С проекта на постановление се цели допълнение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, като се въвеждат отстъпки на база изминати километри за календарен месец, считано от 01.07.2023 г. за пътните превозни средства с обща техническа допустима максимална маса над 3,5 тона.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Адрес: София, ул. Св. Св. Кирил и Методий 17-19
Електронна поща: e-mrrb@mrrb.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Не са налице никакви състоятелни аргументи, които да обосноват предложените съществени отстъпки за тежкотоварния трафик на база изминат пробег.
Аргументът, че посредством предложените отстъпки ще бъдат подтиснати инфлационните процеси буди усмивка. Бих го опрделил като опорна точка, обидна за интелекта на всеки адресат.
Предвид тежкото недофинансиране на пътния сектор, което има за резултат огромен брой жертви и пострадали ежегодно по пътищата на страната, смятам за очевидно противоречието между предложените промени и обществения интерес.
Намирам за абсолютно неприемливо да бъдат правени каквито и да е било отстъпки на ползвателите на транспортната инфраструктура докато се налага нейното изграждане и поддръжка да се дофинансира от централния бюджет,.
Нарушен е безспорния принцип, на който би трябвало да се базира таксуването на ползвателите на републиканската пътна мрежа а именно: Колкото повече амортизираш инфраструктурата, толкова повече плащаш.
В заключение бих казал, че този проект за постановление силно разклаща доверието ми в министъра на регионалното развитие и благоустройството и министерския съвет.
Не са налице никакви състоятелни аргументи, които да обосноват предложените съществени отстъпки за тежкотоварния трафик на база изминат пробег.
Аргументът, че посредством предложените отстъпки ще бъдат подтиснати инфлационните процеси буди усмивка. Бих го опрделил като опорна точка, обидна за интелекта на всеки адресат.
Предвид тежкото недофинансиране на пътния сектор, което има за резултат огромен брой жертви и пострадали ежегодно по пътищата на страната, смятам за очевидно противоречието между предложените промени и обществения интерес.
Намирам за абсолютно неприемливо да бъдат правени каквито и да е било отстъпки на ползвателите на транспортната инфраструктура докато се налага нейното изграждане и поддръжка да се дофинансира от централния бюджет,.
Нарушен е безспорния принцип, на който би трябвало да се базира таксуването на ползвателите на републиканската пътна мрежа а именно: Колкото повече амортизираш инфраструктурата, толкова повече плащаш.
В заключение бих казал, че този проект за постановление силно разклаща доверието ми в министъра на регионалното развитие и благоустройството и министерския съвет.
Как е възможно в цяла България да няма пари за ремонт на основните пътни артерии камо ли за строеж на нови пътища, АПИ да е на минус 6 милиарда за 2023г., а Вие да намаляте за пореден път ТОЛ ТАКСИТЕ.
Значи на фона на инфлацията се подмазвате на превозвачите, за да не Ви притискат, но не правите сметка, че тази инфлация се отразява и на разходите за ремонт на пътищата.
Винетките и ТОЛ таксите трябва спешно да бъдат вдигнати, а не да ги намаляте.
Откъде пари за ремонти? Делата срещу общини и АПИ за вреди от лоши пътища се увеличават, кой ще плаща причинените имуществени вреди от повредени МПС на собствениците - данъкоплатеца. А Вие намаляте таксита.
Засрамете се!!! Съсипвате държавата, която и без това никаква я няма вече
Как е възможно в цяла България да няма пари за ремонт на основните пътни артерии камо ли за строеж на нови пътища, АПИ да е на минус 6 милиарда за 2023г., а Вие да намаляте за пореден път ТОЛ ТАКСИТЕ.
Значи на фона на инфлацията се подмазвате на превозвачите, за да не Ви притискат, но не правите сметка, че тази инфлация се отразява и на разходите за ремонт на пътищата.
Винетките и ТОЛ таксите трябва спешно да бъдат вдигнати, а не да ги намаляте.
Откъде пари за ремонти? Делата срещу общини и АПИ за вреди от лоши пътища се увеличават, кой ще плаща причинените имуществени вреди от повредени МПС на собствениците - данъкоплатеца. А Вие намаляте таксита.
Засрамете се!!! Съсипвате държавата, която и без това никаква я няма вече
Докладът на министър Цеков изглежда като да е писан от служителите на СМП, КАПБ, Милтенова и т.н. Като основни опорки в аргументацията са изведени отново инфлация и държавна помощ на бранш пред фалит.
