако включите отделно "военен риск" за страната, както беше преди няколко години там, би било много по-обосновано, но например Кувейт (114), а Ливан (132) е подигравка за хората, които пребивават в дестинации, в които животът е значително по-уреден.
КОМЕНТАР: През месец април 2022 г. беше иницииран проект на Постановление на Министерския съвет (ПМС) за приемане на Наредба за финансовите условия при командироване на военнослужещи и цивилни служители от МО, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и българската армия в международни организации или в други международни инициативи извън територията на страната (НФУКМД). Част от получени предложения по време на обсъждането бяха отхвърлени с мотива, че целта на наредбата е изравняване на финансовите условия при командироване на служители на МО на международна длъжност в чужбина, с тези командировани в националните представителства на Р България по условията на Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат (НКСЗМ).
В предложения за обсъждане проект на ПМС за изменение на НКСЗМ са заложени по-високи базисни размери на дневните командировъчни пари във валута, които служителите и семействата им получават при дългосрочно командироване в задграничните представителства. Промените са насочени към повишаване стандарта им на живот, но в същото време отново ще възникне дисбаланс по отношение на лицата командировани по условията на НФУКМД, които следва да живеят при същите условия, но с по-малко средства.
Към момента няма стартирана обществена консултация относно усъвременяване на дневните командировъчни пари във валута и за служителите командировани на международни длъжности, извън територията на страната. Не осигуряване адекватно на съвременните условия финансиране на командированите лица по НФУКМД ги поставя в неравностойно положение спрямо тези командировани по НКСЗМ. Необходимо е намиране на цялостно и всеобхватно решение за всички дългосрочно командировани лица.
ПРЕДЛАГАМ: НФУКМД също да бъде осъвременена в частта касаеща базисния размер на дневните командировъчни пари във валута (Приложение 1).
КОМЕНТАР: През месец април 2022 г. беше иницииран проект на Постановление на Министерския съвет (ПМС) за приемане на Наредба за финансовите условия при командироване на военнослужещи и цивилни служители от МО, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и българската армия в международни организации или в други международни инициативи извън територията на страната (НФУКМД). Част от получени предложения по време на обсъждането бяха отхвърлени с мотива, че целта на наредбата е изравняване на финансовите условия при командироване на служители на МО на международна длъжност в чужбина, с тези командировани в националните представителства на Р България по условията на Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат (НКСЗМ).
В предложения за обсъждане проект на ПМС за изменение на НКСЗМ са заложени по-високи базисни размери на дневните командировъчни пари във валута, които служителите и семействата им получават при дългосрочно командироване в задграничните представителства. Промените са насочени към повишаване стандарта им на живот, но в същото време отново ще възникне дисбаланс по отношение на лицата командировани по условията на НФУКМД, които следва да живеят при същите условия, но с по-малко средства.
Към момента няма стартирана обществена консултация относно усъвременяване на дневните командировъчни пари във валута и за служителите командировани на международни длъжности, извън територията на страната. Не осигуряване адекватно на съвременните условия финансиране на командированите лица по НФУКМД ги поставя в неравностойно положение спрямо тези командировани по НКСЗМ. Необходимо е намиране на цялостно и всеобхватно решение за всички дългосрочно командировани лица.
ПРЕДЛАГАМ: НФУКМД също да бъде осъвременена в частта касаеща базисния размер на дневните командировъчни пари във валута (Приложение 1).
Предложението е правилно и много закъсняло. Не бива български представител, без значение цивилен или военен, да се чувства унизен съпоставимо с колегите си от други страни.
Предложението е правилно и много закъсняло. Не бива български представител, без значение цивилен или военен, да се чувства унизен съпоставимо с колегите си от други страни.
18.08.2023
18.09.2023
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Както е видно и от коментарите на други граждани по-горе, очевидна е анархията, която цари в държавната администрация по отношение на условията на командироване. Съществуват редица наредби, които регулират командироването - НКСЗМ, НФУКМД, НСКЦЧ, НДКЧ. Всяка от тях използва различна методология и в крайна сметка винаги потърпевши са командированите служители.
Използването на различни методологии за определяне на размера на командировъчните средства при краткосрочно командироване и задграничен мандат води до тотално необясними несъответствия, като:
39 евро при краткосрочна командировка в Унгария и 59 евро във Великобритания - 20 евро разлика в двете суми или разлика от 40,82% в полза на Великобритания;
Същевременно с това 123 евро при задграничен мандат в Унгария и 120 евро във Великобритания - 3 евро разлика между двете суми или разлика от 2,47% в полза на Унгария.
"Times New Roman"">Една и съща ставка от 39 евро "Times New Roman"">при краткосрочна командировка в Унгария и в Турция, а при задграничен мандат в Унгария 123 евро и 108 евро в Турция (15 евро разлика или 16.95% по-висок размер, определен за Унгария).
Дали инфлационните процеси при разходите за комуналните услуги в Унгария са по-високи от тези във Великобритания и Турция например?
Това са само малка част от неадекватните предложения за дневния размер на командировъчните средства в НКСЗМ. Тук няма място да се изброят всички.
С оглед на постигане на адекватни размери на командировъчните средства при задграничен мандат, отново предлагам пълна ревизия на всички предложени ставки, като се отчете и становището на съответните задгранични представителства за реално необходимите нива на дневните средства.
Единствено по този начин ще бъдат решени дълбоките наслоени проблеми, коректно изброени в Доклада на г-жа Габриел. Следва да се отчита, че именно тази политика на системно недофинансиране е довела дипломатическата служба до тежкото положение, в което тя се намира.
Както е видно и от коментарите на други граждани по-горе, очевидна е анархията, която цари в държавната администрация по отношение на условията на командироване. Съществуват редица наредби, които регулират командироването - НКСЗМ, НФУКМД, НСКЦЧ, НДКЧ. Всяка от тях използва различна методология и в крайна сметка винаги потърпевши са командированите служители.
Използването на различни методологии за определяне на размера на командировъчните средства при краткосрочно командироване и задграничен мандат води до тотално необясними несъответствия, като:
39 евро при краткосрочна командировка в Унгария и 59 евро във Великобритания - 20 евро разлика в двете суми или разлика от 40,82% в полза на Великобритания;
Същевременно с това 123 евро при задграничен мандат в Унгария и 120 евро във Великобритания - 3 евро разлика между двете суми или разлика от 2,47% в полза на Унгария.
"Times New Roman"">Една и съща ставка от 39 евро "Times New Roman"">при краткосрочна командировка в Унгария и в Турция, а при задграничен мандат в Унгария 123 евро и 108 евро в Турция (15 евро разлика или 16.95% по-висок размер, определен за Унгария).
Дали инфлационните процеси при разходите за комуналните услуги в Унгария са по-високи от тези във Великобритания и Турция например?
Това са само малка част от неадекватните предложения за дневния размер на командировъчните средства в НКСЗМ. Тук няма място да се изброят всички.
С оглед на постигане на адекватни размери на командировъчните средства при задграничен мандат, отново предлагам пълна ревизия на всички предложени ставки, като се отчете и становището на съответните задгранични представителства за реално необходимите нива на дневните средства.
Единствено по този начин ще бъдат решени дълбоките наслоени проблеми, коректно изброени в Доклада на г-жа Габриел. Следва да се отчита, че именно тази политика на системно недофинансиране е довела дипломатическата служба до тежкото положение, в което тя се намира.