Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Лъчезар Манчев

Обществени консултации с участието на Лъчезар Манчев

Неактивна

Моите коментари


16.09.2023 13:10 Пълна анархия

Както е видно и от коментарите на други граждани по-горе, очевидна е анархията, която цари в държавната администрация по отношение на условията на командироване. Съществуват редица наредби, които регулират командироването - НКСЗМ, НФУКМД, НСКЦЧ, НДКЧ. Всяка от тях използва различна методология и в крайна сметка винаги потърпевши са командированите служители. 

Използването на различни методологии за определяне на размера на командировъчните средства при краткосрочно командироване и задграничен мандат води до тотално необясними несъответствия, като:

39 евро при краткосрочна командировка в Унгария и 59 евро във Великобритания - 20 евро разлика в двете суми или разлика от 40,82% в полза на Великобритания;

Същевременно с това 123 евро при задграничен мандат в Унгария и 120 евро във Великобритания - 3 евро разлика между двете суми или разлика от 2,47% в полза на Унгария.

"Times New Roman"">Една и съща ставка от 39 евро "Times New Roman"">при краткосрочна командировка в Унгария и в Турция, а при задграничен мандат в Унгария 123 евро и 108 евро в Турция (15 евро разлика или 16.95% по-висок размер, определен за Унгария).

Дали инфлационните процеси при разходите за комуналните услуги в Унгария са по-високи от тези във Великобритания и Турция например?

Това са само малка част от неадекватните предложения за дневния размер на командировъчните средства в НКСЗМ. Тук няма място да се изброят всички.

С оглед на постигане на адекватни размери на командировъчните средства при задграничен мандат, отново предлагам пълна ревизия на всички предложени ставки, като се отчете  и становището на съответните задгранични представителства за реално необходимите нива на дневните средства.

Единствено по този начин ще бъдат решени дълбоките наслоени проблеми, коректно изброени в Доклада на г-жа Габриел. Следва да се отчита, че именно тази политика на системно недофинансиране е довела дипломатическата служба до тежкото положение, в което тя се намира.

16.09.2023 12:35 Поредно закъсняло, но за сметка на това неадекватно предложение

Актуализирането на НКСЗМ е крайно наложително и закъсняло предвид неизпълненото задължение, произтичащо от чл. 6, ал. 4 размерът на командировъчните средства да се актуализира на всеки две години.

В същото време, предложените базисни размери на командировъчните средства при задграничен мандат следва да бъдат основно преразгледани, тъй като в настоящия си вид те не отразяват реалните инфлационни процеси в държавите по местоназначение.

Няма никакво правно основание за актуализацията на средствата да се взима предвид единствено периодът от 2017 до 2022 г. Както изрично е посочено в Доклада от заместник министър-председателя и министър на външните работи, Наредбата не е актуализирана от 2008 г. Освен това, от 2017 г. за редица държави (САЩ, Великобритания, Швейцария, Япония) средствата започват да се изплащат в евро, вместо в местна валута, което води до тяхното реално намаляване, което предвид силно волатилните обменни курсове през последните години доведе до допълнителна финансова тежест за командированите служители и намаляване на техните разполагаеми средства.

Няма логика и в решението като краен период за отчитане на инфлацията да бъде взет декември 2022 г. Както е известно, инфлационните процеси през 2023 г. запазиха високия си темп и ако те не бъдат отчетени, то със самото си приемане, актуализираните размери вече няма да са актуални и служителите в дипломатическата служба отново ще изпаднат в състояние на неадекватно заплащане съгласно реалностите.



Това прави наложително базисният размер на командировъчните средства да бъде актуализиран в най-лошия случай поне с инфлацията за периода от приемането на Наредбата през 2008 г. до юли 2023 г.

Моля изчакайте