А. Относно инфлацията
1. Няма експертен финансов анализ за това доколко въвеждането на актуалните тарифи от 01.07.2023г. влияят или ще повлияят на инфлацията в средносрочен и дългосрочен план.
Неманиполирани от ежедневната пропаганда на браншовите „експерти” за 5-10-20% инфлация само заради ТОЛ системата, биха пресметнали че 20тона млечни продукти с цена в магазин 100000лв например, превозени с камион на 200км при 15ст/км по-скъп ТОЛ , би трябвало да поскъпнат общо с до 40лв или до 0,04%.
2. Не става ясно как след като се върнат няколко десетки милиона лв годишно в сметките на малка група превозвачи ще се влияе върху темпа на инфлацията, след като същите тези превозвачи в медиини изяви, а и написалите доклада разбират мярката като финансова помощ за бранша?
3. Отстъпки за изминато разстояние и последващ трансфер на пари от такси по сметките на група превозвачи, без ясен и задължаващ механизъм те да ги връщат назад по веригата до краен потребител, на практика означава само едно - внедряване на втора група КОМИСИОНЕРИ при опериране на ТОЛ системата. 30-50% "отстъпки" за изминато разстояние е равносилно на 30-50% КОМИСИОННИ за група превозвачи, на които ние крайните потребители вече сме им платили ТОЛ-а чрез потребление на превозените стоки.
4. Съседни държави с по-високи от българските такси, като Гърция, Сърбия и Унгария, планират до +20% увеличение на тарифите, зарази инфлацията. Единствено българското правителство планира до -50% намаление, пак заради инфлацията.
Б. Относно подпомагане на бранша
Основна задача на правителството би трябвало да е осигуряване равни условия за бизнес за всички фирми в среда на пазарна икономика. С предложените в проекта за ПМС промени ще се създаде неконкурентна и непазарна среда, а правителството умишлено ще определи различни условия за бизнес, дори и за изцяло местни играчи.
Освен това:
1. Не става ясно защо се се връщат пари от такси на превозвачи, вече калкулирали ги в цената на транспортната услуга?
2. Защо бизнес който калкулира всички разходи в т.ч. и ТОЛ-а в цената на услугата си, трябва да получава каквито и да било държавни отстъпки, които в крайна сметка и в условията на бюджетен дефицит ще са за сметка на данъкоплатците?
3. Защо предлагате схема с отстъпки насочена най-вече към превозвачи с камиони които имат достатъчно голям пробег? Те ли са дружествата които цитирам „да преминат по-лесно през възникналата нестабилна икономическа обстановка” и „да останат над повъргността” ? Как тази непазарна мярка ще се отрази на останалите които някак си са се справяли в условията на некомпроментирана пазарна среда с еданкъв ТОЛ за всички?
4. Не става ясно защо се предлагат такива големи отстъпки на същите тази, които само преди 3 години са имали много по-малки искания: (-10%. над 5000км, -20% над 7500км, -30% над 1000км)
В. Заключение
Няколко фирми начело с ПИМК и П.Ангелов са на път да постигнат крайните си цели - да печелят от ТОЛ системата и да разчистят пазара от конкуренцията на по-малките играчи. С всички дългосрочни последствия от това.
Проектът за ПМС следва да се свали незабавно. Всякакви разговори с представители на браншовите организации да се прекратят, докато същите не престанат с медиините си манипулации и пропаганда. Припомням как давали 20% от БВП, как ТОЛ-а струва по 900лв на всяко българско семейство и т.н.
Докладът на министър Цеков изглежда като да е писан от служителите на СМП, КАПБ, Милтенова и т.н. Като основни опорки в аргументацията са изведени отново инфлация и държавна помощ на бранш пред фалит.
А. Относно инфлацията
1. Няма експертен финансов анализ за това доколко въвеждането на актуалните тарифи от 01.07.2023г. влияят или ще повлияят на инфлацията в средносрочен и дългосрочен план.
Неманиполирани от ежедневната пропаганда на браншовите „експерти” за 5-10-20% инфлация само заради ТОЛ системата, биха пресметнали че 20тона млечни продукти с цена в магазин 100000лв например, превозени с камион на 200км при 15ст/км по-скъп ТОЛ , би трябвало да поскъпнат общо с до 40лв или до 0,04%.
