Моите коментари
чл. 127. Изпълнителна агенция "Морска администрация" упълномощава призната организация по сигурността за извършване на една или няколко от дейностите по чл. 126, когато организацията отговаря на следните изисквания:
1. притежава опит по въпросите, свързани със сигурността;
2. запозната е с корабните и пристанищните операции, в това число познаване на устройството на кораба – ако се предоставят услуги по отношение на кораби, и архитектурата на пристанищното съоръжение и на пристанището – ако се предоставят услуги по отношение на пристанищните съоръжения и на пристанищата.
3. способна е да оценява вероятните рискове, свързани със сигурността, които биха могли да настъпят по време на корабните и свързани с пристанището или с пристанищния район операции, в това число взаимодействието пристанищното съоръжение или с пристанището, и как да се сведат до минимум такива рискове;
4. способна е да поддържа и да усъвършенства опита на персонала си;
5. упражнява мониторинг върху непрекъснатата стабилност на персонала си;
6. способна е да поддържа съответните мерки за избягване на нерегламентирано разкриване на материал, свързан със сигурността, или достъпа до него;
7. притежава познания относно изискванията на глава ХI-2 от Конвенция SOLAS, тази наредба и съответното национално и международно законодателство и свързаните със сигурността изисквания;
8. притежава текуща информация за свързани със сигурността заплахи и тенденции;
9. притежава познания за разпознаване и откриване на оръжия, общоопасни вещества и средства;
10. притежава познания за разпознаване на недискриминационна основа на характеристиките и поведението на лица, които има вероятност да бъдат заплаха за сигурността;
11. притежава познания за похватите, използвани за заобикаляне на свързаните със сигурността мерки;
12. притежава познания за сигурността и свързаното с наблюдение оборудване и системи и експлоатационните им ограничения;
13. притежава подходящи познания за други операции, свързани със сигурността, имащи потенциално влияние върху сигурността на пристанищните съоръжения и пристанищата.
Посочените критерии нямат измерител и са абстрактни. Например как се доказва „способна е да поддържа и да усъвършенства опита на персонала?
Предвид обстоятелството, че пристанищният оператор е този, който управлява пристанищното съоръжение и знае каква е натовареността на пристанищното съоръжение, той е този, който решава какви плавателни съдове ще приема и на кои кейови места ще пристават в пристанищното съоръжение, то пристанищният оператор е лицето, което следва да предложи какви зони с различен достъп до тях, вкл. и зони със свободен достъп може да има на територията на управляваното от него пристанищно съоръжение. Работната група, изготвяща оценката, от своя страна ще реши предложението дали е коректно и съответстващо на нормативната уредба, дали изобщо е възможно обособяване на зони със свободен достъп и приложимо ли е в конкретното пристанищно съоръжение.
Предлагам освен новата алинея в чл. 72, ал. 6 от проекта на Наредба за реда и условията за постигане на сигурността на корабите, пристанищата и пристанищните райони да има още една алинея (7), като структурата на новите изменения да бъде така:
(6) В плана за сигурност могат да се предвидят различни зони в зависимост от констатациите в оценката на сигурността на пристанищното съоръжение. В зони със свободен достъп не се прилагат изискванията за контрол на достъпа за първо и второ ниво на сигурност.“
(7) Зони със свободен достъп на територията на пристанищното съоръжение могат да се обособят по предложение на пристанищният оператор по чл. 116, ал. 2, т. 2 и т. 3 от Закона за морските пространства вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България и които зони не се посещават временно от кораби, попадащи в обхвата на ISPS Code.