2. Не става ясно как след като се върнат няколко десетки милиона лв годишно в сметките на малка група превозвачи ще се влияе върху темпа на инфлацията, след като същите тези превозвачи в медиини изяви, а и написалите доклада разбират мярката като финансова помощ за бранша?
3. Отстъпки за изминато разстояние и последващ трансфер на пари от такси по сметките на група превозвачи, без ясен и задължаващ механизъм те да ги връщат назад по веригата до краен потребител, на практика означава само едно - внедряване на втора група КОМИСИОНЕРИ при опериране на ТОЛ системата. 30-50% "отстъпки" за изминато разстояние е равносилно на 30-50% КОМИСИОННИ за група превозвачи, на които ние крайните потребители вече сме им платили ТОЛ-а чрез потребление на превозените стоки.
4. Съседни държави с по-високи от българските такси, като Гърция, Сърбия и Унгария, планират до +20% увеличение на тарифите, зарази инфлацията. Единствено българското правителство планира до -50% намаление, пак заради инфлацията.
Б. Относно подпомагане на бранша
Основна задача на правителството би трябвало да е осигуряване равни условия за бизнес за всички фирми в среда на пазарна икономика. С предложените в проекта за ПМС промени ще се създаде неконкурентна и непазарна среда, а правителството умишлено ще определи различни условия за бизнес, дори и за изцяло местни играчи.
Освен това:
1. Не става ясно защо се се връщат пари от такси на превозвачи, вече калкулирали ги в цената на транспортната услуга?
2. Защо бизнес който калкулира всички разходи в т.ч. и ТОЛ-а в цената на услугата си, трябва да получава каквито и да било държавни отстъпки, които в крайна сметка и в условията на бюджетен дефицит ще са за сметка на данъкоплатците?
3. Защо предлагате схема с отстъпки насочена най-вече към превозвачи с камиони които имат достатъчно голям пробег? Те ли са дружествата които цитирам „да преминат по-лесно през възникналата нестабилна икономическа обстановка” и „да останат над повъргността” ? Как тази непазарна мярка ще се отрази на останалите които някак си са се справяли в условията на некомпроментирана пазарна среда с еданкъв ТОЛ за всички?
4. Не става ясно защо се предлагат такива големи отстъпки на същите тази, които само преди 3 години са имали много по-малки искания: (-10%. над 5000км, -20% над 7500км, -30% над 1000км)
В. Заключение
Няколко фирми начело с ПИМК и П.Ангелов са на път да постигнат крайните си цели - да печелят от ТОЛ системата и да разчистят пазара от конкуренцията на по-малките играчи. С всички дългосрочни последствия от това.
Проектът за ПМС следва да се свали незабавно. Всякакви разговори с представители на браншовите организации да се прекратят, докато същите не престанат с медиините си манипулации и пропаганда. Припомням как давали 20% от БВП, как ТОЛ-а струва по 900лв на всяко българско семейство и т.н.
Според Частичната оценка на въздействието: „... сравнително високите нива на
инфлацията, както и нестихващата война в Република Украйна, провокира да се въведат
отстъпки от тол таксите...“. Имам два въпроса:
Вземете се в ръце и не пишете глупави оправдания за да раздадете безпричинно държавни пари!
Според Частичната оценка на въздействието: „... сравнително високите нива на
инфлацията, както и нестихващата война в Република Украйна, провокира да се въведат
отстъпки от тол таксите...“. Имам два въпроса:
Вземете се в ръце и не пишете глупави оправдания за да раздадете безпричинно държавни пари!
28.08.2023
27.09.2023
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Стотината милиона лева допълнителна печалба на годишна база се оказват толкова сладък успех за група автомобилни превозвачи, че подчинените им браншовици близо месец не смеят да напишат тук следващото си искане - отпадане на второкласните шосета от обхвата на ТОЛ системата. Господа, сега е момента, правителството напоследък дава на всеки каквото си поиска...
Стотината милиона лева допълнителна печалба на годишна база се оказват толкова сладък успех за група автомобилни превозвачи, че подчинените им браншовици близо месец не смеят да напишат тук следващото си искане - отпадане на второкласните шосета от обхвата на ТОЛ системата. Господа, сега е момента, правителството напоследък дава на всеки каквото си поиска...